شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز/

مشترکان و اپراتورها چوب دو سر طلای پیام های جعلی/ماهیگری شیادان از طرح جذاب افزایش اعتبار میان دوره

ماجرای انتشار اخبار کذب در کانال های شبکه های اجتماعی، این روزها برای اپراتورها و مشترکان آنها دردسر ایجاد کرده است اما آنچه که در این میان مهم به نظر می رسد، چه کسانی و با چه اهداف و نیاتی حاضر به سر کار گذاشتن مشترکان تلفن همراه می شوند در حالیکه از این کار هیچ سودی نصیب شان نخواهد شد.

مشترکان و اپراتورها چوب دو سر طلای پیام های جعلی/ماهیگری شیادان از طرح جذاب افزایش اعتبار میان دوره

به گزارش شمانیوز، امروزه به دلیل گسترش شبکه های اجتماعی پیرامون توسعه فضای مجازی، با پدیده‌ای به نام اخبار تقلبی یا دروغین یا Fake News روبه‌رو شده ایم این اخبارعموماً بدون منبع بوده و از طریق سایت‌های خبری نامعتبری که بصورت قارچ گونه در شبکه‌های اجتماعی رشد کرده اند، منتشر می شوند که هدف آنها «عموم مردم» بعنوان مخاطب هستند.

اما سوال اینجاست که ریشه این مسئله را در کجا باید جستجو کرد؟

نخستین ریشه را باید در خود فضای مجازی یافت؛ جایی که ناشناس ماندن صاحبان پیام‌های رسانه‌ای فضایی به وجود می‌آورد که در آن بتوانند بدون پذیرفتن مسئولیت اخلاقی یا حقوقی این پیام‌ها اقدام به تولید آن کنند و این در حالی است که در مورد رسانه‌های جریان اصلی یا تلویزیون و روزنامه‌ها نمی‌توان چنین مساله‌ای را مطرح کرد.

گفته می شود سایت‌های نامعتبری که اقدام به انتشار این اخبار می‌کنند، درآمد خوبی از راه کسب کلیک‌های متعدد به دست می‌آورند و البته برخی نیز با سوء نیت و غرض ورزی اقدام به انتشار اخبار غیرواقع می کنند تا بتوانند به اهداف خود از قبیل از اعتبار خارج کردن یک شرکت معتبر یا یک برند معروف و ... میان عموم و مخاطبان آن برسند.

حال سوال مهم این است که چگونه باید با این پدیده برخورد کرد و آیا حقوق، می‌تواند در این زمینه کاری کند یا خیر؟

از جمله نهادها و ارگان های متولی رسیدگی به این مسئله شورایعالی فضای مجازی است؛ این شورا در سال 1390 به دستور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تشکیل شد و ماموریت ها و وظایف مختلفی را برعهده دارد که از جمله آنها می توان به نظارت و ارزیابی در همه­ ابعاد فضای مجازی کشور در چارچوب طرح مصوب شورایعالی و پایش و رصد نظام­ مند و مستمر فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی برای کشور اشاره کرد.

در همین راستا در روزها و هفته های گذشته شاهد انتشار گسترده مطالبی غیرواقع در فضای مجازی در رابطه با بستانکاری برخی از مشترکان همراه اول از این اپراتور بودیم که این امر ابتدا با جعل پیامک های همراه اول و ارسال آن میان مشترکان آن همراه بود.

براساس این پیامک و اطلاعات جعلی در فضای مجازی ادعا شده بود که مشترکین با ارسال کد دستوری خاصی می توانند بستانکاری خود را از همراه اول جبران کنند و علت آن را اضافه پرداخت های مشترکان طی سال های گذشته به این اپراتور عنوان کرده بودند.

اپراتور اول به دنبال رواج گرفتن این اطلاعات کذب در فضای مجازی و میان مشترکان خود سریعا ضمن ارسال پیامک عمومی نسبت به انتشار اطلاعیه ای سعی در شفاف سازی این مهم کرد که در ادامه می خوانید.

*اطلاعیه همراه اول در مورد کد افزایش اعتبار

کد ستاره 10 ستاره 117 مربع فقط برای افزایش اعتبار در میان دوره است.

پیرو انتشار شایعه ای در شبکه‌های اجتماعی که از مشترکان خطوط دائمی همراه اول درخواست می کند جهت دریافت اضافه پرداخت قبوض خود کد ستاره 10 ستاره 117 مربع را شماره گیری کنند، اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران چندی پیش اعلام کرد که کد مذکور صرفا برای افزایش اعتبار میان دوره بوده و موجب بستانکاری مشترکان نمی شود.

این اطلاعیه می افزاید: حساب کلیه کاربران همراه اول کاملا بر خط است و اگر مشترکی به هر دلیل، اضافه پرداخت داشته باشد، این مبلغ بلافاصله بحساب بستانکاری وی منظور می شود و نیازی به گرفتن کد خاصی در این خصوص نیست.

همراه اول در پایان با تاکید براینکه اینگونه مطالب توسط افراد مغرض در شبکه‌های اجتماعی منتشر می شود، تصریح کرده مشترکان برای کسب اطلاعات صحیح به درگاه های رسمی اپراتور مراجعه کنند.

*پیامک همراه اول به مشترکان خود

مشترک گرامى

با توجه به فعال سازى "سرویس افزایش اعتبار میان دوره"  توسط شما از طریق کد ستاره 10 ستاره 117 مربع، به اطلاع مى رساند مبلغ اعتبار تخصیص یافته صرفا جهت افزایش "اعتبار قطع میان دوره" بوده و فعال سازى آن به معناى بستانکارى یا استفاده رایگان از سرویس هاى همراه اول نیست.

*معرفی سرویس افزایش بستانکاری:

تمام مشترکین دائمی همراه اول می توانند با استفاده از سرویس افزایش بستانکاری، میزان ودیعه خود را افزایش دهند و از قطع میان‌دوره جلوگیری کنند. با افزایش ودیعه، مشترکین می توانند در هر دوره میزان بیشتری بدهکار شوند، به این معنا که سقف مصرف آنان بالا رفته و دیرتر به سقف مورد نظر می رسند و لذا قبل از اتمام دوره‌ی قبض، خط ایشان قطع نخواهند شد.

این طرح برای چه کسانی مناسب است؟

 آن دسته از مشترکین دائمی که مصرف بالایی دارند و ناچار به پرداخت قبوض قبل از پایان دوره هستند، می توانند با افزایش بستانکاری قبوض خود را در زمان معمول پرداخت نمایند.

 مشترکینی که از رومینگ بین ­الملل استفاده می کنند و در سفر با قطع میان دوره مواجه می شوند می توانند در هر زمان از طریق روش های موجود میزان بستانکاری خود را بر اساس مصرف خود افزایش دهند و لذا از قطع میان­دوره جلوگیری نمایند.

 مشترکین سازمانی که به جهت کاربری، مصرف بالایی دارند و قطع میان­دوره می تواند موجب اختلال در کار آنان گردد، می توانند با افزایش بستانکاری به مقدار لازم از بروز این مشکلات جلوگیری کنند.

همراه اول

گفتنی است سال گذشته نیز همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر شاهد ماجرایی دیگر از انتشار اخبار کذب در زمینه ارائه120 گیگ اینترنت رایگان همراه اول میان مشترکان خود بودیم.

همزمان با تعطیلات عید فطر، پیام دروغی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که ضرر مالی زیادی را به مشترکان همراه اول رساند. در این پیام جعلی ادعا شده که مشترکان همراه اول می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #1*5*6*2*100* عیدی 120 گیگ اینترنت رایگان دریافت کنند. اما مشترکانی که فریب این شایعه را خورده بودند، با عضو شدن در این سرویس حجمی، مبلغ بیش از 200 هزار تومان در صورت‌حسابشان لحاظ شد.

پس از گسترش این پیام جعلی، اپراتور همراه اول اطلاعیه‌ای صادر کرد و از دروغ بودن این شایعه خبر داد، اما برای بسیاری از مشترکان کار از کار گذشته و ضرر زیادی را به آن‌ها رسانده بود. در ادامه، وزیر ارتباطات و مسئولان ذی‌ربط نیز به این موضوع واکنش نشان دادند و خواستار پیگیری جدی‌تر شدند.

همراه اول نیز اعلام کرد که ضرر و زیان وارد شده به مشترکانی که فریب پیام 120 گیگ اینترنت رایگان را خورده بودند، جبران خواهد شد. با تصمیم همراه اول برای جبران ضرر مشترکان، مقرر شد برای کسانی که که این بسته 200 هزار تومانی را فعال کرده‌اند، کد لغو ارسال شود و فعلا خطوط آن‌ها قطع یا یک طرفه نشود.

اما سوال اینجاست انتشار اخبار و اطلاعات غیر واقع و کذب چه سودی را عاید منتشر کنندگان آنها می کند در این میان فقط مشترکان و اپراتورها هستند که متحمل ضرر و زیان می شوند . آیا نهادی رسمی پیگیر برخورد با چنین تخلفاتی هست؟

گزارش:معصومه افلاکی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی