شمانیوز
شما نیوز

حکایت از وضعیت ناخوشایند آب تهران

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): خبر کوتاه بود، وضعیت منابع آب تهران به مرز هشدار رسید، سد لتیان حدود 22 میلیون مترمکعب آب دارد و سد لار نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیست؛ آیا دراین شرایط هدر دادن آن با شستن ماشین و کوچه و حیاط و ... عقلانی و ضروری است؟

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، ایرنا نوشت: مردم بحران آب تهران را مدیریت کنند درغیر این صورت به نظر می رسد قطع آب و جیره بندی آن در انتظار تهران است و برای عبور از این وضعیت درقدم اول ضروری است شیرآلات خانه ها و اداره ها بررسی شود تا چکه نکند و از آبیاری باغچه و هرگونه شستشوهای غیرضروری اجتناب شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران طی روزهای اخیر اعلام کرده است: میزان بارندگی های امسال در مقایسه با سال گذشته 32 درصد کاهش داشته است و از سوی دیگر بر اساس پیش بینی ها، در طول پاییز امسال میزان بارندگی ها بسیار ناچیز خواهد بود و همین مسئله موجب کاهش حجم آب مخازن سدهای اطراف تهران تا 50 درصد شده است.

ˈمحمد پرورشˈ افزود: با توجه به اینکه تا شهریورماه امسال میزان بارندگی در تهران 32 درصد کاهش یافته در حال حاضر حجم ذخایر سدها به 400 میلیون متر مکعب کاهش یافته درحالی که این میزان در مدت زمان مشابه سال گذشته 650 میلیون متر مکعب بوده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران در خصوص وضعیت سدهای لار و لتیان در سامانه شرق تهران نیز گفت: در حال حاضر سد لتیان حدود 22 میلیون متر مکعب آب دارد و سد لار نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیست؛ برای جبران این وضعیت نیاز به برنامه ریزی خصوصا در حوزه مدیریت مصرف داریم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در شرایط کنونی گفت: در حوزه همه کاربری ها از جمله بخش اداری، نظامی و غیر مسکونی برای مدیریت مصرف برنامه ریزی شده است. از جمله اینکه 60 حلقه چاه را تا پایان سال وارد مدار بهره برداری خواهیم کرد.

رئیس هیئت مدیره آبفای استان تهران افزود: تلاش می شود مدیریت مصرف به گونه ای باشد که کمتر بخش خانگی و مسکونی درگیر شوند اما در بخش اداری و فضای سبز باید مصرف به صورت جدی مدیریت شود.

وی یکی از راهکارهای موثر در جلوگیری از مصرف بی رویه را شناسایی مشترکانی عنوان کرد که 1.5 برابر میزان متوسط مصرف می کنند .

وی می گوید: 90 درصد از مشترکان در بخش خانگی 82 درصد از آب را مصرف می کنند؛ با این حال تمام مردم باید در مصرف آب صرفه جویی کنند تا مشکل کمبود آب پشت سر گذاشته شود.

پرورش افزود: با توجه به وضعیت پیش آمده، مشارکت یکایک شهروندان تهران یگانه راهکار موجود برای ممانعت از بروز هرگونه محدودیت توزیع آب (قطع یا افت فشار آب در مناطق مختلف) به شمار می آید.

شرکت آب وفاضلاب استان تهران از شهروندان استان تهران درخواست کرده است دست کم 20 درصد از میزان مصرف روزانه آب خود را کاهش دهند تا از هر گونه محدودیت توزیع آب طی روزهای آتی جلوگیری شود.

ˈصادق یونسلوˈ کارشناس شرکت آب و فاضلاب استان تهران درکتاب بهینه سازی مصرف آب آورده است: بررسی جدیدترین تحقیقات صورت گرفته در زمینه میزان سرانه مصرف آب هر نفر در کشورهای مختلف نشان می دهد که ایران با وجود محدودیت منابع آبی با 190 لیتر مصرف آب شرب خانگی در روز یکی از بیشترین مصارف را در بین کشورهای مختلف دارد. متوسط مصرف آب خانگی در دنیا برای هر نفر در روز 150 لیتر است.

وی در ادامه مطلب نوشته است: این وضعیت در تهران برای هر شهروند 220 تا 276 لیتر برآورد شده است و طبق برآوردها هر تهرانی در روز 83 لیتر آب برای حمام و 50 لیتر نیز برای دستشویی استفاده می کند. همچنین 77 لیتر برای ظرفشویی و 22 لیتر نیز برای روشویی استفاده می کند.

این آمار تکان دهند حاکی از آن است که ادامه روند فعلی مصرف چیزی نیست جزخسران و تباهی منابع خدادادی که باید از آن جلوگیری کرد.

مقام معظم رهبری درخصوص بهینه سازی مصرف می فرمایند:

ˈصرفه جویی به معنای مصرف نکردن نیست، بلکه صرفه جویی به معنای درست مصرف کردن، به جا مصرف کردن، ضایع نکردن، مصرف را کارآمد و ثمر بخش کردن است.اصراف یعنی تضییع نعمت الهی، یعنی نشناختن قدر نعمت الهی .ˈ

این تاکیدات بیانگر اهمیت صرفه جویی درزمان حاضر است و بر تک تک آحاد جامعه لازم است که این امر مهم را دراین شرایط خاص در مصرف آب سرلوحه خود قرار داده و ضمن صرفه جویی، از هدر دادن آن پرهیز کنند.

صحیح نیست اینکه عده ای می گویند، ما پول آب و برق و ... را می دهیم پس هرچقدر دلمان می خواهد مصرف می کنیم، بلکه باید بدانند که عموم مردم اینگونه فکر نمی کنند ضمن آنکه در شرایط خاص، پول جای نبود آب و برق و گاز و ... را پر نمی کند و لازم است دراین شرایط با رعایت صرفه جویی از این موهبت الهی بی بهره نباشیم.

از طرف دیگر وظیفه دست اندرکاران سازمان آب است که با بررسی و ترمیم دقیق شبکه آبرسانی شهر تهران، از نشت آب جلوگیری کنند و همچنین با استفاده از قوانین و مقررات موجود از آبیاری فضای سبز شهری و ساخت و ساز خانه با آب لوله کشی جلوگیری کنند.

مسوولان باید به فکر جداکردن شبکه آبرسانی آب آشامیدنی از آب مصرفی غیرآشامیدنی باشند تا درمواقع خاص و اضطرار این مشکل را بتوانند به راحتی مدیریت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied