شمانیوز
شما نیوز

رییس هیات مدیره شرکت آرمان آتی عنوان کرد:

تداوم رشد شاخص در تیر ماه

علی اسلامی بیدگلی:«طی ماه‌های اخیر وزن متغیرهای سیاسی و تاثیرپذیری بازار از آن به شدت افزایش پیدا کرد، بطوریکه سایر متغیرها تاثیر چندانی روی معیارهای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران نداشت. در این میان پارادوکس اخبار متناقض، سرمایه‌گذاران را دچار پیچیدگی در تصمیم‌گیری کرد و این موضوع سبب ایجاد نوسانات اخیر بود.

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، علی اسلامی بیدگلی گفت: طی چند وقت اخیر، بازار سرمایه تحت تاثیر متغیرهای زیادی قرار گرفت و تعداد فاکتورهای سیاسی جدید و غیر جدید افزایش یافت. زمانی که تاثیرپذیری یک ریسک سیستماتیک روی بازار افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند، معمولا یا شاهد بازارهای یک طرفه هستیم یا شاهد نوسانات معنادار!

 

وی اضافه کرد: این روزها به دلیل اخبار متناقض سیاسی که مدام در عرصه بین‌المللی منتشر شد سرمایه‌گذاران دچار سردرگمی برای تحلیل این حجم از اخبار متناقض شدند؛ به همین دلیل رفتارهای متفاوت و متناقض از خود بروز دادند و بازار دچار نوسان معنادار شد.

 

رییس هیات مدیره شرکت آرمان آتی در ادامه اظهار کرد: اگر موفق شویم فرآیند بازارگردانی را توسعه دهیم و روی هر نماد یک یا چند بازارگردان فعال وجود داشته باشد و همچنین ابزارهای مشتقه فعالی هم در بازارهای مالی ایجاد کنیم در شرایط مشابه دو ماه گذشته شاهد حجم نوسان نخواهیم بود.

 

اسلامی بیدگلی افزود: بنابراین به عنوان یک برنامه بلند مدت باید تلاش کنیم تا در آینده بازارگردانی را به نحو صحیح اجرا کنیم؛ همچنین بازار و ابزار مشتقه را طوری توسعه دهیم که بتوانیم شدت تاثیرپذیری بازار از ریسک‌های سیستماتیک را کاهش دهیم.

 

وی با اشاره به روند آتی بازار سرمایه تصریح کرد: بانک مرکزی و دولت با وجود فشارهای موجود توانسته‌اند در ماه‌های گذشته ارز را در بازار غیررسمی کنترل کنند؛ اگر این سیاست‌ها به عنوان یک سیاست پایدار تداوم داشته و روند ارز نزولی (با ثبات رو به پایین) باشد، می‌توان انتظار داشت که بخشی از جریان منابع مردمی که به سمت این دسته از سرمایه‌گذاری ها (ارزی خارج از بازار سرمایه) هدایت شده است به سمت بازار سرمایه هدایت شود. با این پیش فرض و با توجه به انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، پیش‌بینی می‌شود با وجود همه محدودیت‌هایی که وجود دارد، بسیاری از صنایع عملکرد مطلوبی داشته باشند. برداشت من این است که ما کماکان در تیر ماه روند صعودی را تجربه خواهیم کرد و البته با بروز ریسک‌های سیستماتیک باید انتظار نوساناتی را هم داشته باشیم.

 

رییس هیات مدیره شرکت آرمان آتی افزود: اگر فرض بگیریم ارز با ثبات باقی بماند و دچار نوسانات زیادی نشود؛ در این شرایط شرکت‌ها سودآوری منطقی خواهند داشت.

 

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت کنونی سهم‌ها نزدیک به واقعیت است، بیان کرد: بازار و سرمایه‌گذاران به دلیل نوسانات ارزی دچار پارادوکس شده‌اند، زمانی که ارز روند صعودی پیدا می‌کند سرمایه‌گذاران تجربه کرده‌اند که با کاهش ارزش پول ملی و کاهش ارز، ارزش ریالی بنگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند و قدرت سودآوری شرکت‌هایی که صادرات محور هستند نیز افزایش پیدا می‌کند، بنابراین باید سهام این دسته از شرکت‌ها را خریداری کنند.

 

اسلامی بیدگلی تاکید کرد:در زمان روند صعودی ارز که معمولاً به دلیل بروز یک ریسک سیستماتیک با درجه تاثیرگذاری منفی در بازار ایجاد می شود، برخلاف چیزی که تئوری‌ها اعلام می کنند شاهد روند صعودی در بازار هستیم.

 

رییس هیات مدیره شرکت آرمان آتی در ادامه گفت: در شرایطی دیگر، زمانی که ارز روند نزولی پیدا می‌کند، این روند بیانگر حرکت اقتصاد به سمت ثبات است و وقایع سیاسی نیز به سمت وقایع با پیش‌آمدهای خوب در حال پیشروی است. با این حال همزمان با نزولی شدن ارز، سرمایه‌گذاران طبق تجارب چند ماه گذشته به فروش سهام اقدام می‌کنند که با پیش فرض افزایش قیمت ارز خریداری کردند. در این شرایط ما شاهد روند نزولی بعضی از صنایع در بازار هستیم. توصیه من این است که در چنین فضایی بهتر است سرمایه‌گذاران، سرعت گردش پرتفوی خود را کاهش دهند؛ از خرید و فروش‌های روزانه (day trade)  پرهیز کنند و سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت انتخاب کنند؛ همچنین بهتر است آنها سعی کنند در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که دارای ارزش‌های بنیادین قابل محاسبه هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied