شمانیوز
شما نیوز

رئیس جمهور قرارداد کشتیرانی با کره‌‌ای‌ها را لغو کند

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء با بیان اینکه صدرا آماده ساخت کشتی مورد نیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی است، گفت: قرارداد کشتیرانی با شرکت کره‌ای برای ساخت 10 فروند کشتی باید همین امروز لغو شود.

سردار عبادالله عبداللهی امروز در نشست خبری با اشاره به قرارداد اخیر کشتی رانی جمهوری اسلامی با هیوندایی کره برای ساخت کشتی اظهار داشت: رئیس جمهور دستور عاجل لغو این قرارداد را بدهد، صدرا آماده است این 10 کشتی را با فاینانس 85 و سهم 15 درصدی دولت بسازد.

عبداللهی افزود: کره‌ای‌ها ٨ سال پیش هم میلیاردها دلار ما را گرفتند و برای ساخت کشتی کاری نکردند.

وی همچنین گفت: در ستاره خلیج فارس تا پایان سال به تولید بنزین می‌رسیم.

سردار عبدالهی در این نشست خبری که به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد تاسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء برگزار شده بود، اظهار داشت: قرارگاه در 10 حوزه بزرگ فعالیت دارد ضمن آنکه ابر پروژه‌های بزرگ توسط قرار گاه در حال انجام است.

وی به حوزه نفت وگاز اشاره کرد و گفت: در پارس جنوبی ساخت پالایشگاه را دنبال می‌کنیم فازهای 15 و 16 را افتتاح کردیم و از واردات گاز بی‌نیاز شدیم و بدین ترتیب 25 میلیارد متر مکعب گاز به شبکه‌های ا صلی تزریق شده است.

وی ادامه داد: قبل از راه‌اندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی روزانه 12 میلیون متر مکعب گاز وارد می‌کردیم.

سردار عبدالهی ادامه داد: فازهای 13 ، 22 و 24 پارس جنوبی هم اکنون بیش از 83 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با پایان آنها روزانه 115 میلیون متر مکعب گاز به شبکه تزریق می‌کنیم.

وی به حوزه آب اشاره کرد و گفت: قرار گاه در حوزه آب 25 میلیارد متر مکعب مخزن ساخته است که با احتساب 45 میلیارد متر مکعب مخازن موجود 55 درصد مخازن آب کشور توسط قرار گاه احداث شده است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء به حوزه خطوط انتقال اشاره کرد و گفت: 10500 کیلومتر خطوط انتقال آب، نفت و گاز توسط قرار گاه اجرا شده است.

وی جاده سازی‌ را از دیگر حوزه‌های فعالیت قرارگاه خاتم معرفی کرد و گفت: 50 درصد آزادراه‌های موجود در کشور را قرارگاه ساخته است یا می‌سازد. که فعلا سه پروژه آزادراهی با سرمایه‌گذاری قرارگاه اجرا می‌شود.

سردار عبداللهی گفت: در آزادراه کمربندی جنوبی تهران از آبیک تا چرم‌شهر به طول 160 کیلومتر پروژه را امسال آغاز کردیم؛ این مسیر آزادراهی رینگ دوم تهران است و مزایای زیست محیطی دارد و با اتصال غرب و شمال غرب به جنوب و شرق کشور ترافیک آذربایجان‌های شرقی و غربی، قزوین، زنجان و کرج را به تهران کاهش می‌‌دهد.

وی ادامه داد: کل قطعات آزادراه کنار گذر جنوبی تهران شامل 4 قطعه است که همه فعال است؛ دو هزار دستگاه ماشین‌الات در این پروژه فعالیت میکند.

سردار عبداللهی افزود: قطعه جچهخارم این آزادراه از چرم‌شهر به اتوبان قم آسفالت شده و ابتدای سال آینده افتتاح می‌شود و کل مسیر آزادراه کنار گذر جنوبی تهران کمتر از 4 سال آینده تکمیل خواهد شد.

وی همچنین به افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: پروژه توسعه بندر شهید بهشتی چابهار جزء پروژه‌هایی است که باید تا پایان امسال به پایان می‌رسید.

* عایدی 140 هزار میلیارد تومانی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام برای کشور

سردار عبداللهی گفت: در حال حاضر حدود 550 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم و اگر دولت سالانه 50 هزار میلیارد تومان هم به پروژه‌های عمرانی اختصاص دهد تکمیل آنها یازده سال زمان می‌برد.

وی افزود: قرار گاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سهم خود را شامل 65 پروژه احصاء کرد که با احتساب هزینه تملک اراضی،مشاور، پیمانکار و غیره 126 هزار میلیارد تومان در آن هزینه شده است و این پروژه‌ها حدود 85 درصد به طور متوسط پیشرفت فیزیکی دارد که شامل 55 پروژه عمرانی و 10 پروژه نفتی است.

وی ادامه داد: امسال همه 55 پروژه عمرانی را تکمیل می‌کنیم و در صورت تامین اعتبار پروژه‌های نفتی هم ظرف دو سال اجرا می‌شود و عایدی سالانه 140 هزار میلیارد تومانی برای کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه خاتم 12 هزار دستگاه ماشین‌آلات و ادوات پیشرفته دارد گفت: در هشت ماهه اول امسال 246 کیلومتر خط انتقال با قطر 2 هزار و 2400 با 300 هزار تن ورق ایجاد کرده‌ ایم.

وی افزود: همچنین در 8 ماهه ابتدایی امسال 32 کیلومتر تونل در حوزه راه، مترو و آب احداث کردیم.

* تولید بنزین تا پایان امسال در پالایشگاه ستاره خلیج فارس

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء به ابعاد پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این پالایشگاه 700 هکتار اراضی دارد و شامل سه ترین است که 360 هزار بشکه میعانات گازی و صد میلیون لیتر در روز فرآورده تولید می‌کند که روزانه 40 میلیون لیتر بنزین خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر در پالایشگاه ستاره خلیج فارس توجه و تدابیر بیشتر بود حداقل یک ترین آن باید راه می‌افتاد و 120 هزار بشکه میعانات گاز در روز تولید می‌شد.

وی ادامه داد: سال گذشته طی هماهنگی با دولت و صندوق توسعه ملی که اعتباری برای این پروژه تامین شد و قول دادیم در 3 ماهه ابتدای امسال EC راه‌اندازی شود که قبل از نوروز انجام شود.

سردار عبدالهی گفت: یک ماه پیش واحد تقطیر را راه‌اندازی کردیم و روزانه 10 میلیون لیتر نفت گاز تولید می‌کند.

وی افزود: امیدواریم تا پایان سال تولید بنزین در پالایشگاه آغاز شود و به تولید 8 تا 12 میلیون لیتر بنزین دست یابیم.

* ظرفیت بزرگ کشتی‌سازی صدرا/ قرارداد ساخت کشتی با کره‌ای‌ها باید فسخ شود

وی در پاسخ به فارس به ظرفیت‌های شرکت صدرا اشاره کرد و گفت: 22 سال پیش بزرگترین جک‌آپ توسط صدرا ساخته شد، همچنین صدرا کشتی آفراماکس با 113 هزار تن ظرفیت را 22 ماهه ساخت.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء ادامه داد: صدرا مشکلاتی را داشت که مورد بی‌توجهی بود و از دو ماه قبل از سال 95 به صورت جدی صدرا را تحویل گرفتیم و در این ده ماه به اندازه 20 سال صدرا را پیش بردیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه صدرا بزرگترین یارد ساخت کشتی را در کشور دارد گفت: صدرا 10 سکوی نفتی در اختیار داشت که در مرحله کاملا تعطیل بود. اجرای سکوها را آغاز کردیم و امروز ماهانه 3.5 تا 4 درصد پیشرفت دارند.

وی به قرارداد ساخت کشتی بین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت کره‌ای اشاره کرد و گفت: اینکه به ظرفیت داخل توجه نمی‌شود خود خیانت است 8 سال پیش هم ما 215 میلیون دلار برای ساخت کشتی به کره‌ای ها دادیم و آنها کاری را پیش نبردند وقتی من خبر این قرارداد را شنیدم خواب از چشمم پرید و اعلام کردم این خود خیانت به کشور است.

وی اظهار داشت: لازمه کار این است که رئیس جمهور دستور عاجلانه لغو این قرارداد را صادر کند.

وی اضافه کرد: قرارگاه خاتم و صدرا آماده است 10 فروند کشتی با مشخصات تعیین شده را در قالب EPCF به صورت فاینانس 85 و سهم 15 درصدی دولت بسازد.

وی ادامه داد: این قرارداد بی‌توجهی به وضعیت داخل است و باید حذف شود.

* لزوم تامین مالی خط آهن چابهار- زاهدان از سوی دولت

وی همچنین در پاسخ به سوال فارس مبنی بر زمان تکمیل پروژه خط آهن چابهار - زاهدان گفت که طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اهمیت ویژه و استراتژیکی دارد و تا پایان سال تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: 8 مجموعه در آنجا مشغول فعالیت هستند اما دولت باید تامین اعتبار مناسب داشته باشد.

وی طول خط آهن چابهار - زاهدان را 610 کیلومتر عنوان کرد و گفت: بخش عظیمی از زیرسازی این پروژه انجام شده است؛ اما برای تامین مالی می‌توان از ظرفیت داخل در قالب اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی استفاده کرد قطعا بندر چابهار وقتی مصداق می‌یابد که خط آهن به آن متصل شود.

* سهم پایین کشور از شیرین کردن آب دریا/ پیشنهاد قرارگاه برای اجرای صددرصدی این کار

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه برای جلوگیری از خام فروشی فعالیت‌های خاصی انجام داده‌ایم گفت: امروز کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس 24 میلیون متر مکعب از این منبع بزرگ آب شیرین می‌کنند اما سهم ما روزانه 300هزار مترمکعب است.

وی ادامه داد: ما به دولت پیشنهاد داده‌ایم تا تولید همزمان آب و برق داشته باشیم؛ در مرحله اول 5 هزار مگاوات به عنوان پایلوت برای شیرین کردن آب اعلام آمادگی کردیم تا آب را به داخل کشور بفرستیم البته اولویت ساکنان مرزهای آبی است.

سردار عبداللهی گفت: ما به دولت پیشنهاد مکتوب دادیم و برای وزیر نیرو نیز این پیشنهاد را ارسال کردیم مبنی بر اینکه آمادگی داریم صد درصد این کار بزرگ را با محوریت قرارگاه عملیاتی کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء افزود: قرارگاه کنسرسیومی با 42 عضو برای این کار ایجاد کرد.

* مشارکت مالی در 9 طرح عظیم با دولت

سردار عبداللهی گفت: قرارگاه در 9 طرح عظیم با دولت مشارکت مالی داشته است ضمن آنکه در بحث اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی به دولت پیشنهاد داده‌ایم که با وجود ریزش 14 تا 125 درصدی این اسناد آن را قبول می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این دولت دو طرح با چینی‌ها فاینانس کردیم که عملیاتی شد که شامل خط دو انتقال تبریز بود که 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دومین آن هم قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء بیان کرد: پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران پروژه‌ عظیم است که با هواپیما رقابت می‌کند فاینانس آن با چینی‌ها انجام شد و از اصفهان تا قم هم زیرسازی کردیم.

وی ادامه داد: همچنین زیرسازی بخش قم تا تهران نیز در حال انجام است.

* لزوم جذب نقدینگی سرگردان جامعه/ فروش سهام 300 میلیارد تومانی ستاره خلیج فارس در 30 ثانیه

وی با تاکید بر لزوم تامین مالی به روش‌های مختلف گفت: 1.2 تریلیون پول دست مردم سرگردان است که اگر بستر مطمئنی فراهم شود مردم استقبال می‌کنند و مشکلات کشور هم حل می‌شود.

سردار عبداللهی گفت: در پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس مبلغی تسهیلات از صندوق توسعه ملی دریافت کردیم ضمن آنکه 300 میلیارد تومان سهام هم به مردم فروختیم که در مدت 30 ثانیه به فروش رفت.

* توتال و شل در تحریم‌ها ما را رها کردند/ برای بخش بالادستی باید حتما قرارگاه حضور یابد

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت: در قراردادهای IPC و یا قراردادهای نفتی ایران جلسات مختلفی را با وزیر نفت داشتیم و به دولت اعلام آمادگی کردیم براساس قرارداد با شرکت‌های خارجی زیر قیمت آنها کار را انجام می‌دهیم.

وی افزود: در صنایع بالادستی موضوع بازیافت و توسعه مهم است و بازیافت باید به افزایش تولید برسد، ما اعلام آمادگی کردیم مبنی بر اینکه توانمندی انجام کار را داریم اما مشکل اصولی که در این باره بیان شده بحث مالی بود .

وی تشریح کرد: اگر ما بگوییم برای میدان آزادگان باید 10 میلیارد دلار در نظر بگیریم انحراف ایجاد کردیم زیرا این در طول زمان تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های خارجی مایل هستند با قرارگاه خاتم همکاری کنند که قرار شد تفاهماتی با وزارت نفت منعقد شود و براساس MOU مذاکرات با مدیران رده یک شرکت‌ها انجام دهیم.

وی اضافه کرد: زمانی که تحریم‌ها حاکم شد توتال و شل از ایران رفتند اما بعد از آن قرارگاه خاتم بود که با توانمندی‌های خود و دانش فنی در حوزه‌های تامین کالا طراحی و ساخت و بهره‌برداری کار کرد و فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را به بهره‌برداری رساند . ما روزانه 50 متر مکعب گاز به شبکه دادیم و امروز در پارس جنوبی در چند فاز قرارداد داریم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت: امروز بحث بالادستی در خصوص افزایش بازیافت و توسعه میادین نفتی است.

وی تاکید کرد: در بخش بالادستی باید حتما قرارگاه حضور یابد، موضوع ما با وزیر نفت در این حوزه میدان آزادگان بوده و تفاهمنامه‌ای داشته‌ایم که حتما در آینده قرارداد را رسانه‌ای خواهیم کرد.

وی گفت: ما بر میدان آزادگان تاکید داریم چون جاهایی که دیگران نمی‌توانند کار کنند ما حضور می‌یابیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت: اگر قطر در میادین مشترک 700 میلیون متر مکعب استحصال می‌کند چرا ما باید معطل بمانیم بنابراین باید ابتدا به سراغ میادین مشترک برویم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء ادامه داد: بحث مخازن مشترک در اولویت کار ما است و اگر به ما بگویند هم حاضر هستیم در میدان نفت خزر هم کار کنیم.

وی گفت: آمادگی داریم در آزادگان به صورت کنسرسیوم با خارجی‌ها وارد شویم و شرایط کنسرسیوم را ما تعریف کنیم.

* آمادگی قرارگاه برای مشارکت 60 درصدی در آزادراه تهران - شمال و تحویل 4 ساله آن

وی به پروژه آزادراه تهران شمال اشاره کرد و گفت: در دولت دهم قرارداد ترک تشریفات در این پروژه به قرارگاه ابلاغ شد و ما 4 مجموعه بزرگ خود را انجام و مستقر کردیم.

وی ادامه داد: وعده دادیم که در مدت زمان 3 یا 4 سال پروژه آزادراه تهران- شمال را به سرانجام برسانیم اما دولت همراهی نکرد و این آزادراه 24 ساله هنوز تکمیل نشده است.

وی گفت: به دولت اعلام کردیم آمادگی داریم به صورت کنسرسیوم در این پروژه حضور یابیم اما آنها موافقت نکردند حتی پیشنهاد مشارکت 60 درصدی در این پروژه دادیم اما دوستان از ما دعوت نکردند.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت: البته آنها پکیج کوچک برای مناقصه معرفی کردند که زیر صد میلیارد تومان بود ما اعلام کردیم که پکیج کامل آزادراه را ارائه دهید تا قرارگاه در مناقصه شرکت کند.

وی یادآور شد: امروز هم اعلام می‌کنیم آمادگی 60 درصد سرمایه‌گذاری به صورت کنسرسیوم در آزادراه تهران شمال داریم.

* اجرای 7500 پروژه کوچک و بزرگ در محرومیت‌زدایی

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء بیان کرد: محرومیت‌زدایی را در شعاع 70 کیلومتر پروژه‌های خود اجرا می‌کنیم مثلا مدرسه، مسجد، راه و پروژه‌های آبرسانی را در مناطث محروم اجرا می‌کنیم.

وی یادآور شد: تاکنون قرارگاه خاتم بیش از 7500 پروژه کوچک و بزرگ در مناطق محروم اجرا کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied