شمانیوز
شما نیوز

علت اصلی گرانی مشخص شد

رییس مجمع واردات با تاکید بر این‌که برخی قوانین دست و پاگیر باعث به هم خوردن تنظیم بازار شده است، گفت: نوع تخصیص ارز، چگونگی واردات کالاهای اساسی و مسائلی مانند ثبت سفارش و ایران‌کد موانع متعدد بر سر واردات ایجاد کرده است.

محمدحسين برخوردار با تاكيد بر اين‌كه در شرايط كمبود عرضه بايد موانع واردات برطرف شود، گفت: در حالي كه بازار با كمبود برخي كالاها روبه‌روست، نبايد موانع اداري به افزايش قيمت‌ها دامن بزند.

او هم‌چنين قيمت‌گذاري به جز در برخي كالاهاي اساسي را باعث به هم خوردن تنظيم بازار دانست و گفت: همه دنيا تجربه كرده‌اند كه بازار آزاد رقابت ايجاد مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه ورود دولت به حوزه‌ي قيمت‌گذاري باعث شده كه از سياست‌هاي كلان دوري شود، افزود: دواي درد افزايش قيمت‌ها در شرايط كنوني كشور، قيمت‌گذاري نيست، بلكه آزاد‌سازي قيمت‌ها و رفع موانع واردات است.

او هم‌چنين با انتقاد از حضور كساني كه منافع ملي برايشان مهم نيست، در بازار عرضه و تقاضا گفت: متاسفانه اين افراد نقدينگي زيادي در اختيار دارند و عامل اصلي گراني، همين‌ها هستند كه به جاي تامين كالا به بازار دلار هجوم برده‌اند.

برخوردار هم‌چنين با انتقاد از دو دستگي ايجاد شده ميان جهاد كشاورزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: متاسفانه متولي آمار و تامين كالا دو گروه شده‌اند كه هر كدام با شرايط خود عمل مي‌كنند.

وي هم‌چنين درباره موضوعات پيش‌امده بر سر راه تجارت ايران و كره گفت: طرف كره‌اي به شدت به حفظ روابط تجاري با ايران علاقه‌مند است و من توصيه مي‌كنم كه در اين مورد احساسي تصميم‌گيري نشود.

به هم‌خوردن عرضه و تقاضا؛ علت اصلي گراني‌ها

پير‌بابايي - عضو هيات مديره مجمع واردات، نيز به هم‌خوردن عرضه و تقاضا را علت اصلي گراني‌ها در بازار دانست و گفت: مجمع نسبت به ورود ارز دولتي به بازار آزاد، يكسال پيش به بانك مركزي هشدار داده بود.

او با بيان اين‌كه متاسفانه در يك سال اخير تخصيص ارز هوشمندانه نبود، افزود: در شرايط كنوني كه بازار با كمبود مواجه است، اقداماتي مانند الزامي‌شدن اجراي طرح شبنم و ايران‌كد كه زمان‌بر است، لزومي ندارد.

پيربابايي هم‌چنين با انتقاد از روند طولاني ثبت سفارش گفت: متاسفانه اين روند يكبار در سازمان توسعه تجارت و يك‌بار هم در بانك‌ها طي مي‌شود كه هزينه‌ي واردات را به شدت افزايش مي‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied