شمانیوز
شما نیوز

۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه تعمیرات سالانه نیروگاه ها

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های حرارتی کشور گفت: هزینه تعمیرات سالانه نیروگاه‌های کشور ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که از این مقدار ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به بخش نیروگاه‌های دولتی است.

۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه تعمیرات سالانه نیروگاه ها

به گزارش شما نیوز ، به نقل از صدا وسیما؛ محسن طرزطلب، با اشاره به اینکه هزینه تعمیرات نیروگاه های بخش خصوصی از محل فروش برق پرداخت می شود افزود: صد درصد سرویس و تعمیرات نیروگاه ها در شرکت های پیمانکار داخلی انجام می شود به جز قطعات محدودی که تولید آن در داخل کشور صرفه اقتصادی ندارد و باید از خارج تهیه شود. بعد از پیک تابستانی ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاواتی تابستان امسال از ۱۵ شهریور تعمیرات نیروگاهی شروع شد و قرار است بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا قبل از پیک سال آینده یعنی اواسط خرداد ۹۷ تعمیرات دوره ای همه نیروگاه های خصوصی و دولتی به پایان برسد.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی دقیقی در شرکت برق حرارتی انجام شده تا هر هفته تعدادی از نیروگاهها از مدار خارج و آماده تعمیر و بازسازی شوند و تعدادی که تعمیرات آنها تمام شده وارد مدار تولید شوند.

طرزطلب با تاکید بر اینکه در حال حاضر نسبت به زمان پیک تابستان بیش از ۲۰ هزار مگاوات کمتر تولید و مصرف داریم افزود: حداکثر مصرف برق در روزهای اخیر به ۲۷ تا ۳۳ هزار مگاوات رسیده است. آمادگی نیروگاهها در سال جاری به بیش از ۹۹ درصد رسید که این رقم در سال ۹۵ ، ۹۸ و نیم درصد بود. تلاش می کنیم در حوزه تعمیرات، نگهداری و بهره داری از نیروگاه ها در سال آینده و پیک تابستان ۹۷ آمادگی نیروگاهها را ۹۹ تا ۱۰۰ درصد حفظ کنیم.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه شرکت های داخلی توان و ظرفیت لازم برای پذیرش سفارش های خارجی در بخش تعمیرات نیروگاهی را نیز دارند افزود: این شرکت ها تلاش می کنند در حوزه کشورهای همسایه در مناقصات شرکت کنند و توفیقاتی هر چند محدود در زمینه تعمیرات کسب کردند که جا دارد در این حوزه بیشتر کار شود.

مدیرعامل شرکت نیروگاههای حرارتی کشور درباره موانع حضور شرکت های ایرانی برای فعالیت در زمینه تعمیرات نیروگاهی گفت: ارتباط میان کشورها مانعی است که شرکت های داخلی با آن مواجه اند که باید این امکان فراهم شود تا شرکت های داخلی بتوانند در کشور هدف فعالیت تجاری داشته باشند در مناقصات آنها شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه برای تامین تجهیزات نیروگاهی در دنیا معمولاً با شرکت های سازنده قرارداد بسته می شود، افزود: در این صورت شرکت های بهره بردار مطمئن می شوند مشکلی از بابت تامین قطعات و بهره برداری ایجاد نخواهد شد به همین دلیل در این حوزه فعالیت بسیار کم است و بیشتر چند شرکت مطرح و اصلی سازنده نیروگاهی فعالیت می کنند.

طرزطلب در پاسخ به این سوال که چرا برخی شرکت های بخش خصوصی در مناقصات خارجی برنده می شوند اما کشور هدف کار را به آنها نمی سپارد گفت: دولت باید از شرکت های خصوصی که تعمیرات نیروگاهی انجام می دهند در زمینه تاییدیه و ضمانت نامه لازم حمایت کند چون شرکت دولتی فعال در این زمینه نداریم و دولت سهامدار شرکت های تعمیرات نیروگاهی است.

مدیرعامل شرکت نیروگاه های حرارتی کشور در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که آیا توانمندی شرکت های داخلی برای صادرات خدمات فنی مهندسی در بخش تعمیرات وجود دارد گفت: توانمندی و ظرفیت خوبی در داخل کشور داریم که در کشورهایی که سازنده تجهیزات نیروگاهی نیستند و می خواهند وابستگی آنها به سازنده اصلی کمتر شود می توان فعالیت کرد گرچه این فضای کار محدود است.

وی گفت: بیشترین سود و منافعی که شرکت های سازنده تجهیزات نیروگاهی عایدشان می شود از محل فروش تامین تجهیزات پس از ساخت نیروگاه است که در دراز مدت می توانند آن نیروگاه را پشتیبانی کنند به همین دلیل شرکت های سازنده معروف دنیا اجازه ورود به سایر شرکت ها در این بازار را نمی دهند. گفتنی است در نیروگاه های گازی بیشتر پره های توربین یا ژنراتور تعویض می شود و به طور کل تمام قطعات داغ نیروگاهی بعد از کارکرد مشخص باید بازسازی و تعمیر شود به طور مثال توربین های نیروگاهی بعد از ۳۳ هزار ساعت کار معادل ۴ سال بازسازی می شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied