شمانیوز
شما نیوز

نهاوندیان عنوان کرد:

جریانی برای ایجاد مشکلات جدید در اقتصاد فعال شده است!

شما نیوز:رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: هم‌اکنون جریانی برای ایجاد مشکلات جدید در اقتصاد فعال شده است در حالی که باید تا پایان سال شرایطی را فراهم کرد تا کار برای فعالان اقتصادی تسهیل شود.  

محمد نهاوندیان در مراسم رونمایی از کارتهای بازرگانی رتبه‌بندی شده گفت: رتبه‌بندی کارتهای بازرگانی گامی در مسیر تسهیل تجاری در کشور است، این در شرایطی است که کارت بازرگانی باید ابزار تسهیل تجاری در کشور باشد؛ نه اینکه بر عکس این موضوع عمل کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: در این راستا می‌بایست به سمتی حرکت کنیم که در هر مقرراتی که در کشور مصوب می‌شود و هر قانون اقتصادی که به اجرا گذاشته می‌شود، هدف این نباشد که فعال اقتصادی شایسته و درستکار بتواند با سهولت هر چه بیشتری کار خود را انجام دهد.

وی تصریح کرد: مقررات اگر مانع کار شایستگان در عرصه اقتصادی باشد، باید بازنگری شود، این درحالی است که پیام قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار نیز همین است.

به گفته نهاوندیان، ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه تکلیف کرده که تمامی قوانین و مقررات اقتصادی که ظرف 80 سال گذشته در کشور وضع شده است، بازنگری شده و با نگاه جدید تدوین شود.

وی اظهار داشت: اگر این موضوع به خوبی مورد توجه قرار گیرد آنگاه قانون برای شایستگان چراغ سبز، برای سوداگران و وسوسه شوندگان به کارهای خلاف، چراغ زرد و برای آنهایی که نمی‌توانند کار شایسته انجام دهند، چراغ قرمز خواهد بود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی گفت: چنانچه 5 تا 10 درصد اقشار یک فعالیت، خلاف کار کنند، نباید 90 درصد دیگر را به خاطر خطای آنها، جریمه کرد.

وی خاطرنشان کرد: بهترین پاسخ برای آنهایی که با تشدید تحریم به دنبال کم کردن سرعت اقتصادی ایران هستند، این است که با تسهیل قوانین و مقررات و بهبود فضای کسب و کار، راه را برای تجار ایرانی فراهم کرده تا تحریم را دور زنند و با آن مقابله کنند.

نهاوندیان گفت: در این رابطه باید با برداشتن غل و زنجیرها از پای تجارت کشور فضا را فراهم کرد. این در شرایطی است که هم اکنون زمانی است که باید تمامی مسئولان فضای تجارت و اقتصاد کشور را مساعد کنند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: امسال هر مانعی که کار را برای فعالان اقتصادی سخت می کند باید از میان برداشته شود، این در حالی است که هم اکنون جریانی برای ایجاد مشکلات جدید در اقتصاد فعال شده است؛ در حالی که باید تا پایان سال شرایطی را فراهم کرد که کار برای فعالان اقتصادی تسهیل شود.

وی اظهار داشت: رتبه بندی کارتهای بازرگانی اگر بر اساس عملکرد باشد، هم ما را در مسیر پیشرفت جلو خواهد برد و هم در مسیر عدالت ما را قرار خواهد داد، این در حالی است که عدالت این نیست که فردی که خوب عمل می کند با فردی که بد عمل می کند، در یک جایگاه قرار گیرند.

نهاوندیان گفت: این عین عدالت است که راه خوب و بد از هم جدا شود، چراکه عدالت تساوی در برخورد بین شایسته‌کار و بدکار نیست بلکه باید زمینه تشویق را فراهم کرد تا فرد شایسته‌کار، زمینه رشد یابد.

به اعتقاد وی، رتبه بندی از آن جهت که شفافیت را افزایش می دهد می تواند به عدالت کمک کند، به خصوص اینکه در شیوه ای از رتبه بندی که هم اکنون در حال اجرا است باید معیار، محور عمل باشد نه داور محوری در راس قرار گیرد.

نهاوندیان گفت: مهم این است که رتبه بندی بر روی اصول انجام گیرد و افراد امتیاز بندی شوند، این در حالی است که البته این روش با بازخوردهایی که از سوی فعالان اقتصادی دریافت خواهد شد، اصلاح می شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: در آغاز فرآیند البته باید به فعالان اقتصادی اعتماد کرد و این حرف باید در همه اقتصاد ما جریان یابد. به این معنا که اقتصاد باید بر پایه اعتماد متقابل باشد، چراکه بر پایه بدبینی نمی توان کار کرد و هر فردی که بر پایه اعتماد رشد کند، باید در اقتصاد بماند و کار کند و هر کسی که بر پایه بی اعتمادی کار می کند، باید از سیستم کنار گذاشته شود.

وی اظهار داشت: بزرگترین سرمایه هر اقتصاد مسئولیت اجتماعی است و بزرگترین فاکتور آن نیز، اعتماد است. .

نهاوندیان رتبه بندی کارتهای بازرگانی را یکی از گام‌هایی دانست که باید در اتاق تقویت شود و آن عبارت است از قابل بخشش و اندازه گیری بودن رفتار اقتصادی، به این معنا که ما باید مسابقه بهره وری در کشور راه اندازیم و جایزه ویژه ای برای آن تدارک ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: ریشه های فساد اجتماعی در فساد اقتصادی است و ریشه فساد اقتصادی نیز در تولید و توزیع رانت در اقتصاد است، این در حالی است که میدان مسابقه باید به بهره وری و نوآوری متمرکز شود و آنجا نیز رتبه بندی صورت گیرد؛ لذا این حرکت در مسابقه جایزه ملی بهره وری آغاز شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied