شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل بانک قوامین:

ادغام بانک ها راه حل مناسبی نیست

مدیرعامل بانک قوامین با بیان این نکته که ادغام بانک ها راه حل خوبی در شرایط فعلی نیست، افزود: با ادغام بانک ها مشکلات نظام بانکی پیچیده تر می شود.

به گزارش خبرنگار شمانیوز،غلامحسین تقی نتاج، مدیرعامل بانک قوامین در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: قوانین نیاز به بازنگری جدی دارند، چرا که مربوط با سال های بسیار دور است و باید با توجه به نیازهای امروز اقتصاد کشور تغییر کند و اقداماتی صورت گیرد که نشان دهد نه اقتصاد شرقی داریم نه غربی بلکه اقتصاد ما اقتصاد اسلامی است.

وی همچنین با اشاره به این نکته که در بودجه سال 96 برای تسویه بدهی دولت انتشار اوراق استقراضی دیده شده، افزود: این راه حل می تواند چاره ساز باشد اما باز دولت را دچار استقراض مجدد می کند .

مدیرعامل بانک قوامین همچنین اعلام کرد: طی سال‌های اخیر بانک‌های قرض‌الحسنه تشکیل شد تا منابع قرض الحسنه و مصارف آنها به راحتی زیر نظر سپرده‌گذاران و بانک مرکزی باشد اما سهم این افراد در کل نظام بانکی ٥ درصد است .

وی خاطرنشان کرد: سپرده گذاران سرمایه گذاری نیز تمام دارایی خود را در اختیار یک بانک قرار می دهند تا با استفاده این منابع توسط بانک علاوه بر پرداخت سود، هزینه های حق الوکاله پرداخت شود .

نتاج ادامه داد: همچنین در پایان باید ما به التفاوت سود قطعی و علی الحساب نیز پرداخت شود که متاسفانه در سال های اخیر کمتر شاهد پرداخت این سود هستیم. مدیرعامل بانک قوامین خاطرنشان کرد: فعالیت بانک ها سودآور نیست تا سود مورد انتظار و واقعی به سپرده گذار پرداخت شود .

وی با بیان اینکه سپرده گذاران و سهامداران در بخش واسطه گیری وجوه شریک هستند، گفت: تسهیلات گیرندگان از دیگر صاحبان حق در بانک هستند؛ براساس قانون، عملیات بانکداری بدون ربا فقط بر سپرده قرض الحسنه تاکید ندارد بلکه برای سپرده گذاران سرمایه گذاری و تسهیلات گیرندگان سیستم بانکی از فعالیت های بانک حق و سهمی در نظر گرفته است .

وی همچنین درپاسخ به پرسش خبرنگار شمانیوز درخصوص نظرقطعی برخی از مراجع درخصوص ربا خواندن سود جریمه دیرکرد گفت:نظرمراجع عظام برای ما قابل احترام است ولی نکته اینجاست که اموراقتصادی کشور درحوزه پولی وبانکی براساس قوانین کشور پایه گذاری شده است.

تناج گفت: یکی از فلسفه های اصلی وجه التزام این است که تسهیلات گیرندگان مجاب به بازپرداخت بموقع اقساط تسهیلات شوند که اگر این فضای وجه التزام در قوانین ومقررات جاری کشور برداشته شود مشکل معوقات بانکها به مراتب بیشتر خواهدشد.

همچنین مدیرعامل بانک قوامین درباره ادغام بانک ها گفت: ادغام بانک ها و تشکیل بانک های بزرگ تر در شرایط فعلی راه حل مناسبی نیست و پیش از این نیز تجربه اینچنینی داشتیم که جواب نداده است. در واقع مشکلاتی که موسسات پولی و بانکی دارند با ادغام پیچیده تر می شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال 83 چند موسسه حاصل از ادغام چندین موسسه مالی و اعتباری ایجاد شدند و مشکلات آن ها حل نشد. در این شرایط باید مشکلات اساسی بانک ها را حل کرد و با ادغام بانک ها نباید مشکلات را بزرگتر کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی