شمانیوز
شما نیوز

تخلف مدیر دومین شرکت بزرگ فولاد سازی کشور +سند

تا اینجای کار، محاسبات نشان می‌دهد که وضعیت درآمدی "بهرام سبحانی" از محل حضور در هیات مدیره چندین شرکت، چندان هم بد نبوده، اما باید دیدکه با ابلاغ رسمی مصوبه مجلس دایر بر ممنوعیت در عضویت هیات مدیره چندین شرکت، آیا او حاضر است که قید این درآمد هنگفت را بزند؟

تخلف مدیر دومین شرکت بزرگ فولاد سازی کشور +سند

بی اعتنایی به بخشنامه عضویت همزمان در هیات مدیره چندین شرکت، این بار در فولاد مبارکه اصفهان، درست زیر گوش "مهدی کرباسیان"، دست راست "محمدرضا نعمت‌زاده" در امور معادن و فلزات، اما این بار مدیر متخلف کسی نیست جز "بهرام سبحانی"!

مدیر کهنه کار صنعت فولاد که اکنون باید 35 سالگی حضور خویش در صنعت فولاد را جشن بگیرد.

مطالعات نشان می‌دهد که در حال حاضر، "بهرام سبحانی"، درکنار مدیریت عاملی و عضویت در هیات مدیره شرکت فولاد مبارکه اصفهان در هیات مدیره شرکت‌هایی چون "شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات"،"شرکت فولاد هرمزگان جنوب" و"شرکت پرشیا سفال آب" هم حضور دارد.

هم اکنون، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، 17 درصد سهام شرکت فولاد مبارکه را در اختیار داشته و رئیس هیات مدیره این شرکت هم، مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت بوده، بنابراین می توان جمع بندی کرد که منهای توجه به پیوستگی بخش دیگری ازسهامداران این شرکت به نهادهای عمومی غیر دولتی ، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، یک شرکت خصوصی کامل نیست.

یافته های اخیر خبرنگار « نسیم آنلاین» نشان می‌دهد که شرکت فولاد مبارکه، طبق گزارش سازمان حسابرسی، تخلفات متعددی داشته که صرفنظر از پرداختن بیشتر به محتویات این گزارش،تعیین تکلیف پرداخت کامل دیون دولتی (موضوع تبصره‌های قانون بودجه) مربوط به قبل از واگذاری بخشی از سهام شرکت اصلی به بخش خصوصی همچنان بلا تکلیف مانده است.

نمایندگان مجلس،‌ اردیبهشت ماه امسال، مصوبه ای را در مورد ممنوعیت عضویت افراد در هیات مدیره بیش از یک شرکت به تصویب رسانده اند که بر اساس آن، (هیچ فردی) نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی، همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است،به سمت مدیرعامل یا عضو هیات مدیره انتخاب شود.

با اسنتاد به این مصوبه مجلس،"بهرام سبحانی" از مدتها قبل، دیگر نمی توانسته،همزمان در هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات"،"شرکت فولاد هرمزگان جنوب" و"شرکت پرشیا سفال آب حضور داشته باشد.

عدم استعفای او از ترکیب هیات مدیره شرکت های مورد اشاره، یک تخلف آشکار بوده که بهرام سبحانی اینچنین به مصوبه مجلس پشت کرده است.

جالب تر اینکه، گفته می شود که "بهرام سبحانی"، یکی از مدیران بازنشسته صنعت فولاد بوده که اکنون مدیریت عاملی و هیات مدیره فولاد مبارکه اصفهان را در اختیار دارد،بنابراین چنانچه این فرضیه قرین به صحت باشد، حضور او یک تخلف دیگر هم محسوب می شود.

رییس جمهوری این اواخر، قانون ممنوعیت به‌ کارگیری بازنشستگان را برای اجرا به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ کرده که بر این اساس، دستگاههای موضوع این قانون در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به‌صورت پاره‌ وقت و ساعتی استفاده کنند که حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک‌سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است وحق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعات کاری آنها حداکثر معادل یک‌سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود.

در تبصره 3 این قانون آمده که دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، مکلفند ظرف مدت شصت روز از تاریخ ابلاغ این قانون آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به‌ کار گرفته شده‌اند، از خدمت منتزع و با آنان تسویه‌ حساب کنند.

افراد مذکور نیز باید ظرف مهلت قانونی مقرر سمت و پست خود را ترک کنند، بنابراین پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هرمحل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.

از قرار معلوم، مجمع عادی سالانه شرکت فولاد مبارکه مصوب کرده که 4 هزار میلیون ریال پاداش ناخالص هیات مدیره برای اعضاء و برای حضور در جلسات هیات مدیره هم به صورت ماهیانه 12 میلیون ریال به هریک از اعضای هیات مدیره پرداخت شود.

بررسی های بیشتر،نشان می دهد که به دلیل زیان (۱,۲۸۲,۳۷۰) میلیون ریالی شرکت فولاد هرمزگان جنوب دیگر شرکتی که "بهرام سبحانی" در ترکیب هیات مدیره آن حضور دارد، مجمع سالیانه این شرکت سودی تقسیم نکرده اما مصوب کرده که به ازای حضور در هیات مدیره ، به هریک از اعضاء ماهیانه 850 هزارتومان حق عضویت پرداخته شود.

دست آخر، اینکه مجمع سالیانه شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات سومین شرکتی که بهرام سبحانی در ترکیب هیات مدیره آن حضور دارد، مصوب کرده که مبلغ 2,500 میلیون ریال ناخالص پاداش هیئت مدیره پرداخت شود.

البته، در مجمع همین شرکت مصوب شده تا مبلغ 12,000,000 ریال هم بابت برگزاری حداقل 1 جلسه در ماه به اعضای هیات مدیره پرداخت شود. تا اینجای کار، محاسبات نشان می دهد که وضعیت درآمدی "بهرام سبحانی" از محل حضور در هیات مدیره چندین شرکت، چندان هم بد نبوده، اما باید دیدکه با ابلاغ رسمی مصوبه مجلس دایر برممنوعیت در عضویت هیات مدیره چندین شرکت ، آیا او حاضر است که قید این درآمد هنگفت را بزند؟

برکنار از این ماجرا، اثبات بازنشستگی او، وضع را برای مدیر عامل فولاد مبارکه بدتر هم خواهدکرد، چرا که باید وجوه دریافتی هم به خزانه دولت واریز شود.

منبع:نسیم آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied