شمانیوز
شما نیوز

مدیر عامل بورس تهران اعلام کرد:

احقاق منصفانه منافع همه سرمایه گذاران با استقرار حاکمیت شرکتی

دکتر صحرائی گفت: نظام حاکمیت شرکتی در راستای غنا بخشیدن به اعتبار بخشی اطلاعات ایجاد شده است تا به همه ذینفعان درون و برون سازمانی اطمینان بدهد و از نگرانی های فعالان بازار سرمایه کم کرده و منافع آن ها را مرتفع سازد.

احقاق منصفانه منافع همه سرمایه گذاران با استقرار حاکمیت شرکتی

به گزارش خبرنگار شمانیوز به نقل از روابط عمومی بورس تهران، دکتر علی صحرائی مدیرعامل بورس تهران در مراسم معرفی دوره "گواهینامه حسابرسی داخلی بازار سرمایه"  با اشاره به مطلب فوق گفت: حسابرسی داخلی می تواند به اجرای حاکمیت شرکتی کمک کند و این نقش در سال تولید ملی بیش از پیش حائز اهمیت است. با ورود بخش تولید به بازار سرمایه گزارش دهی آن توسط فعالان رشته حسابداری و حسابرسان انجام و اطلاعات آن به ذینفعان مربوطه منتقل می شود. حسابداران و حسابرسان افرادی هستند که به صورتهای مالی اعتبار می دهند.

 

وی به اهمیت حاکمیت شرکتی اشاره کرد و گفت: تلاش های صورت گرفته در بخش واقعی تولید و اقتصاد با به کارگیری سیستم حاکمیت شرکتی به نحوی منصفانه گزارش دهی می شود و همه ذینفعان از سهامداران جز تا دولت  از روند کسب و کار مطلع می شوند.

 

وی اظهار داشت: بازار سرمایه یکی از بزرگترین دستاوردهای عملکرد حسابداران و حسابرسان است. به واسطه صداقت حسابرسان مستقل در گزارش گری، تهیه و جمع آوری صورت های مالی، اطلاعات اعتبار کسب کرده و ذینفعان از عملکرد شرکت ها اطمینان می یابند.

 

صحرائی ادامه داد: نظام حاکمیت شرکتی  نیز در راستای غنا بخشیدن به اعتبار بخشی اطلاعات ایجاد شده است تا به همه ذینفعان درون و برون سازمانی اطمینان بدهد و از نگرانی های فعالان بازار سرمایه کم کرده و منافع آن ها را مرتفع سازد.

 

وی به هدف ایجاد حاکمیت شرکتی اشاره کرد و افزود: نتیجه استقرار ساختار حاکمیت شرکتی گزارشگری شفاف، بی طرفانه و احقاق منافع همه سرمایه گذاران به طور منصفانه است.

 

 وی به نظام اجرایی حاکمیت شرکتی اشاره کرد و گفت: نظام اجرایی حاکمیت شرکتی وظیفه دارد ساختار کنترل داخلی را مورد رصد دائم قرار دهد. همچنین ساختار کمیته حسابرسی داخلی باید از جایگاه مستقل برخوردار باشد . کمیته حسابرسی داخلی در سطحی گزارش دهی کند که جزو ارکان شرکت و بالاتر از هیات مدیره باشد. ساختار هیات مدیره نیز به نحوی باشد که فقط منافع سازمان مطبوع خود را در نظر بگیرد. استقلال ارکان تصمیم گیری در عمل وجود داشته باشد.

 

صحرائی به سابقه اجرایی حاکمیت شرکتی در بورس تهران اشاره کرد و گفت: بورس تهران در زمان تاسیس، موضوع حاکمیت شرکتی  را در ماده 60 اساسنامه خود گنجانده است و این امر را در عمل هم اجرا کرده است.

 

سخنگوی بورس تهران افزود: بورس تهران به واسطه اینکه یک شرکت حاکمیتی است، اعضای هیات مدیره آن در ادوار مختلف با توجه به تخصص و شانی که داشتند، انتخاب شدند. با توجه به اهمیت این موضوع که رئیس هیات مدیره، رییس کمیته حسابرسی نیز بوده است و به درستی نقش نظام حاکمیت شرکتی در بورس تهران رعایت شده است. تجربه عینی و عملی بورس تهران در زمینه استقرار حاکمیت شرکتی را می توان به علاقه مندان ارایه کرد.

 

وی ادامه داد: مرکز مالی ایران می تواند آموزش های لازم برای تهیه گزارش های منصفانه، تقویت ساختار کنترل داخلی و گزارشگری کمیته حسابرسی داخلی به شرکت ها ارائه کند. در ضمن این مرکز می تواند برای تهیه صورت های مالی و اتکاء به حسابرسان مستقل بر نظام کنترل داخلی شرکت ها دوره های آموزشی برگزار نماید.

 

مدیرعامل بورس تهران ادامه داد: مرکز مالی ایران، می تواند آموزش های حرفه ای مورد نیاز بازار سرمایه و سایر حوزه های مرتبط را ارائه نماید.

 

صحرائی نقش حسابرسان را از جمله پراهمیت ترین نقش ها در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: ضروری است کمیته های حسابرسی در شرکت های مختلف ایجاد و متناسب با تغییرات تکنولوژی به ابزارهای نوین مجهز شوند. به عنوان مثال نظام حسابرسی در ساختار کنترل های داخلی مبتنی بر بستر فناوری اطلاعات است. اگر به معاملات بورس تهران توجه کنیم، معاملات پس از سال 90 بیش از قبل بر بستر فناوری اطلاعات استوار بوده است. معاملات بر خط حدود 45 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است. سیستم های کنترل داخلی نیازمند به روز رسانی ابزارهای مورد استفاده خود متناسب با علم روز است.

 

وی تجربیات عملی بورس تهران را قابل ارایه و اشتراک دانست و گفت: در کمیته حسابرسی به جز اعضای هیات مدیره که تجربیات کافی دارند، افراد شاخص در حوزه حسابرسی حضور دارند و کار خود را به طور مستقل انجام می دهند.

 

هیات مدیره بورس تهران و ارکان اجرایی آن مانند مدیرعامل نظرات مستقل را در عمل اجرا می کنند. بورس تهران انتظار دارد ناشران پذیرفته شده و عمده صنایع کشور در بازارسرمایه با توجه به الزام قانونی سازمان بورس، حاکمیت شرکتی را تا پایان شهریور اجرا کنند.

 

مدیرعامل بورس تهران تصریح کرد: بازار سرمایه نیاز واقعی به اطمینان بخشی دارد و این امر با به کارگیری ساز و کارهای گزارشگری درون شرکت ها و توسط حسابرسان انجام می شود. اطمینان بخشی نقطه اتکای ذی نفعان است.

 

وی خاطرنشان کرد: در بخش هایی که حسابرسان  و حسابداران به صورت حرفه ای و دقیق عمل کرده اند و مسائل بنیادی و ادبیاتی که در حسابداری وجود دارد اجرا شده است، حقوق همه سهامداران از جمله خرد و کلان لحاظ می شود و از انتشار شایعات جلوگیری می شود.

 

مدیرعامل بورس تهران بر اهمیت گزارشگری مالی در احقاق حق مردم و سرمایه گذاران یادآوری کرد و افزود: با توجه به اینکه اتکای مردم عادی به نظام گزارشگری مالی است، باید با عملکردمان به اعتماد و اطمینان بخشی مردم به بازار سرمایه، کمک کنیم؛ در شرایط فعلی بازار سرمایه می تواند بخشی از تامین مالی مورد نیاز کشور را بر عهده گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied