شمانیوز
شما نیوز

فعالان انرژی کشور به اجماع نظر نرسیده اند؛

دبیرکلی اوپک؛ عربستان یا ایران؟!

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):در حالیکه یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، عربستان را از آن رو که تسلیم محض سیاست های استکباری است، شایسته دبیرکلی اوپک نمی داند، نماینده سابق ایران در اوپک طی اظهارنظری گفته است: دبیرکلی اوپک اهمیت چندانی ندارد و اگر از میان چهار کاندیدا، عربستان انتخاب شود بهتر است.

به گزارش شما نیوز، سیدموسی موسوی؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخاب دبیرکل اوپک در نشست آتی این نهاد بین المللی، گفت: اعضای اوپک نباید به لابی‌هایی که از سوی برخی کشورهای اروپایی برای دبیرکلی عنوان می‌شود توجه کنند چراکه اوپک سازمانی مستقل است و می تواند در بازار انرژی جهان نقش موثری داشته باشد.

وی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه لابی‌گری کشوری مثل عربستان به شکل فشرده‌ای در حال انجام است، تصریح کرد: اتحادیه اروپا و کشورهای غربی نیز برای موفقیت عربستان لابی‌ها و رایزنی‌های فراوانی داشته‌اند تا در راستای تحریم‌های ضد ایرانی، سیاست‌های نفتی هم تحت تأثیر اقدامات خود قرار دهند.

موسوی با یادآوری اینکه عربستان تسلیم محض سیاست‌های استکباری است، افزود: حتماً غرب و استکبار جهانی شیطنت‌هایی برای افزایش فشار بر ایران در دستور کار خود دارند و سیاست‌های خود را بر تضعیف ایران تنظیم می‌کند.

وی با بیان اینکه طبیعی است دبیرکلی اوپک سیاست‌های اصلی این سازمان به ویژه سقف تولیدی را تعیین می‌کند، یادآور شد: ما باید تلاش کنیم که ‌با رایزنی و دیپلماسی فعال در عرصه بین الملل دبیر کلی اوپک را به‌دست آوریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: به دست آوردن ریاست اوپک می‌تواند راهکاری برای دور زدن تحریم‌ها باشد؛ البته راه اصلی دور زدن تحریم‌ها حمایت از تولید ملی و استفاده از ظرفیت‌های کشورهای غیر متعهد است که باید از این راهکارها برای دور زدن تحریم‌ها استفاده شود.

اما از سوی دگیر، نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است که سمت دبیر کلی اوپک آنقدر که ایران نشان می‌دهد اهمیت ندارد و اگر از میان چهار کاندیدا نماینده عربستان انتخاب شود بهتر است.

جواد یارجانی در گفت و گو با ایسنا با ابراز تاسف از اینکه ایران برای دبیر‌ کلی اوپک نقش پررنگی قائل شده است، گفت: شاید دلیل این موضوع این باشد که با توجه به سابقه‌ی 50 ساله اوپک ایران تنها یک بار توانست این سمت را به دست بیاورد.

وی در مورد دلایل اهمیت دبیر کلی برای عربستان توضیح داد: عربستان با توجه به توانایی که در زمینه تولید، مازاد تولید و صادرات دارد، در اختیار داشتن این سمت برای هماهنگی بین اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس و دیگر اعضای اوپک برایش منافع دارد.

یارجانی با بیان این‌که برخی معتقدند که عربستان دبیر کل بشود بهتر است، گفت: چرا که در این شرایط این کشور در مقابل 12 عضو مسوول است.

وی با اظهار این‌که "از نظر من اگر عربستان دبیر کل شود اشکالی ندارد"، ادامه داد: اما باید این کشور دبیرخانه را به طرفی هدایت کند که وزرا بهترین تصمیم را بگیرند.

گفتنی است تصدی سه ساله عبدالله البدری دبیرکل لیبیایی کنونی اوپک در انتهای سال 2012 به پایان می‌رسد و با توجه به این که دبیرکل بعدی باید فعالیت خود رااز سال 2013 شروع کند از سال پیش تلاش‌های چهار کشور برای دست یافتن به این سمت آغاز شده است.

هم اکنون غلامحسین نوذری؛ وزیر اسبق نفت ایران، ماجد المنیف؛ نماینده عربستان سعودی در اوپک، سمیر غضبان؛ مشاور ارشد نخست‌وزیر و وزیر اسبق نفت عراق و ویلسون پاستور وزیر نفت اکوادور برای احراز جایگاه دبیرکلی کاندیدا شده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied