شمانیوز
شما نیوز

الکترونیکی شدن فرآیند پرداخت تسهیلات با اجرای طرح تحول دیجیتالی

مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن از برنامه‌ریزی برای الکترونیکی شدن فرآیند اعطای تسهیلات در قالب «طرح تحول دیجیتالی» این بانک خبر داد.

الکترونیکی شدن فرآیند پرداخت تسهیلات با اجرای طرح تحول دیجیتالی

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، ساسان شیردل ضمن تشریح برنامه های کلیدی حوزه فناوری اطلاعات بانک مسکن در سال 98، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه های کنونی استقرار سیستم بانکداری متمرکز (Core Banking) است که با اولویت ویژه گام به گام و اصطلاحا ماژول به ماژول دنبال می‌شود، اظهار کرد: به تناسب پیشرفت این سیستم و بلوغ تدریجی آن، بر اساس امکاناتی که ایجاد می شود، به سمت الکترونیکی شدن تمام فرآیندها و ارتقای امکانات ارایه خدمات غیرحضوری در بانک مسکن پیش خواهیم رفت.

 

وی الکترونیکی شدن تمام فرآیندهای اعطای تسهیلات بانک مسکن را یکی از برنامه های سال جاری عنوان کرد و گفت: این برنامه ذیل بانکداری متمرکز و طرح تحول دیجیتالی در بانک مسکن کلید خورده و به دنبال آن هستیم که تمام خدمات ارایه شده به مشتریان بانک مسکن برای دریافت تسهیلات به صورت غیرحضوری میسر باشد و در نهایت با یک نوبت حضور تسهیلات‌گیرنده در شعبه و ارایه نسخه‌ای از برخی مدارک لازم، این فرایند به سرانجام برسد.

 

شیردل با تاکید بر اینکه حرکت به سمت الکترونیکی شدن فرآیند اعطای تسهیلات یکی از تکالیفی است که هیات مدیره بانک بر عهده مدیران این مجموعه قرار داده و با جدیت دنبال می شود، ابراز امیدواری کرد تا پایان سال این برنامه عملیاتی شود اما در عین حال یادآور شد: بخشی از پیشرفت در این حوزه به شرایطی بستگی دارد که خارج از بانک مسکن حاکم است و در واقع در حیطه اختیارات ما نیست. به بیان دقیق‌تر، اقداماتی از این دست پسین و پیشینی دارد که اگر آنها عملیاتی نشده باشد، بانک مسکن نمی‌تواند این فرایند را به سرانجام برساند.

 

وی توضیح داد: به عنوان مثال احراز و تایید اسناد و مدارک مربوط به ساختمان‌های مسکونی در تعامل با سازمان های مختلف عملی خواهد بود و بستگی به الکترونیکی شدن فرایندها در نهادهایی غیر از بانک مسکن دارد.

 

مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن با بیان اینکه در حال حاضر سرویس افتتاح حساب اینترنتی برای مشتریان بانک مسکن ایجاد شده است و برای افرادی که هنوز حسابی در بانک مسکن ندارند نیز چندی بعد این امکان فراهم خواهد شد، خاطرنشان کرد: در واقع در بخشی از خدمات که ارایه آنها صرفا به امکانات و شرایط داخلی بانک بستگی دارد، حرکت بزرگی به سمت الکترونیکی شدن داشته‌ایم و بسیاری از خدمات اکنون کاملا الکترونیکی ارایه می شود؛ اما این موضوع در زمینه تسهیلات‌دهی با توجه به توضیحاتی که ذکر شد، کندتر پیش رفته است.

 

شیردل این نکته را هم یادآوری کرد که ماهیت بانک مسکن با سایر بانک‌ها متفاوت است، چراکه تمام توان تسهیلات‌دهی این بانک در بخش مسکن به کار گرفته می‌شود و افزود: پرداخت بالاترین سقف تسهیلات بلندمدت مسکن با وثیقه ملکی در کل شبکه بانکی، در حال حاضر توسط بانک مسکن انجام می‌شود و طبیعی است تسهیلاتی که به پشتوانه وثایق ملکی پرداخت می‌شود، نیازمند فرآیند مطمئنی برای احراز صحت مدارک ملکی است که در رهن بانک قرار خواهد گرفت. تایید این مدارک به صورت غیرحضوری نیز مستلزم تقویت سیستم‌های الکترونیکی دیگر دستگاه‌ها و نهادهاست. در واقع الکترونیکی شدن فرآیند اعطای تسهیلات مسکن به دلیل ماهیت متفاوت آن پیچیده‌تر از انواع دیگر تسهیلات است که به پشتوانه اخذ تضامین غیرملکی همچون گواهی کسر از حقوق و نظایر آن پرداخت می‌شود؛ اما این مهم قطعا در تعامل با سایر نهادها عملیاتی خواهد شد و بانک مسکن به دنبال تحقق این هدف است که بتواند فاز اول این برنامه را در اسرع وقت عملیاتی کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied