شمانیوز
شما نیوز

متوسط برداشت از چاه‌های نفت ایران 24درصد است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میادین پژوهشگاه صنعت نفت گفت: هم اکنون نرخ متوسط برداشت از میدان‌های نفتی ایران حدود ۲۴ درصد است که باید افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

محمد کرامتی افزود: هم اکنون 24 درصد ذخایر شناخته شده نفت کشور قابل استحصال و استخراج است در حالی که نرخ متوسط برداشت از چاه‌های نفت جهان 35 درصد است و برخی کشورها نظیر عربستان، نروژ و قزاقستان به دنبال افزایش نرخ برداشت خود تا 70 درصد هستند.

وی تصریح کرد: از مجموع 650 میلیارد بشکه نفت شناخته شده در ایران، تنها 156 میلیارد بشکه نفت آن با فناوری های امروز قابل استحصال است و این بدان معنی است که بیش از 490 میلیارد بشکه نفت ما از دسترس خارج است.
وی با اشاره به اینکه هر یک درصد افزایش نرخ برداشت ، معادل استحصال 6.5 میلیارد بشکه نفت خام است گفت: این رقم میلیاردها دلار ارزش و ثروت در کشور ایجاد می کند.
رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میادین پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه ارتقای توانایی در حوزه ازدیاد برداشت نیازمند ارتقای فناوری و سرمایه گذاری در میدان‌هاست افزود: سرمایه مورد نیاز در حوزه ازدیاد برداشت از محل برداشت باید تامین شود.
وی اضافه کرد: برای ارتقای فناوری ازدیاد برداشت، نیازمند تعامل با مراکز دانشگاهی داخلی و خارجی و همچنین استفاده از توان شرکت های خارجی صاحب فناوری ازدیاد برداشت هستیم.
کرامتی با اشاره به تعامل وزارت نفت با مراکز دانشگاهی داخل کشور گفت: از ابتدای دولت یازدهم مدیریت یکپارچه برخی میدان‌های بزرگ مثل میدان نفتی اهواز که سومین میدان نفتی جهان است به مراکز علمی ایران از جمله پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه های بزرگی چون تهران، امیرکبیر و شریف سپرده و تمام موارد مربوط به فناوری ازدیاد برداشت به این مراکز واگذار شد.
وی افزود: امروز این مراکز علمی به سمت شناخت فناوری های موجود و توسعه و بومی سازی آنها حرکت کرده اند.
کرامتی دومین همایش بین المللی فرصت های فناورانه در صنعت نفت و گاز با موضوع ازدیاد برداشت را که با حضور ده‌ها دانشمند و شرکت های صاحب فناوری در زمینه یاد شده از داخل و خارج کشور در هشتم مهر در تهران برگزار می شود فرصت مناسبی برای توسعه و شکل‌گیری شبکه بین المللی ازدیاد برداشت در ایران با حضور مراکز تحقیقاتی و شرکت های داخلی و خارجی دانست.
رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میادین پژوهشگاه صنعت نفت همچنین با اشاره به تاریخچه و اهمیت ازدیاد برداشت گفت: این موضوع باعث شد شرکت های بزرگ نفتی جهان که در دهه 1960 حدود 80 درصد نفت جهان را در اختیار داشتند حتی بعد از ملی شدن صنعت نفت کشورها و کاهش سهم آنها به حدود 20 درصد، درآمدشان تغییری نکند.
وی افزود: حتی شوک نفتی و کاهش 20 دلاری قیمت نفت در سال 2011 موجب نشد درآمد این شرکت های صاحب فناوری در حوزه ازدیاد برداشت کمتر شود که همین مطلب نشان دهنده اهمیت موضوع ازدیاد برداشت در حوزه تامین و ثبات منافع است.
گفتنی است هم اکنون ایران با دارا بودن 18.2 درصد منابع گاز و 9.2 درصد منابع نفت قابل استحصال جهان به لحاظ مخازن هیدروکربوری مقام نخست جهان را دارد اما متاسفانه نبود برنامه بلندمدت و مدیریت مناسب و همچنین تحریم صنعت نفت و گاز ایران موجب شده است ضریب برداشت از منابع کشور بسیار پایین‌تر از متوسط جهانی باشد.
ارتقای این ضریب نیازمند سرمایه گذاری و استفاده از فناوری های روز جهان است.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied