شمانیوز
شما نیوز

کولر در تاکسی ها 1000 تومان به کرایه اضافه می کند

نوسازی تاکسی‌های فرسوده همچنان میان خودروسازان و بانک‌ها پاسکاری می‌شود. خودروسازان از یک طرف وعده می‌دهند که ۱۰ هزار تاکسی نوسازی می‌شود و از آن طرف، در این سه ماه فقط ۱۵۰ دستگاه تاکسی به مرحله نوسازی رسیده است!

کولر در تاکسی ها 1000 تومان به کرایه اضافه می کند

به گزارش شمانیوز به نقل از ایسنا : افزایش قیمت خودرو، نه تنها پرداخت وام‌های بانکی را با چالش مواجه کرده که حتی برای رانندگان تاکسی هم به صرفه نیست که به این زودی‌ها خودروهایشان را تعویض کنند. بیش از نیمی از تاکسی‌های کشور هم‌اکنون فرسوده‌اند. کیفیت پایین خودروها، داد مسافران تاکسی را هم درآورده، تقریباً هیچ خودرو فرسوده‌ای نیست که بتواند از کولر استفاده کند. گرمای بالای ۴۰ درجه برخی از شهرهای کشور موجب شده تا علاوه بر نرخ‌ها، خاموشی کولرها هم به لیست گلایه‌های مسافران اضافه شود.

 

۷ هزار تاکسی ون تهران فرسوده است

معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه ۲۷ هزار دستگاه تاکسی در تهران فرسوده هستند که این آمار تا پایان امسال به ۳۵ هزار دستگاه می‌رسد، به «ایران» می‌گوید: هم‌اکنون در تهران ۷۸ هزار دستگاه تاکسی (سمند، پراید، پژو) تردد می‌کند که ۲۷ هزار دستگاه بالای ۱۰ سال سن دارد و ۸ هزار دستگاه نیز دوباره به این آمار تا چند ماه دیگر اضافه می‌شود. از ۷ هزار تاکسی ون در تهران هم، همه ۷ هزار دستگاه فرسوده کامل هستند که باید نوسازی شوند.

به‌گفته مهدی ابراهیمی، روند نوسازی متوقف شده است، نه بانک‌ها وام می‌دهند و نه خودروساز، خودرویی واگذار می‌کند. پژو تاکسی که سال گذشته ۳۰ میلیون تومان قیمت داشته، حالا ۷۶ میلیون قیمت‌گذاری شده است که اگر قرار به پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی (۶۰ درصد نرخ خودرو) باشد، راننده باید ماهانه حدود ۲ میلیون تومان قسط بدهد. به علاوه ۲۰ میلیون نقداً پرداخت کند و خودرویش را ۶ میلیون تومان به مراکز اسقاط بفروشد.

ابراهیمی می‌افزاید: روند نوسازی اواخر سال ۹۶ کند شد، در سال ۹۷ هیچ وامی پرداخت نشد و تنها با پرداخت نقدی رانندگان، ۸۲۰ دستگاه نوسازی شد. الان حدود یک ماه است که هیچ پیش فاکتوری صادر نشده است، چون خودروساز منتظر افزایش نرخ خودرو است و می‌خواهد سمند را ۹۹ میلیون تومان به راننده تاکسی بفروشد! تا یک ماه پیش، پژو ۶۶ میلیون تومان بود که تنها شرکت‌های خصوصی موفق به خرید حدود ۶۰ دستگاه شدند اما رانندگان تاکسی قادر به خرید آن نبودند. مسئولان ایران خودرو هفته گذشته در جلسه‌ای اعلام کردند که نمی‌توانند خودرویی بدهند، چون تولید ندارند. شاید انجام تعهداتشان به ۲ هزار خودرو هم نرسد.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین دلیل عدم استفاده از کولر در تاکسی‌ها، کیفیت پایین خودروها و فرسودگی آنهاست، می‌گوید: تاکسی‌های موجود از نظر کیفیت کشش استفاده از کولر را ندارند. در حالی که نزدیک به ۲ هزار خودرو هیبریدی آریو، سوناتا و تویوتا هم در خط‌های ویژه و در برخی نقاط استفاده می‌شود که از کولر استفاده می‌کنند. اگر راننده‌ای کولر نگیرد، جریمه یا تنبیه نمی‌شود، چون قانونی در این زمینه وجود ندارد اما اگر به خاطر کولر، کرایه بالاتری بگیرد، حتماً تخلف کرده است و باید اعلام شود. اما باید وضعیت معیشتی رانندگان هم در نظر گرفته شود.

 

نوسازی ۱۵۰ دستگاه تاکسی در ۳ ماه!

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با بیان اینکه از ۳۳۰ هزار دستگاه تاکسی موجود در کشور، ۱۵۰ هزار دستگاه فرسوده هستند، به «ایران» می‌گوید: طرح نوسازی پیش از سال ۹۵، چندین سال متوقف بود، از ابتدای سال ۹۵ که طرح دوباره کلید خورد تا انتهای سال ۹۶، ۶۴ هزار دستگاه نوسازی شد اما در سال ۹۷ به‌دلیل مشکلات تولید، فرآیند کند شد و تنها به ۱۵۰۰ دستگاه رسید. هم‌اکنون نیز خودروساز قادر به تأمین خودرو نیست. قرارداد امسال ما با ایران خودرو، اختصاص ۱۰ هزار دستگاه تاکسی است اما در این ۳ ماه فقط ۱۵۰ دستگاه نوسازی شده است که حتی اگر تعهد ۱۰ هزار تاکسی هم عملیاتی شود، ۱۴۰ هزار دستگاه باقی می‌ماند که البته تا پایان سال به ۱۹۲ هزار دستگاه می‌رسد و تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۴۰ هزار دستگاه فرسوده افزایش می‌یابد. بنابراین این روند نباید به هیچ وجه متوقف شود. متأسفانه مشکل تولید، تفاوت فاحشی بین نرخ تولیدکننده و بازار در حوزه قطعات و لوازم مصرفی و یدکی ایجاد کرده است.

مرتضی ضامنی، با بیان اینکه جدا از ۸۰ هزار تاکسی رسمی در تهران، بیش از ۸۰ هزار دستگاه مسافربر شخصی هم تردد می‌کند، می‌گوید: مشکل ما فعالیت بدون ضابطه و چارچوب‌های قانونی این مسافربرهاست که هم‌اکنون به‌صورت قوم و قبیله‌ای یک خط را اشغال می‌کنند و مشکلات اجتماعی زیادی در کلانشهرها به وجود می‌آورند.

او فرسودگی ناوگان تاکسیرانی را یکی از عوامل مهم عدم استفاده از کولر در هوای گرم نام می‌برد و می‌گوید: اگر قطعه‌ای آسیب ببیند، وضعیت معیشتی راننده‌ها اجازه تعمیر نمی‌دهد. در همه دنیا، تاکسیرانی سرویس سفارشی است اما در ایران، کارکرد حمل و نقل عمومی دارد و نرخ‌ها کنترل می‌شود، از طرفی مطالبه اجتماعی در این حوزه وجود ندارد.

 

هزینه گمرکی را کم کنند ما هم تویوتا سوار می‌شویم

علی خسرو آبادی، راننده تاکسی گردشی در تهران با انتقاد شدید نسبت به کیفیت پایین خودروها می‌گوید: ما حق انتخابی برای خودرو نداریم. متأسفانه برخی خودروسازان، ضایعات خط تولید را بازسازی کرده و با شرایط خاص به‌عنوان تاکسی به ما می‌دهند. گرمای ۴۰ درجه با موتور هزار و ۶۰۰ به خودرو فشار مضاعف وارد می‌کند و اگر کولر هم بگیریم، موتور مشکل جدی پیدا می‌کند و کشش حرکت ندارد. چون مثل خودروهای باکیفیت، موتور کولر از موتور خودرو جدا نیست. ما روزانه ۸ تا ۱۰ ساعت در خودرو هستیم و قطعاً از مسافری که نهایتاً ۳۰ دقیقه در تاکسی می‌نشیند، بیشتر اذیت می‌شویم. اگر کولر روشن کنیم، آمپر بالای ۷۰ درجه می‌رود و لوازم یدکی هم در بازار به سختی و گران پیدا می‌شود. حتی لوازم سمند موجود نیست. تاکسیرانی هم هیچ تسهیلاتی به ما نمی‌دهد. در همین چند روز نرخ لاستیک، ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و تعویض روغن پراید از ۷۰ هزار تومان، ۱۱۰ هزار تومان شده است.

وی با بیان اینکه بیمه بیکاری نداریم و شغلمان سخت و زیان‌آور نیست، ادامه می‌دهد: خودرو من مدل ۸۷ است، برای یک تعمیر اساسی، چند میلیون تومان پرداخت کرده‌ام، می‌خواهم تعویض کنم اما موجود نیست. اگر هم باشد باید وام با کارمزد ۱۶ درصد بگیرم که توان پرداخت ماهانه ۲ میلیون تومان را ندارم. بودجه‌ای که به معاونت حمل‌ونقل داده‌اند، کجا هزینه می‌شود؟! من از مسافران خجالت می‌کشم که در این وضعیت می‌نشینند، درآمد روزانه من به طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان است، اما ۳۰ هزار تومان فقط هزینه سوخت می‌شود چطور باید از پس این همه هزینه بربیایم؟ هزینه‌های گمرکی را حذف کنند، ما هم تویوتا سوار می‌شویم.

 

هر ۱۰ دقیقه کولر، هزار تومان!

خانم مسلمی، یک تاکسی‌سوار حرفه‌ای است که هر روز در مسیرهای متعددی از تاکسی استفاده می‌کند. او می‌گوید که به جرأت در ۹۸ درصد از تاکسی‌ها، از کولر استفاده نمی‌شود که آن دو درصد باقی‌مانده هم معمولاً نرخ کرایه را افزایش می‌دهند. «امروز از میدان صنعت تا سیدخندان، ۴ هزار تومان کرایه پرداخت کردم، در حالی که دیروز، ۳ هزار و ۸۰۰ تومان بود، از راننده هم خواهش کردم تا کولر روشن کند اما به صراحت اعلام کرد که کرایه‌ام ۵ هزار تومان می‌شود. من هم ترجیح دادم که هوای گرم را تحمل کنم اما برای ۱۰ دقیقه، هزار تومان ندهم.

او با گلایه از رانندگانی که بی‌توجه به درخواست مسافر، به فکر منافع خودشان هستند، می‌گوید: کرایه‌ها را هر روز به دلخواه خودشان زیاد می‌کنند اما جایی که حق با مسافر است، لحن‌شان تند می‌شود و در جواب اعتراض ما، صدایشان را بلند می‌کنند. هم باید کرایه بالا بدهیم و هم بدترین شرایط را در تاکسی‌های فرسوده تحمل کنیم! صندلی‌های خراب چرم که در تابستان به‌قدری داغ می‌شوند که اصلاً نمی‌توان تکیه داد؛ صدای موتور، سروصدای داخل کابین و اعصاب خراب راننده‌ها در هوای گرم، واقعاً تحمل‌کردنی نیست.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied