شمانیوز
شما نیوز

خارک از امن‌ترین بنادر جهان است

رئیس پایانه نفتی خارک با بیان این که جزیره خارک از امن‌ترین بنادر جهان است، گفت: پایانه نفتی خارک بزرگترین پایانه نفتی کشور است و ۹۳ درصد نفت خام کشور از این نقطه صادر می‌شود.

به گزارش شما نیوز ، به نقل از وزارت نفت، عباس اسدروز با بیان اینکه جزیره خارک برای نقشی که در صادرات نفت کشور ایفا می‌کند، گفت: این جزیره دارای شهرت جهانی است و برای کشور ما هم از این نظر و هم از نظر موقعیت استراتژیک دارای اهمیت کلیدی است. نفت تولیدی از میدان های نفتی به وسیله چندین خطوط لوله از بستر دریا عبور کرده و در جزیره خارک پس از آزمایش کمی و کیفی روانه بازار می شود. این جزیره از نظر عمق آب یک استثناست و ارتفاعات مناسبی برای ذخیره سازی نفت دارد، بستر دریا مرجانی بوده و بی‌نیاز از لایروبی است. بزرگترین تانکرهای جهان قادر هستند به راحتی و بدون کوچکترین خطر و ریسک از جزیره خارک نفت بارگیری کنند، ما در طول ۲۰ سال گذشته حتی یک مورد حادثه و یا خطری نداشته‌ایم که نفتکش‌ها و محموله‌هایشان یا کارکنانشان را تهدید کند.

این مقام مسوول ادامه داد: بنادر ما از امن‌ترین بنادر دنیا هستند، هیچ‌ پدیده‌ای در جزیره خارک نفتکش‌ها یا کارکنان آنها را تهدید نکرده است و کوچک ترین احتمالی برای تهدید هم وجود نخواهد داشت. در مدت زمانی که ما با کاهش تولید روبه‌رو شدیم این تهدید را بلافاصله به یک فرصت تبدیل کردیم و در سایه نیروهای مجرب و کارشناسان بسیار خبره و کار آزموده موفق شدیم زیرساخت‌های راهبردی را بازسازی کنیم.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های راهبردی ما شامل سه بخش خطوط لوله جریانی مخازن، ذخیره سازی و اسکله های صادراتی است؛ از آنجا که فرآیند برداشت، ارسال، ذخیره‌سازی و صادرات جریان نفت بی وقفه تداوم دارد، در شرایط عادی کمتر فرصتی فراهم می‌شد که بتوانیم زیرساخت‌ها را باسازی کنیم.

بازسازی تجهیزات و زیرساخت‌ها

اسدروز افزود: در فرصتی که دست داد ما توانستیم بیش از هزار متر خطوط لوله جریانی را با امکانات و منابع داخلی تعویض کنیم، همچنین بافت‌های فرسوده اسکله های صادراتی تعویض و ترمیم شدند و مخازن ذخیره سازی را آماده بهره برداری کردیم.

وی گفت: اگر در شرایط معمولی و روال عادی می خواستیم عمل کنیم اجرای این پروژه‌ها بسیار زمان بر بود و هزینه های بسیار زیادی را در بر داشت، اما در سایه مدیریت جهادی و اقدام‌های ضربتی که همکاران ما طرح و اجرا کردند موفق شدیم این تأسیسات را در وضع عادی نگه داریم به نحوی که هر ۶ اسکله شرقی و سه اسکله غربی و یک مورد عملیات STS در دریا پس از ۲۰ سال برای نخستین بار چندی پیش همزمان در حال بهره برداری بودند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied