شمانیوز
شما نیوز

چادرملو، نگینی در قلب کویر مرکزی ایران/ احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در چادرملو

به منظور آشنایی با فعالیت مجتمع صنعتی ومعدنی چادرملو ، نگینی در قلب کویر مرکزی ایران خبرنگاران طی دو روز سفر کاری میهمان مسئولان این مجتمع برای تشریح فعالیت های صورت گرفته در این بخش بودند که با خبرهای خوشی از جمله احداث نیروگاه 500 مگاواتی در این مجتمع روبرو شدند .

چادرملو، نگینی در قلب کویر مرکزی ایران/ احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در چادرملو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شمانیوز ، هم اکنون بخش صنعت در اقتصاد کشور نقش مهمی در ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغالزایی ایفا می‌کند. هر بخش از صنعت کشورمان با تنوع بالایی همراه است. حوزه صنعت به نسبت سایر بخش‌ها، از تنوع بالایی برخوردار بوده و سرمایه مورد نیاز برای تدوام فعالیت آنها نیز در اقتصاد وجود دارد. با توجه به اهمیت بخش صنعت در تولید و اشتغال کشور و همچنین جایگاه صنایع در افزایش توان مقاومت اقتصاد ملی، در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به گسترش و توسعه این بخش صنعت در زیربخشهای مختلف، پرداخته شده است.
طی چند سال گذشته شرایط اقتصادی پیش روی صنعتگران کشور به دلیل تحریم های ظالمانه غرب منجر به یکسری محدودیت‌ها در تأمین مواد اولیه و ... شده است.


بخش صنعت و معدن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی و بزرگ‌ترین بخش مولد (درکنار بخش کشاورزی) کشور به شمار می‌رود، به‌طوری که این بخش، سهمی قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.

1397070812150330815536744

با وجود ظرفیت‌های گسترده صنعت، این بخش اصلی‌ترین حوزه اقتصاد برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و استفاده مناسب از ظرفیت‌های علمی و فنی موجود در کشور است و در حال حاضر که کشورهای جهان به خصوص اقتصادهای نوظهور در حال حرکت به سمت صنعتی شدن با استفاده از فناوری‌های جدید هستند، بخش صنعت می‌تواند با استفاده از دانش فنی و پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شرایط دستیابی به این هدف را فراهم سازد.


نقش صنعت در شرایطی که برنامه های کلان کشور برپایه اقتصاد بدون نفت است روز به روز افزایش می یابد در این میان شاهد پیش بینی برنامه های ویژه ای در مجتمع های بزرگ صنعتی کشور هستیم تا چرخ اقتصاد کشور بتواند ناهمواری پیش آمده در مسیر توسعه را با قدرت طی کند.


بر همین اساس و به منظور آشنایی با فعالیت مجتمع صنعتی ومعدنی چادرملو خبرنگاران طی دو روز سفر کاری میهمان مسئولان این مجتمع برای تشریح فعالیت های صورت گرفته در این بخش بودند.


در این سفر خبرنگاران از بخش های مختلف مجتمع صنعتی ومعدنی چادرملو از جمله معدن و خطوط فراوری سنگ آهن و تولید کنسانتره و قسمت های جانبی آن نظیر سنگ شکن، انباشت و برداشت ، سیستم انتقال و تصفیه آب بازدید کردند.


در ادامه با حضور مسئولان این مجتمع و گروه خبری ضمن بازدید از مجتمع گندله سازی اردکان در فاصله ۲۰۰ کیلومتری معدن چادرملو ،مراحل مختلف تولید گندله و شمش فولاد که در حقیقت ادامه خط تولید آهن و فولاد است تشریح شد.

WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.47.10 AM


در ابتدا لازم است به پیشینه‌ این مجتمع بازگردیم؛

بطور کلی این مجتمع از ابتدا یک مجموعه کامل از معدن تا محصول نهایی یعنی فولاد تعریف شده است. بنابراین دید تکمیل زنجیره از همان ابتدای مطرح شدن طرح درنظر بوده که براساس اولویت‌ها و همچنین زمان‌بندی‌های انجام شده رفته رفته تک تک طرح‌ها با استفاده از توانمندی‌های داخلی و همکاری‌های خارجی اجرایی شده‌اند. به عنوان مثال در بخش سنگ آهن میزان تولید کنسانتره سنگ آهن با احداث 5 خط تولید افزایش ظرفیت این واحدها با بهینه سازی و ارتقاء راندمان تولید از 7 میلیون و 500 هزار تن به 10 میلیون و 500 هزارتن افزایش یافت.همچنین ظرفیت کارخانه کنسانتره سازی چادرملو از 3 میلیون و 400 هزارتن در سال در حال ارتقاء به 4 میلیون تن در سال است که تا پایان سال گذشته تولید 3 میلیون و 700 هزار تن محقق شد . این درحالی است که در بخش تولید فولاد سال گذشته 840 هزار تن شمش فولاد تولید شده است که 30 هزار تن آن صادر شده است. از طرفی در اواخر سال 97 بهره برداری از واحد مگامدول آهن اسفنجی در مجتمع صنعتی چادرملو آغاز شد که ظرفیت تولید سالانه آن 1 میلیون و 550 هزار تن آهن اسفنجی است. بنابراین می‌توان گفت اکنون زنجیره تولید در این مجتمع تکمیل شده و طرح‌های توسعه‌ای همچنان مدنظر باشد.


باید توجه داشت که معدن و صنایع معدنی یکی از امتیازاتی است که در اختیار کشورمان قرار گرفته ولی با درنظر گرفتن امتیازات، پتانسیل‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای کشور قطعا معادن سهم بالایی می‌توانند در اقتصاد کشور داشته باشند.


شرکت صنعتی و معدنی چادرملو باوجود اینکه در حوزه تولید وعملیات صنعتی و معدنی اش یک رشد چشمگیر عددی را تجربه کرده است، این رشد را به عنوان پایه ای در اجرای طرح های توسعه ملی ایران قرار داده است و در 4 حوزه مشخص، شامل احداث نیروگاه انرژی پاک در جوار مجموعه صنعتی خود، سرمایه گذاری فرامرزی، انتقال آب به شرق و مرکز ایران و توسعه منطقه راهبردی مکران وارد شده است.


مهمترین دستاورد صنایع را می‌توانیم در مدیریت مهاجرت یا اسکان ساکنان دانست، هرچند دربرخی پروژه‌ها حتی مناطقی که رفته رفته خالی از سکنه می‌شدند امروز به پشتوانه افتتاح یک پروژه معدنی یا صنایع وابسته دوباره زندگی در آنها جریان گرفته است.

 

ایجاد 8000 فرصت شغلی مستقیم توسط چادرملو برای اقتصادکشور 

WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.45.39 AM

اما درباره اشتغالزایی این مجتمع اکنون چادرملو 8 هزار فرصت شغلی مستقیم و نزدیک به 76 هزار فرصت شغلی غیرمستقیم در اختیار اقتصاد کشورمان قرار داده است. حالا خودتان برآورد کنید که سایر مجتمع‌های مشابه چادرملو چه حجم از اشتغالزایی خواهند داشت.


معدن سنگ آهن چادرملو در قلب کویر مرکزی ایران، در دامنه شمالی کوه های خاکستری رنگ چاه محمد در حاشیه جنوبی نمک زار ساغند بفاصله 180کیلومتری شمالی شرقی شهر یزد و 300 کیلومتری جنوب طبس در قلب کویر مرکزی ایران قرار گرفته است. 
سید محمد ابریشمی، مدیرعامل مجتمع معدنی چادرملو در خلال بازدید خبرنگاران از این مجموعه گفت: چادرملو یکی از بزرگترین تولید کننده های کنسانتره سنگ آهن است که صد در صد برای صنایع داخلی استفاده می شود . در حال حاضر 80 میلیون تن ذخیره قابل برداشت وجوددارد که تا حدود5 سال دیگر را پاسخگو است.

WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.47.05 AM(1)

 

ابریشمی گفت: به منظور افزایش طول عمر معادن چادرملو باید تمهیداتی را در نظر بگیریم.وی با بیان اینکه در حال حاضر چهار روش برای افزایش طول عمر معادن داریم ادامه داد: خرید۲میلیون تن سنگ آهن ازمعادن منطقه، استخراج زیرزمینی حدود 70 - 60 میلیون تن سنگ آهن در بخش عمیق زمین معادن، افزایش طول عمر معدن حداقل تا 6-5 سال با کمک ذخایر کوچکی تازه کشف شده، اجرای پروژه D19 از جمله اقدامات و برنامه ها است.


مدیرعامل مجتمع  معدنی چادرملو گفت: در مورد کنسرسیوم یاد شده مقررات دست وپاگیر و زمان بر بخشنامه های عادی اعمال می شود وامید است با تسهیل واگذاری پهنه ها و همکاری و هماهنگی تمامی بخش ها این مجموعه بتواند سریعا منابع خود را برای ورود به فعالیت اکتشافی به کار گیرد.


وی با بیان اینکه چادرملو در مجموع برای اجرای طرح های توسعه و در دست اجرای خود بالغ بر 44 هزار میلیارد و 550 میلیون ریال سرمایه گذاری کرده است ادامه داد: این مجتمع توانسته7  هزار شغل بطور مستقیم و 35 هزار شغل بطور غیر مستقیم ایجاد کند.
به گفته ابریشمی؛ تاکنون8 میلیون و 650 هزار تن کنسانتره سنگ آهن تولید کرده ایم که به گندله سازی اردکان، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان عرضه شد.

 

استخراج روزانه 200 هزارتن سنگ آهن از معدن چادرملو

WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.05.47 AM(1)

در ادامه این سفر، غلامرضا صحرایی، مدیر معدن چادرملو در بازدید خبرنگاران از معدن چادرملو اعلام کرد:روزانه 200 هزار تن سنگ آهن از معدن چادرملو استخراج می شود و سال گذشته 92  میلیون تن استخراج سنگ آهن از معادن چادرملو صورت گرفته است .

 

وی گفت : پیش بینی می شود در سال جاری 60 میلیون استخراج صورت بگیرد که تا کنون 12 میلیون آن محقق شده است.

صحرایی در جریان این بازدید گفت: در آینده اکتشافاتی قرار است دراین معدن صورت گیرد که در صورت تایید مراحل استخراج پیش خواهد رفت و درحال حاضر 50 میلیون تن هنوز سنگ آهن استخراج نشده در چادرملو وجود دارد.

 

مهندس رحمانی ، کنستانتره چادرملو دارای 5 خط تولید است

WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.11.53 AM

در ادامه این بازدید رحمانی، مدیر تولید چادرملو در خصوص ظرفیت سنگ شکن ها گفت :2  سنگ شکن در کارخانه فرآوری و تولید کنسانتره وجود دارد که ظرفیت سنگ شکن اول 2 هزارو500 تن در ساعت و سنگ شکن دوم 2 هزارو700 تن در ساعت است. سیستم انباشت و برداشت (همگن ساز) هم شامل دو انبار است که یک انبار در حال پر شدن و دیگری در حال تخلیه است. مدیر تولید چادرملو بیان داشت: کنسانتره چادرملو دارای 5 خط تولید است. که روزانه 400تن در ساعت بار را تغذیه می کند و 14درصد نسبت به پیش بینی که داشتیم فراتررفتیم. رحمانی ادامه داد: با وجود شرایط تحریمی که به وجود آمده ، ما از قبل تمهیداتی را در نظر گرفته بودیم و مواد مورد نیاز به اندازه 2 سال را خریداری کرده بودیم.
مدیر تولید چادرملو خاطرنشان کرد: 12 قطعه در چادرملو بومی سازی شده است که حاصل دست رنج 7 سال کار مهندسین است.

 

طرح احداث تصفیه خانه (آب شیرین کن) در بندرعباس

WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.45.42 AM


همچنین محمود مصری نژاد ،مدیر مجتمع صنعتی چادرملو گفت: یکی از اقدامات چادرملو مشارکت در طرح احداث یک تصفیه خانه (آب شیرین کن) در بندرعباس به همراه کارخانه‌های صنعتی گل گهر و مس سرچشمه است که قابلیت دارد در هر ثانیه چهار هزار لیتر آب را شیرین کند.


وی یادآور شد: این تصفیه خانه آب تصفیه شده را از بندرعباس به گل گهر سیرجان، از سیرجان به مس سرچشمه در کرمان و از کرمان به مجتمع صنعتی چادرملو در اردکان یزد منتقل می‌کند. در واقع چادرملو در این طرح در دورترین منطقه واقع شده و امید است تا پایان سال جاری در گل گهر و تا سال 1399 در چادرملو به بهره برداری برسد.


مدیر مجتمع صنعتی چادرملو تصریح کرد: پیش بینی شده این تصفیه خانه بتواند در سه مسیر مجزا آب رسانی را انجام دهد و آب قابل شرب استان‌های مرکزی ایران را تأمین کند.

WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.47.00 AM


مصری نژاد افزود: ظرفیت اسمی کارخانه گندله سازی چادرملو در شهرستان اردکان، 3/4 میلیون تن است که سال گذشته 3/7 میلیون تن گندله در این مجتمع تولید شد و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تولید گندله این مجتمع به چهار میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.


وی اضافه کرد: علاوه بر این کارخانه، سه واحد آهن اسفنجی، ارفع به ظرفیت 800 هزار تن، غدیر ایرانیان به ظرفیت 800 هزار تن و چادرملو به ظرفیت 1/6 میلیون تن مشغول فعالیت هستند که سالانه حداقل 3/2 میلیون تن آهن اسفنجی را به تولید می‌رسانند. مصری نژاد تصریح کرد: در کنار واحدهای ذکر شده یک واحد تولید شمش فولاد به ظرفیت 1/8 میلیون تن در سال مشغول فعالیت است که بر اساس نیاز مشتریان اقدام به تولید انواع شمش فولادی می‌کند.


مدیر مجتمع صنعتی چادرملو گفت: میزان تولید شمش فولاد در سال گذشته 840 هزار تن بوده که 30 هزار تن آن صادر شده است؛ اما برنامه‌ای که برای صادرات در سال جاری در نظر گرفته شده معادل 80 هزار تن است.
مصری نژاد از احداث نیروگاه 500 مگاواتی در این مجتمع خبر داد و افزود: این نیروگاه در تأمین برق شبکه سراسری کشور نقش بسزایی داشته و باعث درامدزایی برای چادرملو نیز شده است.

 

WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.28.04 AM

درباره چادرملو؛


بر اساس این گزارش ؛ شرکت سهامی عام( سهامی عام) نماد توسعه پایدار و پیشگام در تکمیل زنجیره تولید در خرداد ماه 1371 در دفتر ثبت شرکتهای شهرستان یزد به ثبت رسیده است. سپس به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 16/8/1377 مرکز شرکت به تهران منتقل و در اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده است.


در حال حاضر نیز سهامداران شرکت عبارتند از: شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و سایر سهامداران بخش حقیقی و حقوقی.

WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.28.01 AM


موضوع فعالیت شرکت عبارتست از : اکتشاف و استخراج و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره از آن و تولید گندله، تولید سنگ آهن (لامپ اور) تولید محصولات فولادی، نصب و راه اندازی و نگهداری و تعمیرات و بازرسی فنی سرویس تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز شرکت، خرید و تهیه انواع و اقسام ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات و مصالح مورد نیاز برای انجام موضوع فعالیت شرکت، انجام خدمات مهندسی، مشاوره، آموزش مدیریت و فراهم نمودن دانش فنـی از داخل و یا خـارج برای تحقق موضـوع فعالیت شرکت. مشارکت و سرمایه گذاری با اشخاص حقیقی و حقوقی و بانکها و موسسات اعتباری داخلی و خارجی در سایر شرکتها و طرحهای معدنی و صنعتی، انعقاد قراردادهای پیمانکاری به منظور ارائه خدمات فنی و مهندسی و بهره برداری از معادن و فرآوری آن و مبادرت به کلیه امور بازرگانی از قبیل خرید و فروش، صادرات و واردات و کلیه امور عملیاتی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در جهت اجرای موضوع شرکت ضرورت داشته باشد.

 

انتشار فروش اوراق قرضه و اوراق مشارکت وفق قوانین و مقررات مربوطه مشارکت و سرمایه گذاری در ایجاد شرکتهای جدید در داخل و خارج از کشور و هر نوع خرید و فروش سهام اوراق بهادار، اخذ تسهیلات مالی و خدماتی از بانکها و موسسات اعتباری غیر بانکی طبق قوانین و مقررات مربوطه، انجام هر نوع عملیات و معاملات که برای حصول به مقاصد شرکت ضروری باشد.


شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در زمینه استخراج سنگ آهن، فرآوری و تولید کنسانتره و تبدیل آن به گندله قابل مصرف در صنایع فولاد فعالیت دارد و با به کار گرفتن پیشرفته‌ترین تکنولوژی و تجهیزات مدرن از طریق نظارت بر فعالیت پیمانکاران، تامین رضایت مشتریان، در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست، تامین سلامتی و ایمنی نیروی انسانی را هدف اصلی خویش قرار داده و تمامی منابع سازمان را برای تحقق این اهداف به کار می‌گیرد.

WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.27.04 AM


شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در راستای افزایش بهره وری، بهبود مستمر، توسعه پایدار، کاهش حوادث و سلامتی کارکنان و ذینفعان با استقرار سیستم IMS اهداف متعددی را برای سال 1393 تعیین کرده است که از جمله می توان به تامین و حفظ تولید مطابق با برنامه پیش بینی شده سال 1393 به میزان 10 میلیون تن، حفظ فرآوری سنگ دانه بندی درشت دانه و ریز دانه (شامل FC و FN) مطابق برنامه، به میزان 1 میلیون تن در سال و احداث خط انتقال و نصب تصفیه آب سپیدان به میزان 300 لیتر در ثانیه اشاره کرد.


این شرکت دارای اهداف زیست محیطی مانند حفظ فضای سبز در حد سال 1392 وکاهش مصرف آب از طریق بازیافت آب در تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی و پسآب صنعتی تصفیه خانه RO است.


گفتنی است مجتمع چادرملو دارای طی سالها فعالیت و تلاش موفق به کسب موفقت های بیشماری شده است که از جمله می توان به کسب رتبه و مقام و درنهایت دریافت لوح در زمینه های "پیشتاز در صرفه جویی برق، لوح سپاس روز صنعت و معدن، رتبه بندی در بین 500 شرکت برتر، عضویت شرکت در انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن، کسب عنوان شرکت بهره ور در میان بنگاههای گروه معادن توسط ایمیدرو، گواهی عضویت در انجمن آهن و فولاد، عضویت در خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، تقدیر نامه حضور دز نمایشگاه بورس، لوح تقدیر واحد نمونه صنعت و معدن،رتبه دوم در نخستین جشنواره وب سایتهای برتر معدن و صنایع معدنی، اخذ نشان دو ستاره تلاشگران در جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی در جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی، کسب مقام دوم در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در ارزیابی انجام شده توسط شرکت ایمیدرو، تقدیر نامه به مناسب شرکت در نخستین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران، تقدیر نامه بخاطر تلاش و کوشش در جهت اعتلای معادن و صنایع معدنی کشور، کسب رتبه اول در گروه اکتشاف و استخراج، گواهی نامه رتبه زرین، لوح تقدیر در حوزه بومی سازی، لوح تقدیر در اولین نمایشگاه بومی سازی باعنوان پیشرو،لوح تقدیر به مناسبت انتخاب شرکت بعنوان سرمایه گذار نمونه در روز صنعت و معدن، کسب رتبه برتر در زمینه اکتشاف و استخراج، گواهی نامه سیستم مدیریت زیست محیطی، لوح تقدیر برترین صنعت سبز از میان صنایع سبز برگزیده و لوح سپاس واحد نمونه معدنی اشاره کرد.


قابل ذکر است که این شرکت مشارکت گسترده ای را در زمینه فعالیت های اجتماعی داشته که نمونه اخیر آن کمک به سیل زدگان استان های مختلف کشور است.
 

  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.44.42 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.44.43 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.45.16 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.45.20 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.45.23 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.46.27 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.47.01 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.47.04 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.47.07 AM(1)
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.47.07 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.47.08 AM(1)
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.47.08 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.47.09 AM(1)
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.47.09 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 9.47.10 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.05.47 AM(1)
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.05.47 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.11.53 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.27.04 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.28.01 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.28.05 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.28.12 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.28.13 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.28.19 AM(1)
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.28.19 AM
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.28.21 AM(1)
  • WhatsApp Image 2019-06-22 at 10.28.21 AM
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied