شمانیوز
شما نیوز

تحقیق و تفحص از مسکن مهرکلید خورد

شمانیوز:رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تحقیق و تفحص از مسکن مهر خبر داد وگفت: طرح تحقیق و تفحص از مسکن مهر تهیه و طی چند روز آینده تقدیم هیات رییسه مجلس می شود.  

غلامرضا مصباحی مقدم گفت: سوالات مهمی درساخت مسکن مهراز جمله این که مسکن مهر از چه راهی تامین مالی شده است ؟ نحوه قیمت گذاری مسکن مهر به چه صورت است ؟ آیا قیمت گذاری به نحوی بوده است که متقاضیان بتوانند خرید کنند؟ از سوی نمایندگان مطرح است که برای پاسخ به سوالات مطروحه طرح تحقیق و تفحص از مسکن مهر تهیه و طی چند روز آینده تقدیم هیات رییسه مجلس می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باخبر شده ایم که بخشی از منابع تامین مالی مسکن مهر از طریق استقراض از بانک مسکن از بانک مرکزی تامین شده وبراین اساس بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی افزایش یافته است که این اثر تورمی دارد ومنجر به افزایش نرخ تورم شده است .

وی افزود: مسکن مهر معایب ومنافعی داشت ومنافع آن این بود که افرادی که صاحب مسکن نبودند را خانه دار کرد وجمعیت را از شهرهای بزرگ به حاشیه برد ومعایب آن کامل نبودن زیرساختها مانند آب و برق و گاز است که باید فراهم شود.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره این مطلب که گفته می شود قیمت مسکن از تورم موجود درکشور کمتر است گفت: قیمت خرید و فروش مسکن کمتر از سطح عمومی قیمت کالاها یعنی تورم است که این هم به دلیل رکود مبادلاتی مسکن است اما قیمت اجاره مسکن به شدت افزایش یافته است .

مصباحی مقدم درباره وضع مالیات بر خانه های خالی و تاثیر آن بر کاهش تولید مسکن نیز تاکید کرد: مسکن دردنیا به عنوان یک کالای سرمایه ای شناخته نمی شود بلکه یک کالای مصرفی است واین به معنای آن است که کسی مسکن را به این امید که قیمت آن افزایش یابد نمی سازدواتفاقا اگر از این محل سود به دست آورد مشمول پرداخت مالیات می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر درمجلس اظهار داشت: درسایر کشورها با افزایش سود از محل سرمایه گذاری مسکن ، مالیات هم تصاعدی افزایش می یابد بنابراین افزایش قیمت مسکن به صرفه نخواهد بود.

وی افزود: نگه داشتن مسکن برای یک مدت کوتاه ومتعارف ایرادی ندارد اما نگه داشتن مسکن برای چند سال یعنی استهلاک و راکد ماندن سرمایه اشخاص و سرمایه ملی کشور .

مصباحی مقدم گفت: از نظر اسلام بر درهم و دیناری که یک سال از آن استفاده ای نشده باشد زکات تعلق می گیرد،آیا این به ما الهام نمی کند که سرمایه ها به کار گرفته شود؟

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اگر 328 هزار واحد مسکونی خالی درتهران عرضه شود قیمت مسکن به نحوی تغییر می کند که مرم بتوانند خانه خرید ویا اجاره کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر درمجلس با اشاره به این که چند سالی است با رکود مبادلات دربازار مسکن مواجه هستیم گفت: صاحبان مسکن به انتظار سود شیرین از مبادله مسکن هستند و به همین دلیل خرید و فروش مسکن کاهش پیدا کرده است وسرمایه ها دراین بخش راکد مانده که این به زیان منافع ملی است.

وی با تاکید بر این که باید مسکن را کالای مصرفی بدانیم نه تجاری تصریح کرد:با استفاده از کار کرد آب و برق و گاز و سایر خدمات باید خانه های خالی را شناسایی و برای آنها مالیات وضع کرد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به این که برخی مسکن را برای آینده فرزندانشان نگه می دارند گفت: تامین مالی فرزندان راههای متعددی دارد وبا خرید اوراق مشارکت وسرمایه گذاری درحسابهای آتی می توان ارزش پول و سرمایه گذاری را برای آینده فرزندان و خرید خانه درآینده حفظ کرد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied