شمانیوز
شما نیوز

مشاور سابق احمدی‌نژاد:

انکار نقش مدیریت در نوسانات بازار ارز واقع‌بینانه نیست

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز): مهدی کلهر معتقد است «اگر مسئولان اقتصادی برای کاهش اشتهای خرید مردم، دلار را با قیمت کم تر از آنچه در بازار موجود بود عرضه می کردند، نوسانات بازار کنترل می شد».

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):مهدی کلهر مشاور سابق رئیس جمهور درباره تاثیر سیاست های اقتصادی دولت بر بازار ارز اظهار داشت: اولا بگویم که یقین بدانید دلار و همه پول های دنیا متناسب با توان خود، در این طوفان جهانی مثل کاغذ می شوند.

وی افزود: سال 1982 در اتحاد جماهیر شوروی سابق رفتم بانک، 5/1 دلار دادم و یک روبل گرفتم اما 10 سال بعد که رفتم آنجا، این بار یک دلار دادم و 375 روبل گرفتم.

کلهر اضافه کرد: یکی از دوستان به من گفت باید اینجا روزانه پول را تبدیل کنی و هفته بعدش که خواستم پول چنج کنم، یک دلار دادم و 760 روبل گرفتم.

«در هتل های بیشکک به چشم خودم افرادی را دیدم که از 1، 5 و 10 روبلی به جای دستمال کاغذی استفاده می کردند و بعد هم آن را در راهروهای هتل می انداختند تا بی ارزش بودن آن را نشان دهند».

مشاور سابق احمدی نژاد گفت: روند کلی دلار رو به سقوط است و نرخ آن از سال گذشته تاکنون نسبت به طلا 300 درصد افت کرده و فرودین ماه پارسال قیمت طلا یک چهارم قیمت فعلی آن بود.

کلهر افزود: برخی پول ها در سقوط پول داوم بیشتری می آورند و دوام یا سقوط پول هر کشور بسته به میزان تکیه گاه آنهاست و اگر ما دلار را تکیه گاه پولمان قرار نمی دادیم، کم تر آسیب می دیدیم.

وی از طلا به عنوان پایه ثروت در دنیا یاد و تصریح کرد که بیشترین عامل افت پول ملی ایران عدم رصد سناریوی فروپاشی و بحران اقتصادی جهانی توسط مسئولان اقتصادی بوده است.

مشاور سابق رئیس جمهور گفت: ایران هر جا طلا وارد کرد به دلیل افزایش چهار برابری قیمت جهانی آن برد کرده و اگر سال گذشته مانند انگلیس پشتوانه ارزی خود را تبدیل به طلا می کردیم، سود بیشتری نصیب مان می شد.

کلهر افزود: هر جا دلار را به عنوان ذخیره ارزی نگه داشته ایم، ضرر کردیم چون معلوم نیست دلار در همین سطح بماند زیرا کشورهای مواجه با مشکل اقتصادی سعی می کنند ارزش پول خود را بالا نگه داشته و در حد توان استقراض می کنند.

وی ادامه داد: برای کشورهایی چون آمریکا، آلمان و فرانسه به محض تمام شدن ظرفیت استقراضشان، بهترین حالت این است که ارزشان سقوط کند، چون نمی خواهند دلار ارزشمند باز پس دهند.

مشاور سابق احمدی نژاد اظهار داشت: هر چقدر ارزش پول شما بالاتر رود، صادرات تان کم تر و واردتان بیشتر می شود و تصور نکنیم که آمریکا الان از افزایش دلار در معاملاتش با برخی کشورها خوشحال است.

کلهر افزود: آمریکا در طول 10 سال عدم موازنه شدید با چین خیلی ضرر کرد و به همین علت اوباما از چین خواست برای ایجاد موازنه و بالابردن صادرات و کاهش واردات، از مقامات چین خواست که قیمت یوان را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: در چند ماه آینده قیمت دلار و یورو دستخوش تغییر چشم گیری می شود و باید منتظر اتفاقات بزرگ باشیم و مدیران ما باید سناریوهای اقتصادی را دقیق رصد کنند.

مشاور سابق رئیس جمهور در بخش دیگری از گفت وگوی خود با فارس اظهار داشت: طلا تنها پشتوانه رو به صعود و واقعی ترین ثروت روی زمین در کنار فلزاتی چون نقره و دیگر فلزات خاص است.

کلهر افزود: اگر شاخص ها را به دقت بررسی کنید، می ببینید که منحنی حرکتی قیمت طلا و نقره روندی سینوسی دارد و به صورت یک خط افقی نیست.

وی اضافه کرد: از سه سال پیش تاکنون حوزه اقتصاد نوسان داشته و آنچه امروز در بازار ارز رخ داده، به دلیل برخورداری دلار از کاهش و افزایش مستمر، مقطعی است.

مشاور سابق احمدی نژاد گفت: بر اساس کسری موازنه اروپا و آمریکا، یقینا دلار و سایر پول ها به نسبت قوت و ضعف شان سقوط می کنند چون تا ابد نمی توان پول بدون پشتوانه چاپ کرد؛ حتی اگر معتبرترین پول جهان باشد.

کلهر با ابراز تاسف از پشتوانه قرارگرفتن نفت اوپک برای دلار، متذکر شد: اگر به لحاظ حقوقی بتوان اوپک را از پشتوانه دلار خارج کرد، قطعا دلار به طرز وحشتناکی سقوط خواهد کرد.

وی تصریح کرد: قطعا ما با یک تولرانس مواجه خواهیم شد و حباب هلندی موجود می ترکد و در این مسیر، هر چه وابستگی کشورها به دلار و یورو بیشتر باشد، آسیب پذیرتر خواهد بود.

«الان ذخایر ارزی ما نزدیک 200 میلیارد دلار است و اگر سال گذشته تدبیر می کردیم و 10 درصد نگه می داشتیم و 90 درصد آن را طلا می خریدیم وضع ما بهتر بود».

کلهر افزود: دولت در سبد سرمایه مقداری طلا، دلار و یورو تهیه کرد و سعی کرد همه تخم مرغ ها در یک سبد قرار نگیرد اما نباید تصور کرد همه عناصر این مجموعه به صورت یک دست افزایش یا کاهش پیدا می کنند.

وی در عین حال متذکر شد که در این آشفته بازار اقتصادی کشور ما وضعیت بهتری دارد و کشورهایی هستند که به مراتب با مشکلات بیشتری دست به گریبانند.

مشاور سابق احمدی نژاد گفت: امروز اقتصاد جهانی شده و امکان ندارد که یک اتفاق بد اقتصادی در بورس نیویورک، توکیو، آمستردام، لندن یا کانادا بیفتد اما در اقتصاد کشورهای عضو «آسه آن» بی اثر باشد.

کلهر افزود: دنیا از سه سال گذشته به دلایل مختلف مانند قدرت گرفتن و تبدیل شدن شرکت های چندملیتی به اشباح اقتصادی گرفتار یک بیماری اقتصادی است و هیچ دولتی نمی تواند آنها را کنترل کند.

وی ادامه داد: الان اگر بنز و بی. ام. و ورشکست شوند، بر خلاف گذشته کویت و سنگاپور و مالزی ورشکست می شوند و دلیل آن پیوستگی اقتصاد جهانی و در قبضه شرکت های چندملیتی قرار داشتن گلوگاه های اقتصادی است.

«امروز سهم اثرگذاری سیاست های اقتصادی کشورها در تحولات اقتصادی غرب، 55 درصد است و 45 درصد این تحولات ناخواسته است و دولت ها نمی توانند آن را کنترل کنند».

مشاور سابق رئیس جمهور در خصوص سهم سوء مدیریت و تحریم و بحران جهانی در نابسامانی وضعیت اقتصادی گفت: تحریم در کوتاه مدت بر تحولات اقتصادی اثر دارد اما همه آنچه در کشور ما رخ داده، مربوط به تحریم نیست.

کلهر افزود: البته همه اتفاقات موجود ناشی از بحران اقتصادی جهان یا سیاست گذاری های دولت هم نیست و نباید به این موضوع صورت تک بعدی نگاه کنیم.

وی تصریح کرد: مجلس و دولت 20 روز قبل برای راه اندازی بورس ارزی و بازار مبادلات بین بخش خصوصی با کارشناسان جلسه داشت.

کلهر اضافه کرد: در آن جلسه همه کارشناسان اعلام کردند قیمت واقعی دلار 1400 تا 1500 تومان است و قیمت بیش از این حباب است و بر اساس همین نظر هم تصمیم گرفتند.

مشاور سابق احمدی نژاد گفت: برخی اقتصاددانان همان موقع گفتند دولت که ارز فراوانی هم الان در اختیار دارد، برای جلوگیری از افزایش قیمت دلار باید مانند دوران جنگ، آن را غیر از نرخ دولتی که برای واردات خاص می دهد، در بازار آزاد تزریق کند».

وی افزود: دولت می تواند هر روز و هر ساعت در کنار سیستم موجود، بدون هیچ پیش شرط و تعیین نرخ ارز، دلار عرضه کند تا نقدینگی ریالی دست مردم کاهش یابد اما این نظر کارشناسان لحاظ نشد.

کلهر با بیان اینکه ظرفیت تقاضای ارز غیر از حوزه صنایع، 50 میلیارد است، تصریح کرد: دولت تنها دارنده ارز است و می تواند ارز را لحظه به لحظه یک تا دو درصد ارزان تر بفروشد تا اشتهای خرید افت کند.

وی اضافه کرد: قطعا قیمت واقعی ارز کم تر از رقم فعلی است و عامل وضع موجود اشتهای خریداران و پول های سرگردان است اما بالاخره ارز سقوط می کند و وقتی افراد ببینند متضرر می شوند، از هجوم به بازار ارز خودداری می کنند.

مشاور سابق رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: کسانی که الان با ریاضت اقتصادی در اروپا مخالفت می کنند، معتقدند این موضوع از آمریکا تحمیل شده و طبقات پایین جامعه به نفع سرمایه داران ذبح می شوند.

کلهر افزود: درست است که بحران جهانی بر اقتصاد ما اثرگذار است و تحریم هم آثار آنی دارد اما تاثیر تحریم مستمر نیست و اینکه بگوییم نوع مدیریت ما هیچ نقشی در وضع موجود ندارد، نگاه واقع بینانه نیست.

وی متذکر شد: در طول 33 سال گذشته ما همواره تحریم داشتیم اما تحریم فقط در کوتاه مدت ضربه می زند و در میان مدت تنگنا ایجاد می کند و در دراز مدت ما برنده هستیم.

کلهر خاطر نشان کرد: اینکه دشمن در این دوره تحریم ها را دقیق و حساب شده تر اعمال کرده، نشانگر نتیجه مطلوب نگرفتن از این راه و برای دستیابی به نتیجه دلخواه شان است.

مشاور سابق رئیس جمهور در پایان گفت: نظام اقتصادی حاکم بر دنیا بیمار است و ناکارآمدی آن مشخص شده و تا به تعادل نرسد، باید منتظر اتفاقات زیادی بود و مسئولان اقتصادی باید این موضوع را به دقت رصد کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied