شمانیوز
شما نیوز

کارشناس اقتصادی:

نرخ دلار در بودجه 96 واقع گرایانه است

یک کارشناس اقتصادی معتقد است دولت نرخ دلار را در لایحه بودجه سال آینده کشور واقع گرایانه تعیین کرده است.

دولت لایحه بودجه 1396 کل کشور را 14 آذر ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که در آن قیمت دلار برای محاسبه درآمدهای ارزی دولت (درآمد حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی) 33 هزار ریال تعیین شده است.
مهدی تقوی استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این باره می گوید، تعیین نرخ ارز در برنامه امسال، با معیار درستی انجام ‌شده است.
به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران ، تقوی افزود: در سال‌های گذشته، به‌ویژه در زمان دولت دهم تعیین نرخ ارز درست انجام نمی‌شد؛ زمانی که تورم 27 درصد بود، نرخ ارز 20 هزار ریال ( دوهزار تومان) محاسبه می‌شد.
وی افزود: امسال بر اساس معیار درست علمی، تورم سال آینده 9 درصد در نظر گرفته شده و قیمت ارز بر همین مبنا افزایش یافته ، این قیمت‌گذاری هدفمند است و تمام افزایش قیمت‌ها حدود 9 درصد خواهد بود.
تقوی واقع‌بینی، عمل‌گرایی و برنامه‌محوری را مشخصه دولت یازدهم دانست و تاکید کرد: ممکن است تورم بالاتر از این عدد باشد ولی فاصله آن خیلی معنادار نخواهد بود.
به گفته این کارشناس مسایل اقتصادی، تعیین نرخ ارز توسط دولت، درنهایت موجب خواهد شد دولت به یکی از وعده‌های خود که تک‌نرخی کردن ارز بود، نرسد.
وی ادامه داد: البته این طبیعی است. دولت در آستانه تحولات و تلاطم‌های سیاسی دنیا و داخل کشور خیلی چشم‌انداز دقیقی از نرخ ارز در سال آینده ندارد و مجبور است به نرخ تورم در داخل توجه کند و ملاک تصمیم‌گیری‌اش این نرخ باشد.
تقوی درباره لایحه بودجه سال 1396 کل کشور افزود: به گفته رییس جمهوری، کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه، استمرار برنامه تجدید ساختار و توسعه بازار بدهی‌های دولت، تدوین بودجه بر مبنای نرخ ارز واحد، بهره‌برداری اهرمی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و جلب مشارکت بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت‌های ایجادشده در پسابرجام و حفظ و گسترش سطح خدمات عمومی از مشخصه های این لایحه است.
وی افزود: این مشخصه‌ها نشان می‌دهد دولت در حوزه بودجه به عمل گرایی بیشتر توجه دارد تا آرمان‌گرایی.
**اقدام مثبت در تغییر واحد پول ایران
این استاد اقتصاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آغاز بررسی لوایح بانکداری ایران و بانک مرکزی در دولت، تصمیم هیات دولت در تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان را مثبت ارزیابی کرد.
تقوی معتقد است: «هیات دولت به‌درستی این ضرورت را تشخیص داد ولی اینکه چرا باید یک صفر حذف شود، جای بحث کارشناسی دارد. شاید لازم باشد با مطالعه بیشتر و با حذف صفرهای بیشتر این کار صورت گیرد و بعد از چند سال آینده، مجبور به پرداخت هزینه‌های مشابه در یک دوره دیگر نباشیم.
هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه هفدهم آذرماه با تصویب موادی از لایحه بانک مرکزی، تومان را واحد پول ایران تعیین کرد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied