شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز/

حذف قبوض کاغذی سابقه 5 ساله دارد/17 میلیون مشترک دائمی همراه اول حامی محیط زیست

اپراتور اول با حذف قبوض کاغذی بیش از 17 میلیون مشترک خود بصورت داوطلبانه، همراهِ اول طبیعت و محیط زیست کشورشد . این اپراتور از سالها پیش حرکت جدی خود را برای حفظ منابع طبیعی آغاز و امروز چراغ سبزی را از محیط زیست دریافت کرد.

حذف قبوض کاغذی سابقه 5 ساله دارد/17 میلیون مشترک دائمی همراه اول حامی محیط زیست
به گزارش شمانیوز، منابع طبیعی به عنوان بستر توسعه پایدار، پشتوانه حیات طبیعی و میراث فرهنگی جامعه انسانی به شمار می روند. حفاظت از این منابع، مقوله ای است که مخاطبان آن عموم مردم هستند. در وضعیت کنونی، رشد سریع جمعیت به خصوص در مراکز شهری، افزایش مصرف و فعالیت های صنعتی و به دبنال آن آلودگی های ایجاد شده در اکوسیستم ها، تهدیدی جدی برای محیط، سلامت انسان و سایر گونه های جانداران به شمار می رود.
 
در این باره باید گفت مردمی که از این منابع بهره می گیرند، بدون شک از تبعات تخریب محیط زیست زیان می بینند. بنابراین حفاظت از محیط زیست یکی از موضوعات و چالش های مورد توجه جوامع بشری بوده و برای حل مشکلات زیست محیطی یکی از اساسی ترین امور افزایش آگاهی، اطلاعات و فرهنگ سازی است. 
 
امروزه تخریب جنگل ها و از میان رفتن درختانی که از قدمت و عمر بالایی برخوردارند برای تامین کاغذ به عنوان یک چالش در جوامع مطرح بوده اما این امر مورد توجه برخی از نهادها، دستگاه ها و شرکت ها قرار گرفته است تا با استفاده و بهره از تکنولوژی جایگزینی برای این مسئله پیدا شود.
در این باره اپراتور اول این بار، همراه اولِ محیط زیست شد و حرکتی خود جوش را از سالهای گذشته آغاز کرده است که طی این فرآیند توانست به محیط زیست این سرزمین جانی دوباره ببخشد به گونه ای که با راه اندازی پویش حذف قبوض کاغذی از سال 93 تاکنون توانست صرفه جویی قابل توجهی را در چاپ قبوض کاغذی و به دنبال آن قطع درختان داشته باشد.
 
بر اساس این گزارش، همراه اول در راستای تحقق چشم‌انداز خود به‌عنوان  "محبوب‌ترین شرکت ایرانی"  و نیز جهت تحقق اهداف راهبردی مسوولیت اجتماعی‌اش؛ و با توجه به فرآیندهای تصمیم‌گیری و ارزیابی موجود، فعالیت‌های مسوولیت اجتماعی‌اش را در محورهای هشت‌گانه‌ی تعریف کرده است  که محیط زیست واقداماتی که با هدف حفظ محیط زیست و منابع طبیعی انجام می‌شوند از جمله این محورهاست.
 
بر همین اساس می توان گفت که پیشبرد این مهم به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی این اپراتور لحاظ شده است که خوشبختانه در این باره توانسته موفق ظاهر شود.
 
اهمیت این موضوع به حدی است که پیش از این و در اواخر سال گذشته محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دولت الکترونیکی از صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن خبر داده بود.
او با اشاره به وجود ۳۰ میلیون مشترک در شرکت مخابرات، گفته بود که هزینه تمام‌شده صدور هر قبض ۲ هزار تومان می‌شود که در سال بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان هزینه چاپ و صدور قبوض تلفن می‌کند و این‌یک قلم از دورریز هزینه‌های ما به شمار می‌رود.
گفتنی است طرح حذف قبوض کاغذی از سال 93 با پروژه ebill ( صورتحساب الکترونیکی) آغاز شده است.
 
این ایده اولین بار توسط همراه اول به منظور کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف کاغذ و به تبع آن حمایت از طبیعت مطرح و اجرا شد و بعد از آن در چندین مرحله ارگان های مختلف خواهان اجرای آن در شرکت خود شدند لیکن علیرغم برگزاری جلسات به مرحله اجرا نرسیدند .
 
تعداد دقیق همراهان این طرح: از تعداد 18137765 مشترک دائمی همراه اول ، برای 17586147  مشترک قبض کاغذی چاپ نمی شود .
صرفه‌های اقتصادی و زیست محیطی حاصل شده تاکنون طبق جدول ذیل به تفکیک سال صرفه جویی ازقطع درختان جلوگیری شده است که بر اساس آن در پایان اردیبهشت سال جاری تعداد 2هزار و 520 اصله درخت به دنبال حذف قبوض کاغذی حفظ شده است.
 

Capture

گفتنی است اختصاص غرفه در نمایشگاه بین المللی و ارائه هدایا به مشتریان با ثبت ادرس ایمیل و اختصاص یک گیگ اینترنت هدیه جهت ثبت ایمیل مشترکین با هدف توسعه روش های الکترونیکی و انصراف از دریافت قبض کاغذی از جمله برنامه‌های تشویقی همراه اول برای جذب مشترکان خود به این پویش بوده است.
 
دراین میان اپراتور اول در کنار حذف قبوض کاغذی و موفقیت در اجرای این پویش، اقدام به سرمایه‌گذاری از محل صرفه اقتصادی حاصله از حذف قبوض در باغ گیاه شناسی کرده است به طوری که این اپراتور تفاهم نامه ای را در باب همکاری با باغ گیاه شناسی از سال 1395 تاکنون منعقد کرده است که پیرو آن شاهد ایجاد فضای اختصاصی به همراه اول در قطعه نمایشی و آموزشی باغ گیاه شناسی (باغچه فوق در هر دوره با گونه های گیاهی مختلف حفظ و نگهداری می شود، کاشت و حفاظت از  گونه های مختلف گیاهی و پلاک کوبی اختصاصی آن (حفاظت از 358 گونه و کاشت نزدیک به 3 هزار درخت )، برند کردن خودروهای برقی باغ جهت استفاده بازدید کنندگان باغ گیاه شناسی، در اختیار گذاردن فضای اختصاصی در نمایشگاهی فصلی باغ گیاه شناسی به همراه اول جهت معرفی طرح ها و ارائه بلیط رایگان بازدید از باغ در نمایشگاه تلکام هستیم.
 
همراه طبیعت برای رسیدن به هوایی پاک و آسمانی فیروزه ای پیش بینی و طراحی شده است  و گفته می شود که با حذف ارسال قبوض کاغذی تعداد 18 میلیون و 300 هزار مشترک سیم کارت دائمی همراه اول، سالانه 14 هزار و 187 درخت قطع نمی شود.
 
لازم است بدانیم که برای تولید هرتن کاغذ باید 24 اصله درخت قطع کنیم که هر درخت به طور متوسط قادر است سالانه 6 کیلوگرم دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند.بنابر این جلوگیری از صدور هر 500 هزار قبض همراه اول باعث جلوگیری از هدررفتن یک تن کاغذ و به طبع آن جلوگیری از قطع 24 اصله درخت و درنهایت تبدیل 144 کیلوگرم دی اکسید کربن به اکسیژن می شود.
 
لازم به ذکر است که همراه اول تنها اپراتور و شرکت و سازمان ایرانی بوده که کاملاً دوطلبانه در این مسیر گام برداشته و امروز چراغ سبزی برای دیگر نهادها شده است بطوریکه تاکنون 17 میلیون مشترک دائمی همراه اولی از دریافت قبوض کاغذی انصراف داده اند

 

گزارش:معصومه افلاکی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied