شمانیوز
شما نیوز

برنامه دولت برای تخصیص مابه‌التفاوت ارز یارانه‌ای به مردم

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به موضوع توقف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوشت وارداتی گفت: دولت به دنبال طراحی سازوکاری است که مابه‌التفاوت ارز یارانه‌ای به بهترین شکل در اختیار مردم قرار گیرد.

برنامه دولت برای تخصیص مابه‌التفاوت ارز یارانه‌ای به مردم
به گزارش شمانیوز و به نقل از تسنیم، رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص جزئیات موضوع ابطال تخصیص‌های پرداخت شده در روز‌های آخر سال ۹۷ گفت: همانطور که اشاره شد گزارش عملکرد بودجه ۹۷ نشان می‌دهد حدود ۹۷ درصد از منابع بودجه وصول شده است همچنین ۹۰ درصد مصارف بودجه سال ۹۷ نیز محقق نشده است. این در حالی است که در آخرین روز سال منابعی حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان منابعی از محل درآمد‌های فروش نفت در اختیار سازمان برنامه و بودجه بود این در حالی است که کل هزینه‌های مربوط به این حوزه حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است.
برنامه دولت برای تخصیص مابه‌التفاوت ارز یارانه‌ای به مردم وی افزود: با توجه به اینکه سیاهه فروش نفت از سوی شرکت نفت در اختیار بانک مرکزی قرار نگرفته بود به صورت موقت مکاتبه‌ای با خزانه‌دار کل کشور برای توقف برخی پرداخت‌ها انجام شد. نوبخت گفت: این در حالی است که روز‌های ابتدایی سال با تکمیل فرآیند فروش نفت و قرار گرفتن منابع در اختیار بانک مرکزی پرداخت‌های مربوطه با کسب مجوز هیئت دولت انجام شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به خسارت‌های ناشی از سیل اخیر گفت: از همه دستگاه‌های ذیربط گزارش مبروط به خسارت سیل دریافت و جمع‌بندی انجام شده است. وی افزود: با توجه حجم بالای خسارت وارده دولت خود را موظف کرده در جهت جبران این هزینه‌ها موظف کرده و یقینا در این حوزه دولت در کنار مردم خواهد بود. نوبخت با اشاره به بحث برداشت ۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت‌های سیل اخیر گفت: در جلسه روز سیزدهم فروردین ما که برخی مقامات دولتی به همراه معاون اول در محضر رهبر معظم انقلاب حضور داشتند ایشان تصریح کردند که اگر جمع‌بندی دولت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت‌های سیل است از این منابع هم استفاده می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه اصلاح ساختار بودجه گفت: یکی از محور‌های برنامه اصلاح ساختار بودجه نگاه بلندمدت به بودجه سنواتی است بنابر این اگر بدانیم در سال آینده منابع ورودی بودجه کاهش خواهد یافت بخشی از منابع امسال را برای سال آینده لحاظ خواهیم کرد موضوع اصلاح ساختار بودجه و نگاه بلند‌مدت‌تر از بازه‌های یکساله نیز به همین موضوع مرتبط است. نوبخت با اشاره به موضوع تعیین تکلیف یارانه‌پنهان اقتصاد کشور گفت: در برآوردی که در سال ۹۷ انجام شد حدود ۹۳۶ هزار میلیارد یارانه پنهان و ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی در کشور وجود دارد براین اساس نمی‌توان از کنار این هزار میلیارد به راحتی عبور کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین با اشاره به موضوع تخصیص ارز نیمایی به گوشت وارداتی گفت: در خصوص گوشت وارداتی بحث مفصلی در دولت مطرح شده است سال گذشته ۱۳.۵ میلیارد ارز با ۴۲۰۰ برای واردات ۲۵ قلم کالا تخصیص یافته است همچنین برای سال جاری نیز ۱۴ میلیارد دلار برای این ۲۵ قلم کالا اختصاص خواهد یافت. سوال اصلی که در اینجا وجود دارد این است که هدف اولیه یعنی رساندن این کالا‌های وارداتی به عموم مردم محقق شده است یا نه. وی افزود: اگر بتوانیم مقداری از واردات گوشت قرمز را از طریق ارز نیمایی تهیه کنیم واردات و همچنین تامین بخشی از گوشت قرمز از محل تولید داخل می‌توان به کاهش قیمت گوشت امیدوار بود. به گفته نوبخت ارز رسمی هیچ کالایی قطع نشده و دولت به دنبال طراحی سازوکاری است که مابه‌التفاوت ارز یارانه‌ای به بهترین شکل در اختیار مردم قرار گیرد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied