شمانیوز
شما نیوز

سخنان نوبخت در ارتباط با عیدی کارکنان دولت

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):سخنگوی دولت گفت: هنوز در مورد عیدی کارکنان دولت تصمیم‌گیری نشده است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در حاشیه نشست هیئت وزیران در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات امروز هیئت دولت اظهار داشت: برای توسعه استان هرمزگان و بررسی آخرین وضعیت طرح‌های عمرانی و تعهداتی که در سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان صورت گرفت، استاندار هرمزگان به همراه مسئولان برنامه‌ریزی استان گزارشی از توسعه هرمزگان را ارائه کردند. مقرر شد که اعتباراتی که برای تکمیل طرح‌های عمرانی و افتتاح آنها تخصیص یافته، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نسبت به تخصیص 100 درصدی آنها اقدام کند و مواردی که برای توسعه استان نیاز به زمان دارد، در برنامه ششم توسعه بتوانیم آنها را به مرحله اجرا درآوریم.

وی افزود: بخش دیگر مصوبات امروز دولت، مصوبات مالی بود که طی آن برای حمایت از صنعت مرغ‌داری کشور، 1440 میلیارد ریال برای خرید مرغ انجام شود تا وزارت کار بتواند تا پایان سال 20 هزار تن مرغ بین خانوارهای مشمول حمایت غذایی توزیع کند.

سخنگوی دولت با اشاره به لزوم حمایت استان‌های کشور در برابر حوادث غیرمترقبه تصریح کرد: برای آمادگی استان‌های کشور در برابر حوادث غیرمترقبه و کمک رسانی بهنگام 465 میلیارد ریال بین استان‌های کشور توزیع می‌شود و برای بیمه حوادث که برای بیمه حوادث اماکن مسکونی مددجویان کمیته امداد در همین راستا 60 میلیارد ریال به تصویب رسید.

نوبخت ادامه داد: در مورد میزان عیدی کارکنان دولت هنوز تصمیم‌گیری نشده است و این فرایند در حال تصمیم‌سازی است بنابراین در این خصوص به وقت اطلاع رسانی لازم را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به اقدام تروریستی فرانسه و اهانت به ساحت پیامبر اکرم (ص) خاطرنشان کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران از سوی وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت خارجه و همچنین رئیس محترم جمهور در این خصوص بیان شده و بر همه روشن است که این اقدامات، اقدامات ضداسلامی و قبیحی بود و برای مسلمانان هزینه ایجاد کرد.

سخنگوی دولت افزود: نباید با ابزار آزادی بیان نسبت به مقدسات مسلمانان اهانت کرد چرا که تعریف آزادی بیان اهانت به دیگران نیست و ما این اقدام را نیز تقبیح می‌کنیم.

نوبخت با اشاره به توقیف رسانه حمایت کننده از رخداد شارلی ابدو تاکید کرد: در مورد رسانه توقیف شده امیدواریم مراحل قضایی به گونه‌ای انجام شود تا مجددا این رسانه به جمع رسانه‌های فعال کشور بازگردد.

وی درباره اقدامات اخیر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و بویژه پیاده‌روی وزیر امور خارجه کشورمان با جان کری اظهار داشت: ابتدا باید از تیم مذاکره‌کننده و به طور ویژه از وزیر محترم امور خارجه تقدیر کنیم چرا که این تیم با منطق و قاطعیت از حقوق بین‌المللی مردم دفاع می‌کنند اما در مورد انتقاداتی که به عملکرد تیم مذاکرات ایران وارد می‌شود، باید گفت وزیر خارجه مواضع درستی گرفتند و در مذاکره با وزیر خارجه فرانسه نیز مراتب انتقاد خود را از وضعیت پیش آمده در این کشور نسبت به مسلمانان اعلام کردند اما بنابراین این بسیار سخیف است که معتقد باشیم چون دو وزیر خارجه با یکدیگر قدم زدند این حاکی از دیپلماسی ضعیف کشور است و به نظر می‌رسد کسانی که به این مسائل می‌پردازند چون مشاهده می‌کنند که مذاکرات با جدیت و قاطعیت ادامه دارد، سراغ مسائل کم‌اهمیت اینچنینی می‌روند.

سخنگوی دولت ادامه داد: آقای ظریف در مورد فضای ایجاد شده در فرانسه نسبت به مسلمانان تذکرات لازم را به وزیر خارجه فرانسه داده اما اینکه ما بخواهیم سفیر این کشور را از ایران اخراج کنیم، ممکن است این مسئله تقاضای احساسی یک جمع باشد که البته قابل احترام است اما در حقیقت ما باید از حقوق ملت دفاع کنیم و موضوعات را با زبان دیپلماسی پیش ببریم در عین حال گروه‌های سیاسی نیز عقاید خود را ابراز کنند اما تاکید می‌کنم که ما برای شکستن حلقه تحریم‌های ظالمانه نسبت به جمهوری اسلامی ایران نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم حقوق ملت را با منطق احیا کنیم.

نوبخت تاکید کرد: وزارت علوم پرونده بورسیه‌ها را برخلاف آنچه بعضا بیان می‌شود ادامه خواهد داد و این مسئله را به فرجام خواهد رساند و این بسیار خوب است که نمایندگانی از مجلس نیز در کمیته بررسی بورسیه‌ها حضور دارند.

وی ادامه داد: برای خط لوله‌ای که بندر عباس را از میناب آبرسانی می‌کند، به مبلغ 30 میلیارد ریال تخصیص داده شد.

نوبخت با اشاره به خسارات سیل استان سمنان یادآور شد: برای جبران خسارات سیل استان سمنان مقرر شد 84 میلیارد و 500 میلیون ریال به صورت بلاعوض و 2250 میلیارد ریال به صورت تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد 4 درصد بین خسارت‌دیدگان توزیع شود. همچنین 40 میلیارد ریال نیز برای مبارزه با آفات محصول خرما به بم اختصاص یافت.

سخنگوی دولت ادامه داد: در ادامه این مصوبات برای اجرای طرح‌های کوچک تامین آب کشاورزی و شرب مقرر شد که 100 میلیارد ریال نیز به استان گلستان تخصیص یابد.

نوبخت در مورد قیمت نفت در بودجه 94 خاطرنشان کرد: زمانی که لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کردیم، پیش‌بینی قیمت نفت در حدود همین ارقام بود و پیش‌بینی کردیم که قیمت در حد 72 دلار در هر بشکه کاهش یابد اما بعد به ارقام کمتری نیز کاهش پیدا کرد در حالی که تاکید می‌کنم که ما از لایحه بودجه از این جهت دفاع می‌کنیم که این لایحه واقع‌بینانه تنظیم شده و اگر قیمت نفت کاهش یابد با مکانیزم خود، بودجه کشور را اداره می‌کنیم چرا که این کاهش قیمت بیش از آنکه اقتصادی باشد شکل سیاسی به خود گرفته است.

وی افزود: در سال جاری نیز تمام حقوق و مزایا را پرداخت و طرح‌های عمرانی را نیز به انجام رسانده‌ایم و سال آینده نیز همین‌طور خواهد بود. بنابراین اگر قیمت نفت افزایش یابد، برخی از طرح‌های مهم را به مجلس پیشنهاد کردیم تا اگر منابع بیشتری وارد شود این طرح‌ها را به انجام برسانیم در نتیجه بودجه ارائه شده از سوی دولت بودجه منطقی است و این‌طور نیست که مجبور شویم مجددا لایحه‌ای را به مجلس ارائه کنیم.

سخنگوی دولت گفت: اینکه کلا درآمد نفتی را بتوانیم از بودجه حذف کنیم، بسیار خوب است اما این مسئله نیازمند زمان است تا بتوانیم خود را از درآمد نفتی مصون کنیم و در عین حال باید گفت که بودجه سال 94 کمترین وابستگی به نفت را در 10 سال گذشته داشته است.

نوبخت ضمن تاکید بر عدم انحلال سازمان فضایی تصریح کرد: سازمان فضایی منحل نشده اما از لحاظ ساختار تشکیلاتی اینکه این سازمان ذیل نهاد ریاست جمهوری یا وزارت ارتباطات به فعالیت خود ادامه دهد، در دست بررسی است و این تصمیمی است که در شورای عالی اداری در روز شنبه اتخاذ خواهد شد.

وی گفت: در مورد همایش اصلاحات، وزارت کشور به صورت قانونی وظیفه خود را در راستای احترام به فعالیت قانونی احزاب انجام داد و این امکان را برای متقاضیان به وجود آورد بنابراین نمی‌دانیم چه نقصی در این موضوع وجود دارد.

سخنگوی دولت با اشاره به موضوع واردات شکر یادآور شد: در مورد واردات شکر مصوبه‌ای در شورای اقتصاد به تصویب رسید مبنی بر اینکه در جهت حمایت از چغندرکاران و کشاورزان تعرفه‌ای مشخص شود تا عمدتا از شکر تولید داخل استفاده کنیم.

نوبخت درباره ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج توضیح داد: طبق قانون در مقطعی از سال واردات انجام نمی‌شود تا تولید داخل را عرضه کنیم اما این روند، دائمی نیست و در مورد کشت آن نیز این کار برای الگوی کشت انجام می‌شود چرا که در حال حاضر در برخی از استان‌ها وضعیت آب در سطح مطلوبی قرار ندارد.

وی با اشاره به تخصیص هزار میلیارد تومان برای موضوع اشتغال جوانان عنوان کرد: قرار نیست کل روند مورد نظر برای موضوع اشتغال فارغ‌التحصیلان از محل هزار میلیارد تومان انجام شود و مجموعه فعالیت اقتصادی سال آینده بیش از 48 هزار میلیارد تومان از سوی دولت در طرح‌های عمرانی، 7 هزار میلیارد تومان در طرح‌های عمرانی آب و 103 هزار میلیارد از طریق شرکت‌های دولتی هزینه می‌شود بنابراین در سال آینده دولت بیش از 258 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد کرد و این فعالیت‌هاست که اشتغال ایجاد می‌کند و ما نیز رقم هزار میلیارد تومان را صرفا برای کمک به اشتغال فارغ‌التحصیلان تخصیص دادیم.

سخنگوی دولت افزود: دولت مبلغ 850 میلیاردتومان مصوب کرد که این مبلغ به سرمایه صندوق شکوفایی و نوآوری برای کمک به اشتغال نرم‌افزاری اضافه شود.

نوبخت با اشاره به اینکه سطح مالیات مشاغل در کمیسیون تلفیق به 2 هزار و 200 میلیارد تومان در این مرحله رسیده است، گفت: در مورد زمان آماده‌سازی برنامه ششم توسعه کشور، کار تهیه و تنظیم برنامه ششم همزمان با بودجه 94 در حال انجام است و تا خردادماه یا تیرماه لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس تقدیم خواهد شد و اگر مجلس نیز تا قبل از شهریورماه آن را به گونه‌ای تصویب کند، ما تا آذرماه برای بودجه سال 95 بر مبنای برنامه ششم عمل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کسری 12 هزار میلیارد تومانی دولت اظهار داشت: ما کسری 12 هزار میلیارد تومانی نخواهیم داشت چرا که تا پایان سال همه یارانه‌های نقدی را توزیع خواهیم کرد و در مورد 4 مرحله سبد حمایت غذایی خانوارها نیز دو مرحله تاکنون انجام گرفته و 2 مرحله نیز باقی مانده که این دو مرحله نیز انجام خواهد شد. 4800 میلیارد تومان برای ارزان کردن بهداشت و درمان پرداخت خواهیم کرد و در مورد تولید نیز 500 میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم، بنابراین کسری در این بخش وجود ندارد.

سخنگوی دولت در خصوص نطق اخیر صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: نگاه دولت این است که هر نماینده‌ای حق دارد نظرات خود را بیان کند و سایر نمایندگان نیز حق دارند در مقابل نظرات اثباتی خود را اظهار کنند، مجلس جایگاه محترمی است و باید ادبیات و شئون نمایندگان رعایت شود.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با 1+5 تاکید کرد: اگرچه هر کشوری به دنبال منافع حداکثری خود در مناسبات بین‌المللی است اما مهم، اراده طرفین در مذاکرات است و در همین رابطه آمریکایی‌ها به هر جهت، فعلا این اراده را دارند تا به توافق با ایران دست یابند و برای ما نیز مهم است که از حقوق‌مان صیانت کنیم اما در کل، نتیجه مذاکرات نسبت به گذشته مثبت ارزیابی می‌شود.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied