شمانیوز
شما نیوز

غریب پور در اجلاس سالانه نظام مهندسی معادن ایران اعلام کرد:

استخراج 461 میلیون تن، صادرات ۵۰ میلیون تن

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: طی سال گذشته، ۴۶1 میلیون تن مواد معدنی استخراج و 50 میلیون تن صادر شد.

استخراج 461 میلیون تن، صادرات ۵۰ میلیون تن

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو): خداداد غریب پور در اجلاس سالانه نظام مهندسی معادن ایران در محمودآباد (استان مازندران) ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ارزش صادرات مواد معدنی صادر شده در سال 97 به ازای هر تن ۱۶۰ دلار بوده که در مجموع بیش از ۹ میلیارد دلار صادرات داشته ایم.

وی افزود: اشتغال مهمترین راه برای مقابله با رکود و تورم است و خروجی رونق تولید، رونق اشتغال است. با توجه به ظرفیت بالای اشتغال در بخش معدن، توسعه این بخش و رقابت پذیرکردن آن در برنامه قرار دارد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ۱۳۸ هزار نفر در بخش معدن کشور شاغل هستند، اظهار داشت: اکنون ۴۰ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی معدن هستند که نشان می دهد از هر 3 نفر، یک نفر در بخش معدن "متخصص" است.

وی ادامه داد: در واقع، از نظر ظرفیت علمی، پژوهشی و تخصصی وضعیت مطلوب داریم.

غریب پور با بیان اینکه استان مازندران دارای معادن کوچک زیادی است، گفت: ۴۰ هزار نیروی متخصص معدن در کشور داریم که باید برای معادن کوچک، بسته اجرایی، سرمایه گذاری و مدل معرفی شود و در زمینه فعال سازی معادن کوچک، برنامه ریزی کنیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: ظرفیتی بهتر از نظام مهندسی برای شناسایی و فعال سازی معادن کوچک در کشور نداریم و باید در این زمینه مدل و الگو معرفی شود.

غریب پور با اشاره به اشتغال بیش از ۵۰۰ هزار نفری در بخش صنایع معدنی اذعان کرد: 2 تفاهمنامه پژوهشی و سرمایه گذاری از سوی ایمیدرو با نظام مهندسی معدن امضا شده و شناسایی موانع و جذابیت های سرمایه گذاری از جمله اهداف است.

وی افزود: طبق برنامه، باید سرمایه صندوق سرمایه گذاری فعالیت های معدنی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد. با افزایش سرمایه صندوق، ظرفیت صنایع معدنی نیز ارتقا می یابد.

افزایش اعتماد به نظام مهندسی معدن

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اعتماد به سازمان نظام مهندسی معدن روز به روز در حال افزایش است، یادآور شد: این سازمان یک تشکل تخصصی است که در بخش های مربوطه فعالیت دارد و شناسایی بخش های معدنی، مهندسی معدن و ارتباط با کشورهای پیشرو در حوزه معدن یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی معدن به شمار می رود.

وی ادامه داد: در بخش بین المللی، ظرفیت نظام مهندسی مغفول مانده و باید احیا شود و با توجه به وجود ۱۰ هزار معدن در کشور و فعالیت 6 هزار معدن، امسال برای ۱۵۰ معدن کوچک در کشور باید شرایط لازم برای ایجاد ارزش افزوده فراهم شود.

فرصت توسعه

از سوی دیگر جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: تحریم ها فرصت تاریخی برای بخش معدن ایجاد کرده است و در یکسال گذشته، صنایع معدنی نه با کمبود مواجه شده و نه گرانی مضاعف داشته است در حالی که سال قبل ارزش تولیدات مواد و صنایع معدنی ۲۲ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: بخش معدن و صنایع معدنی در کنترل بازار و تحریم ها موفق بوده است و مواد معدنی افزایش قیمت غیرمتعارف نداشته است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی با بیان اینکه در زنجیره فولاد ۲۰۷ میلیون تن ظرفیت تولید داریم گفت: از ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت به ۲۰۷ میلیون تن رسیدیم و بیشتر این ظرفیت ها در دولت تدبیر ایجاد شده است.

وی توسعه پایدار در بخش معدن و صنایع معدنی را امری مهم و ضروری برشمرد و گفت: امروز ۷۰ درصد ظرفیت حمل ریلی مربوط به بخش معدن است و در سال ۱۴۰۴ حدود ۱۰۱ میلیون تن بار معدنی از طریق ریلی جابجا خواهد شد.

هوشمندسازی در اولویت

همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ایران اظهار داشت: تقویت مسئولان فنی معادن، تدوین و اصلاح شیوه نامه‌ها و نظامنامه‌های معادن، هوشمند سازی از دیگر اولویت‌های شورای مرکزی معادن است و بخش معدن نباید از هوشمندسازی عقب ماند.

داریوش اسماعیلی یادآور شد: هوشمندسازی تمام فعالیت‌های معدنی در گام اول قرار دارد و اثرگذاری در جذب بخش خصوصی، سرمایه‌ها و نقدینگی فعلی در بخش معدن از دیگر برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه بیش از هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد افزود: سرریز این نقدینگی در هر بخشی موجب بروز مشکلاتی می‌شود و باید از این نقدینگی در بخش معدن سرمایه گذاری کنیم

اسماعیلی با اظهار اینکه تفاهمنامه هایی با ایمیدرو و دیگر سازمان‌ها منعقد کردیم گفت: برای اینکه نظام مهندسی معدن به جایگاه واقعی خود برسد برنامه‌های خوبی طراحی شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ایران بر لزوم اصلاح متون آموزشی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: برای کمک و تسهیل به سرمایه گذاری خارجی در کشور باید در بخش آموزشی اصلاح صورت گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied