شمانیوز
شما نیوز

مدیر امور اعتباری بانک مسکن تشریح کرد

گزارش بهاری از پرداخت تسهیلات مسکن

مدیر امور اعتباری بانک مسکن روند پرداخت انواع تسهیلات به بخش مسکن و ساختمان طی سه ماه اول ۹۸ را تشریح کرد.

گزارش بهاری از پرداخت تسهیلات مسکن

به گزارش شمانیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، محمد حسن علمداری، مدیر امور اعتباری بانک مسکن با بیان اینکه ماموریت پرداخت تسهیلات در اولین فصل از سال جاری به رغم افزایش بار تعهد و مسوولیت این بانک در قبال آسیب دیدگان استان های سیل زده کشور، همچنان ادامه داشت،‌ افزود: بهار امسال 102 هزار و 295 فقره انواع تسهیلات توسط بانک مسکن به گروه های مختلف متقاضی شامل متقاضیان ساخت مسکن، متقاضیان خرید مسکن، آسیب دیدگان در حوادث غیرمترقبه به منظور بازسازی منازل و ... پرداخت شد. مجموع ارزش ریالی کل تسهیلات پرداخت شده توسط بانک مسکن در سه ماه اول امسال 4 هزار و 308 میلیارد تومان بوده است که 5.3 درصد نسبت به ارزش تسهیلات پرداختی در سه ماه اول سال 97 رشد داشته است.

 

مدیر امور اعتباری بانک مسکن درباره جزییات و اجزای تسهیلات پرداخت شده در سه ماه اول امسال افزود: از ابتدای سال 98 تا پایان خرداد ماه، 31 هزار و 211 نفر در سراسر کشور با استفاده از تسهیلات بانک مسکن توانستند خانه دار شوند. ارزش ریالی کل این 31 هزار و 211 فقره تسهیلات خرید مسکن که توسط شعب بانک مسکن در استان های مختلف پرداخت شده، رقمی معادل با یک هزار و 664 میلیارد تومان بوده است.

 

علمداری تصریح کرد: بانک مسکن در حوزه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن نیز به دنبال سیاست اعتباری مخصوص سال 98 و طراحی مسیر پرداخت تسهیلات بدون سپرده به سازندگان مسکن، در سه ماه اول امسال 2 هزار و 698 فقره انواع تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان پرداخت کرد. ارزش ریالی این تعداد تسهیلات رقمی برابر با 324 میلیارد تومان بوده است.

 

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، علت تعداد کمتر تسهیلات ساخت پرداختی در مقایسه با تعداد تسهیلات خرید مسکن، رکود در حوزه ساخت و ساز است. طی سال های اخیر با توجه به تنوع سبد تسهیلات خرید مسکن در بانک مسکن، تعداد مشتریان دریافت این تسهیلات افزایش پیدا کرد با این حال اگر چه محصولات بانک مسکن در حوزه تسهیلات ساخت نیز از تنوع بخشی لازم برخوردار بوده اما از آنجا که سازنده ها با رکود ساختمانی و رکود فروش طی یکسال اخیر مواجه بودند تمایل چندانی نیز به استفاده از تسهیلات بانکی از خود نشان ندادند.

 

کارشناسان صنعت ساختمان در این باره معتقدند: اساساً دریافت تسهیلات ساخت مسکن از بانک ها برای سازنده ها تعهد زمانی ایجاد می کند مبنی بر آنکه حداکثر ظرف 18 تا 24 ماه، باید بتوانند پروژه ساختمانی خود را به سرانجام برسانند و برای آن، پایان کار و سند محضری دریافت کنند تا تسهیلات مشارکتی دریافتی را با بانک تسویه نمایند. با این حال رکود مسکن چون که طول دوره زمانی ساخت و ساز را برای سازنده ها به شکل خودکار طولانی می کند و فعالیت برای این گروه سخت می شود، در نتیجه سازنده ها از دریافت تسهیلات خودداری می کنند تا بتوانند پروژه های ساختمانی را تا مدت زمان نامشخص، معلق نگه دارند.

 

آمارهای بانک مرکزی در این باره تایید می کند در دوره های زمانی رکود مسکن، حجم سرمایه گذاری های ساختمانی در ساختمان های نیمه کاره افزایش می یابد و به نسبت، از حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های تکمیل شده کاسته می شود.

 

این موضوع امسال اثر خود را بر کاهش تقاضا و میل به استفاده از تسهیلات ساخت مسکن گذاشته است.

 

طی سه ماه اول امسال تقاضا برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرد. در خرداد ماه نیز تقاضا از طرف سازنده ها برای استفاده از تسهیلات ساخت مسکن به همین نسبت افت کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied