شمانیوز
شما نیوز

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط ‌زیست و انرژی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خبر داد:

معدنکاری سبز هدف ایمپاسکو است

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با هدف تولید مواد معدنی مورد نیاز کشور در راستای حفاظت از محیط ‌زیست، همواره تلاش کرده تا استانداردهای این حوزه را در شرکت ‌های تابعه و تحت نظارت ارتقاء دهد.

معدنکاری سبز هدف ایمپاسکو است

 

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از  روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران: پرهام خواجه پور؛ مدیر ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی شرکت با بیان این مطلب گفت: تاکنون 4 مجتمع تحت پوشش این شرکت شامل سرب و روی انگوران، طلای موته، کک سازی و پالایش قطران زرند و سنگ‌آهک پیربکران از لیست آلاینده‌های محیط‌زیست خارج ‌شده‌اند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر از 13 مجتمع تحت پوشش ایمپاسکو، 12 مجتمع شامل سرب و روی انگوران، طلای موته، کک سازی و پالایش قطران زرند، سنگ‌ آهک پیربکران، فروکروم جغتای، سرب و روی نخلک، نفلین سینیت کلیبر، زغال سنگ طبس، زغال سنگ گلندرود، طرح‌های اکتشافی و معدنی سیستان و بلوچستان و مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد و مجتمع خراسان جنوبی مشمول جریمه‌های زیست ‌محیطی نیستند.

خواجه پور خاطر نشان کرد: با ایجاد گروه‌های تحقیقی به دنبال این مسئله بوده و هستیم که آلاینده‌های واحدهای تحت پوشش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در کدام مناطق هستند و چگونه‌ می‌توانیم جلوی این آلایندگی‌ها را از مبدا بگیریم، برآیند این تحقیقات باعث شد که تمام مجتمع هایی که درگذشته در لیست آلاینده‌ها بودند ،از لیست آلایندگی خارج شوند.

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی تصریح کرد: مبالغی که صرف پرداخت جریمه آلایندگی می‌شد را به چرخه تولید مجتمع های پاک وارد کرده و سیستم را بهبود بخشیدیم. با این اقدام در گام اول باعث حفظ و توسعه محیط‌ زیست کشور شدیم و در مرحله بعد مانع از پرداخت جریمه شدیم.

خواجه پور با تاکید بر صرفه جویی مالی صورت گرفته در بخش محیط زیست گفت: به عنوان مثال برای مجتمع انگوران تا سال 92 سالانه یک میلیارد تومان جریمه محیط ‌زیست پرداخت‌ شده و این مبلغ حاصل یک درصد از فروش محصولات ما بوده است. اما با صرفه‌جویی این مبلغ از سال 92 توانسته‌ایم این مبلغ را به چرخه بهبود مجتمع و ایجاد فضای سبز وارد کنیم و در حال حاضر ما 4 هکتار درخت که 5/2 هکتار آن جهت احیای دمپ باطله انجام شده و علاوه بر آن 8 عدد سد رسوب‌گیر برای ته نشین شدن رسوبات و آبخیزداری پاک ایجاد شده است.

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط‌ زیست و انرژی در ادامه با اشاره به آلاینده بودن عملیات کک سازی اظهار داشت: در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران توانسته‌ایم با ایجاد سیستم آنالیز آنلاین، به سازمان محیط ‌زست استان کرمان متصل شویم و با اقدامات انجام شده میزان آلودگی مجتمع کک سازی و پالایش قطران زرند را به ‌حداقل برسانیم.

خواجه پور در پایان با اشاره به مجتمع سنگ آهک پیربکران گفت: سال گذشته توانستیم مجتمع پیربکران را با لحاظ غبارگیر از لیست واحدهای آلاینده خارج کنیم، ایجاد غبارگیر باعث شد غبارهای حاصل از سیستم سنگ ‌شکن وارد محیط‌ نشود، مضاف بر این‌که این غبارها را بسته‌بندی کرده و به‌عنوان پودر میکرونیزه به فروش رساندیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied