شمانیوز
شما نیوز

ستاره خلیج فارس، شاید وقتی دیگر...

رویای بی‌نیازی از واردات بنزین، بدل شدن به یکی از صادرکنندگان بزرگ بنزین و تولید روزانه 36 میلیون بشکه بنزین استاندارد یورو پنج، رویایی است که کلید دستیابی به آن در افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس است، پالایشگاهی که وعده‌های راه‌اندازیش از امسال به سال دیگر افتاده است.

رویای بی‌نیازی از واردات بنزین، بدل شدن به یکی از صادرکنندگان بزرگ بنزین و تولید روزانه 36 میلیون بشکه بنزین استاندارد یورو پنج، رویایی است که کلید دستیابی به آن در افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس است، پالایشگاهی که وعده‌های راه‌اندازیش از امسال به سال دیگر افتاده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس توام که طرحی همراه با بلندپروازی‌های ایران برای صادرات بنزین بود در همان ماه‌های ابتدایی امسال از سوی معاون اول رییس جمهور، وزیر نفت و البته مسئولان این طرح مطرح شده بود، اما به نظر می‌رسد هنوز خسارات عدم‌النفع از عدم افتتاح و شروع به کار از نخست این پالایشگاه ادامه دارد.

طبق آخرین خبر از وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس،‌ قرار است برنامه توسعه این پالایشگاه سال دیگر پیگیری شود، این را عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش می‌گوید که اگرچه معتقد است تمام پروژه‌های صنعت پالایش اولویت دارد، اما احداث خط لوله برای انتقال فرآورده های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کنار تسریع در توسعه این پالایشگاه و طرح توسعه پالایشگاه بندر عباس در لیست اولویت‌های کاری 1395 این شرکت قرار گرفته است.

اما قرار بود ستاره خلیج فارس امسال در فهرست دستاوردهای پالایش و پخش قرار گیرد، این نکته‌ای است که جهانگیری و البته پس از او زنگنه قولش را داده بود.

معاون اول رییس جمهور در همان ماه‌های ابتدایی امسال گفته بود که در سال جاری نخستین فاز ستاره خلیج فارس که قرار بود با کیفیت یورو چهار بنزین تولید کند، وارد مدار تولید شده و ایران را از خرید بنزین بی نیاز کند و البته برنامه بلندپروازانه‌تری نیز همواره مطرح می‌شد،ستاره خلیج فارس راهی برای ایجاد امکان صدور اولین محموله‌های بنزین تولید ایران شناخته می‌شود.

زنگنه نیز همین را پیش‌بینی می‌کرد، زمانیکه او چند ماه بعد اعلام کرد که برای نیاز داخلی با پالایشگاه ستاره خلیج فارس تقریبا برای 10 سال هیچ کمبودی به منظور مصرف داخلی نداریم که حتی با استاندارد یورو چهار است و این کار از سال دیگر شروع شده و تا پایان سال 95 تمام واحدها مهیا می شوند. 360 هزار بشکه آن می تواند 36 میلیون بنزین یورو پنج و مقداری هم گازوئیل به ما ارائه کند.

با این حال پالایشگاهی که گفته می‌شد قرار است با ظرفیت ١٢٠ هزار بشکه در روز سال ٩٤ راه اندازی شده و 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و چهار میلیون لیتر گازوییل یورو 4 تولید کند، از همان ابتدا با اما و اگرهایی همراه بود. محمود شیری، مدیرعامل سابق تاپیکو پیش از پایان نیمه نخست سال گفته بود این پالایشگاه با هزینه‌ای سه میلیارد یورویی به پیشرفتی 84 درصد، دست یافته است که البته به گفته زنگنه در بهمن ماه این پیشرفت به 90 درصد رسید، اما درنهایت طبق حدس و گمان‌هایی که از همان ابتدای سال زده می‌شد افتتاح فاز اول این پالایشگاه به امسال نرسید.

قرار بود امسال ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شود، اما معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش این وعده را به سال آینده موکول کرده است زمانی که به گفته خسروانی فاز اول ستاره خلیج فارس راه‌اندازی می‌شود . روزانه 12میلیون لیتر بنزین یورو چهار به بانک خودروهای داخلی می‌ریزد.

مدیر عامل وقت تاپیکو، در همان روزهایی که حرف از افتتاح این پالایشگاه تا پایان امسال مطرح بود گفته بود که عدم النفع ایران با هر روز دیرکرد پروژه ستاره خلیج فارس، روزانه ٢٠ تا ٣٠ میلیون یورو است و حال باید روز شمار را برای محاسبه این عدم‌النفع روشن کرد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی