شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی/شمانیوز گزارش می دهد

بناهای‌تاریخی تهران در خطر "پلاسکو شدن"

در حالی که فاجعه پلاسکو زنگ خطری برای بافتهای تاریخی و گردشگری تهران محسوب می شود مسوولان باید تدابیری در جهت حفظ این آثار بیاندیشند.

بناهای‌تاریخی تهران در خطر "پلاسکو شدن"
به گزارش خبرنگار شمانیوز؛مریم حسینی: در ساعات نخستین حادثه پلاسکو، شاید کسی تصور نمی کرد که این رخداد به یک فاجعه ملی تبدیل شود و رونق اقتصاد ایران را تحت الشعاع قرار دهد. جدای از آسیبهای جانی که به برخی از خانواده های آتش نشانان فداکار و البته ملت ایران وارد شد این فاجعه باعث توقف فعالیت حدود ٦٠٠ واحد اقتصادی فعال که تولید‌کننده و توزیع‌کننده عمده در کشور محسوب می‌شوند، شده است. در واقع در پنجشنبه سیاه تهران، این شهر یکی از نماد‌های تاریخی خود را از دست داد ساختمان پلاسکو که از آن به عنوان اولین ساختمان بلند و مدرن ایران یاد می‌شود، یک مقصد جالب و دیدنی برای گردشگران بود و افراد زیادی برای تماشا و خرید از یک ساختمان به جا مانده از تهران قدیم به خیابان جمهوری می رفتند.
بناهای‌تاریخی تهران در خطر
با آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو زنگ خطری برای سایر ساختمان‌های تاریخی تهران نواخته شد تا دولت برای آن فکری کند و دیگر با اغماض به این ساختمان‌ها نگاه نکند. به گفته کارشناسان، نزدیک به 100 ساختمان قدیمی و البته بسیاری از بناهای تاریخی در تهران دارای وضعیت مشابهی قرار داشته و خطر جدی این ساختمانها را تهدید می کند. در این میان بناهای تاریخی شهر از جمله بازار تهران و حتی موزه رضا عباسی بارها به دلیل نبود سیستم ایمنی در معرض آتش سوزی قرار گرفته و جدی نگرفتن وضعیت این بناها می تواند بخش بزرگی از بافت تاریخی تهران را به نابودی بکشاند این در حالی است که با توجه به بعد فرهنگی-تاریخی تهران، حضور گردشگران مختلف از سراسر کشور و البته جهان در این شهر بسیار پررنگ شده است و دولت و مسوولان می بایست گامی موثر در جهت حفظ این آثار و البته مهم تر حفظ جان شهروندان بردارند. عمارت عصر قاجاریه در لاله زار
بناهای‌تاریخی تهران در خطر
«خیابان لاله‌زار» یکی از مناطق تاریخی تهران است که از نظر نوع کابری‌ها می‌تواند به یک بحران تبدیل شود؛ این خیابان که در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی نماد نوگرایی و هنر ایران بود و «شانزه‌لیزهٔ تهران» لقب گرفته بود حالا مغازه ها و فروشگاههای لوازم الکتریکی که لوازمی اشتعال زا هستند را در خود جا داده است که هر آن انتظار ان میرود تا با یک بی دقتی و بی توجهی مشابه با حادثه پلاسکو، نفایس معماری عصر قاجار در آن از بین برود. بازار تهران، منطقه بحرانی تهران
بناهای‌تاریخی تهران در خطر
بازار تهران همراه دیگر بناهای تاریخی محدوده خود مانند مسجد امام ، مسجد جامع و… از مجموعه های مهم تاریخی و هنری شهر تهران محسوب می شود که همانند پلاسکو با موقعیتی بسیار خطرناک دارد. در این مرکز تاریخی و تجاری مغازه‌داران بارهای زیادی به ساختمان‌ها تحمیل کرده‌اند، در بسیاری از نقاط آن طبقاتی به صورت غیرقانونی در زیرزمین‌ها ساخته شده و حتی روی ساختمان‌های فعلی نیز طبقاتی گذاشته شده‌اند. در واقع بازار تهران یک نقطه بسیار مستعد برای حوادث و فجایعی از قبیل آتش‌سوزی، زلزله و زیان‌های ناشی از گستردگی بازار در خیابان‌ها است.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied