شمانیوز
شما نیوز

لزوم جذب پایدار سرمایه داران خرد به بازار سرمایه

معمولا با شکل‌گیری روند صعودی قیمت سهام و سیر رو به رشد بازار (بازار گاوی) شاهد رخداد پیامد جهت‌دهی منابع نقدینگی سرگردان آحاد جامعه به سوی بازار سرمایه به امید دستیابی به بازدهی‌های بالا در کوتاه‌مدت و ایجاد رفتارهای هیجانی و سرمایه‌گذاری مستقیم ایشان در سهام شرکت‌ها هستیم.

لزوم جذب پایدار سرمایه داران خرد به بازار سرمایه

به گزارش شمانیوز به نقل از سنا : موسی احمدی، مدرس دانشگاه و تحلیلگر بازارهای مالی گفت: تجارب سال‌های نه چندان دور نشان داد که بعضاً با رونق بازارهای جایگزین و تغییر حرکت روند قیمت‌ها در بازار (بازار خرسی) شاهد خروج ناگهانی این منابع بوده‌ایم و افراد نیز با زیان‌های قابل توجهی مواجه شده‌اند.

 

 

وی اظهار داشت: نکته قابل توجه اینکه افراد به عنوان سرمایه گذاران خرد هر یک دارای هدف و نیازهای مالی مختص خود بوده و با توجه به ویژگی های شخصیتی منحصربه فرد خود از سطح متناسبی از اشتهای ریسک برخوردار بوده و تحمل حد خاصی از ریسک را دارند.

 

احمدی با بیان اینکه لازم است جهت دهی منابع نقدی سرمایه گذاران خرد با توجه به خصوصیات شخصیتی و رفتاری آنها و با توجه به اهداف و نیازهای مالی آن‌ها صورت بپذیرد، گفت:  البته سال هاست که نهادهای مالی مورد نیاز در قالب سبدگردان‌ها و مدیریت دارایی و انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می کنند،  اما به نظر می‌رسد لازم است برای افزایش ماندگاری منابع مالی سرمایه‌گذاران خرد و حتی نهادی متناسب با اهداف مالی هر یک از تکنیک‌های تخصصی روانشناسی و مالی برای شناسایی پروفایل سرمایه‌گذاران بهره برده و مشاوره‌های تخصصی مورد نیاز به ایشان در قالب ابزارها و نهادهای مالی مختلف ارائه شود.

این تحلیلگر بازارهای مالی افزود: مراکز درمانگری پولی/مالی در بازارهای مالی دنیا با ارائه خدمات مشاوره‌ای تخصصی، افراد و شرکت‌ها را در حل مشکلات مالی و تأمین سلامت مالی‌شان کمک کرده و منابع مالی آن‌ها را به سمت ابزارهای سرمایه‌گذاری متناسب با ذائقه و تحمل ریسک آنها سوق می‌دهند.

 

احمدی ادامه داد: در صورت عدم وجود این سازوکارها و جهت‌دهی منابع مالی هیجانی و مقطعی به سمت بازار سرمایه نمی‌توان به نحو بهینه از این ظرفیت استفاده کرد و تنها شاهد نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاران نهادی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه روند سرمایه‌گذاری خرد در کنار سرمایه‌گذاران نهادی در بازارهای سرمایه پیشرفته در دنیا به نحوی است که بعضاً شاهد نقش‌آفرینی فعال این سرمایه‌گذاران در تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی بزرگ و همچنین از طریق پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی هستیم، اظهار داشت:  از این‌رو در صورت فقدان این موضوع، ضمن عدم افزایش عمق بازار، سازوکارهای جدید تأمین مالی نیز به سختی امکان موفقیت می‌یابند.

 

احمدی گفت: به نظر می‌رسد در صورت نقش‌آفرینی فعال و هدفمند نهادهای مالی بازار سرمایه از جمله شرکت‌های تأمین سرمایه، شرکت‌های سبدگردانی،‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و فرهنگسازی و آموزش فعّالانه مفاهیم سواد مالی به افراد و خانواده‌ها در کشور همانند کلینیک‌های روانشناسی فعّال می‌توانیم شاهد تحقق موارد فوق در آینده باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied