شمانیوز
شما نیوز

بنزین 2500تومانی در راه است/فشار مضاعف با اجرای فاز جدید هدفمندی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):منابع خبری از مصمم بودن دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر می دهند و شواهد نشان می دهد که دولت این روزها در تلاش است تا با رایزنی با نمایندگان مجلس مقدمات اجرایی نمودن مرحله دوم این طرح را هموار نماید.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،در همین رابطه مطلع شد که دولت تصمیم دارد تا نرخ دلار در بودجه سال آینده را 2500 تومان قرار دهد.

همچنین قیمت تمام شده بنزین معادل 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس یعنی حدوداً لیتری 2250 تومان که با هزینه های مالیاتی رقم 2500 تومان در نظر گرفته شده است.

پیشنهاد دولت برای قیمت گازوئیل حدوداً 800 تومان می باشد.

همچنین بر طبق این تصمیم قرار است پرداخت نقدی یارانه ها به ازای هر نفر در ماه به 120 هزار تومان افزایش یابد.

با این حال هنوز مشخص نیست که پرداخت یارانه نقدی قرار است به همه مردم پرداخت شود یا اینکه دولت بنا دارد چند دهک پایین را مشمول این طرح قرار دهد.(منبع:جهان نيوز)

فشار مضاعف با اجرای فاز جدید هدفمندی

امید کریمیان در گفتگو با مهر با اشاره به مطرح شدن مسائلی از سوی مدیران دولتی در خصوص لزوم اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها عنوان کرد: اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها در شرایط فعلی و با توجه به مشکلات متعدد اقتصادی در کشور باعث افزایش فشار مضاعف به مردم می شود.

وی با اشاره به اینکه بدون شک هیچ کس در کشور مخالف نهادینه شدن عدالت به ویژه در حوزه اقتصادی نیست، عنوان کرد: در شرایط فعلی و با توجه به نوسانات ارزی از یک سو و همچنین بی تدبیری های به وجود آمده در راستای کنترل قیمت ها در بازار اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی به هیچ عنوان به صلاح نیست.

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مطرح شدن اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها از سوی دولت در راستای تحت فشار قرار دادن نمایندگان مردم در مجلس است، افزود: دولت با تحریک احساسات نمایندگان درصدد این است که جلوی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را بگیرند اما در مقابل مرتب اعلام می کند که ما می خواهیم فاز دوم اجرای هدفمندسازی یارانه ها را انجام دهیم اما مجلس نمی گذارد.

وی با بیان اینکه اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها در شرایط فعلی باعث افزایش قیمت حامل های انرژی، رشد نقدینگی و به دنبال آن افزایش نرخ تورم در جامعه می شود، عنوان کرد: دولت نمی تواند مبلغ یارانه را افزایش دهد و برای جبران کمبود منابع مرتبا به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی مراجعه می کند و در همین راستا زمانی که زیرساخت ها فراهم نیست نباید روی این موضوع متمرکز شد.

کریمیان با بیان اینکه دولت هرجا در این دو سال با مشکل مواجه شد به درآمدهای خزانه و بانک مرکزی برای پرداخت یارانه نقدی به مردم متوسل شده است، گفت: اگر هدفمندسازی یارانه ها در بودجه ۹۲ هم لحاظ شود مجلس با آن مخالفت می کند چرا که اقتصاد در حالت رکود تورمی است و فضای کشور آماده اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها نیست.

وی یادآور شد: برای دولت از این جهت که ماهانه ۴۵ هزار تومان در اختیار مردم قرار می دهد برای مردم راضی کننده است اما از طرفی با آزادسازی نرخ حامل های انرژی و عدم تحقق برنامه هایش در استفاده مناسب از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها از جیب مردم برداشت کرده است و ادامه این روند کشور را با چالش های بسیار خطرناکی مواجه می کند.

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: اسرار دولت برای اجرایی کردن هدفمندی یارانه ها هیچ گونه دستاوردی را برای کشور به دنبال ندارد چرا که اگر در این شرایط فاز دوم اجرا شود بدون شک قیمت شماری از کالاهای اساسی از جمله سوخت به بیش از پنج برابر افزایش یافته و فشار آن هم متوجه قشر متوسط و ضعیف در جامعه است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied