شمانیوز
شما نیوز

حیات بسیاری از مناطق استان به معادن وابسته است

استاندار یزد در همایش ملی نقش معدن در توسعه و اقتصاد کشور با اشاره به اینکه کاوش های معدنی در یزد قدمتی به طول تاریخ دارد، گفت: پیگیر راه اندازی مرکز آموزش و تحقیقات معدنی در استان هستیم.

حیات بسیاری از مناطق استان به معادن وابسته است

 به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از دنیای معدن: پنجمین همایش نقش معدن در توسعه و اقتصاد کشور با رویکرد مواد معدنی استراتژیک با حضور محمدعلی طالبی استاندار یزد، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، سیدمسعود عظیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل حوزه استاندار، اعضای شورای عالی معادن، مقامات کشوری و مدیران استانی در سالن همایش های هتل پارسیان یزد برگزار شد.

استاندار یزد در این مراسم ضمن اشاره به ظرفیت های بالای استان یزد در حوزه معدن گفت: استان یزد از نظر تنوع معدنی رتبه اول و از نظر ذخایر معدنی جایگاه دوم کشور را در اختیار دارد.

محمدعلی طالبی با اشاره به اینکه کاوش های معدنی در یزد قدمتی به طول تاریخ دارد، ادامه داد: استان یزد به واسطه مردم سخت کوش و پر تلاشی که دارد از نظر تعداد معادن و شاغلین این بخش نیز آمارهای بسیار خوبی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

عالی ترین مقام اجرایی استان با بیان اینکه استان یزد در حوزه نیروی انسانی از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است، افزود: اگر به گذشته یزد نگاه کنید از هزاران سال پیش، مردمان این دیار قنات را حفر کردند و این سازه آبی پایدار را به عنوان مظهر کاوش در زمین به منصه ظهور رساندند.

طالبی با اشاره به کمبود شدید منابع آبی در استان یزد، خاطرنشان کرد: استان یزد حتی با وجود این مشکلات، در برخی از محصولات کشاورزی هم جایگاه ممتازی را در کشور به خود اختصاص داده است.

رئیس شورای معادن استان با بیان اینکه اگر امروز معدن به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه در کشور به شمار می رود، در استان یزد از اصلی ترین محورهای توسعه است ، گفت: معدن در توسعه آینده استان هم جایگاه ممتازی دارد که با کمک فعالان این بخش امیدواریم بتوانیم اقتصاد استان را نیز با تحرکی چشمگیر روبه رو سازیم و شرایط و فضایی را به وجود آوریم که بخش معدن و فعالین آن حداکثر بهره وری را در فعالیت های اقتصادی خود داشته باشند.

وی به ویژگی معدن و اثرات آن در استان یزد اشاره و عنوان کرد: معدن در این استان با زندگی مردم امتزاج دارد، بسیاری از کانون های جمعیت به واسطه معادن شکل گرفته اند و حیات بسیاری از این کانون ها در نقاط مختلف استان وابسته به معدن است.

استاندار یزد اصلی ترین بُعد زندگی مردم استان یزد را معدن دانست و ادامه داد: انتظار مردم نیز همین است که نقش معادن به خوبی ایفا و بهره برداری های لازم و تأثیر آن در اقتصاد نشان داده شود.

طالبی افزود: در نشست شورای عالی معادن کشور به میزبانی استان یزد در اجرای بند الف ۵ ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه و همکاری و تعامل از سوی صاحبان معادن در وصول یک درصد از سهم فروش معادن برای جبران خسارت و انجام پروژه های بهداشتی، درمانی و عمرانی در استان تاکید شد اما انتظار ما این است که در مسیر تعامل و همکاری فقط قانون حَکَم میان ما نباشد بلکه با همدلی و همگرایی، همه در یک جبهه فعالیت و برای خدمت به مردم تلاش کنیم.

عالی ترین مقام اجرایی استان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که در تامین اعتبارات برای اجرای پروژه های مختلف با مشکلاتی روبه رو هستیم، نیازمند همکاری با بخش معادن هستیم و مسلم است که اگر نیرو و توان این عزیزان در کنار دولت قرار گیرد کارهای بزرگی در استان و کشور قابل انجام است.

وی ادامه داد: هر کجا که لازم است به عنوان مدیریت ارشد استان برای پیگیری و رفع موانع بخش معدن کاری انجام شود، کوتاهی نخواهیم کرد و ده برابر وقتی که مصروف مسائل مختلف در استان شده، در جهت رفع مشکلات بخش معدن و صنعت صرف گردیده است و با این نگاه تعاملی می شود به آینده امیدوار بود چرا که معدن در توسعه استان، مستقیم و غیر مستقیم نقش دارد.

رئیس شورای معادن استان با اشاره به اینکه در سال های قبل به دنبال راه اندازی مرکز تحقیقات معدنی در یزد بودیم که متاسفانه این مرکز راه اندازی نشد، بر لزوم توجه جدی به فعال کردن مرکز آموزش، پژوهش و تحقیقات معدنی یزد با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد.

طالبی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های استان و زیرساخت های موجود در حوزه آی تی و آی سی تی باید بخش معدن برای تقویت فعالیت های دانش بنیان، علمی و پژوهشی تلاش کند تا استان یزد در این حوزه نیز سرآمد کشور باشد.

یزد جزو استان های برتر کشور در حوزه مشاغل معدنی

رئیس خانه معدن استان یزد نیز در این مراسم هدف از برگزاری همایش یک روزه نقش معدن در توسعه و اقتصاد کشور را فراهم سازی بستر ارتباط و تعامل بین بخش معادن و دولتمردان عنوان کرد.

سعید افضلی پور ادامه داد: یزد یکی از سه استانی است که بالاترین میزان کشف های معدنی کشور را به خود اختصاص داده است و در حوزه اشتغال معدنی هم جزو استان های برتر کشور محسوب می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied