شمانیوز
شما نیوز

فهیمی خبر داد؛

دامنه نفوذ سامانه توزیع سود، تا آخر سال به ۱۰۰ درصد می رسد

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ، از برنامه ریزی این شرکت برای افزایش دامنه نفوذ سامانه جامع توزیع سود به ۱۰۰ درصد شرکت ها و ناشران در سال ۹۸ خبر داد.

دامنه نفوذ سامانه توزیع سود، تا آخر سال به ۱۰۰ درصد می رسد

به گزارش شمانیوز به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حسین فهیمی راه اندازی سامانه جامع توزیع سود را پاسخ به نیاز بدیهی سهامداران خواند و گفت: با بهره برداری آزمایشی از این سامانه، سود دو شرکت توزیع شد و دیگر شرکت ها هم به تدریج به این سامانه خواهند پیوست.

 

وی با اشاره به برخی معایب و کاستی های سامانه توزیع سود قبلی اظهار داشت: پیش از این توزیع سود سهامداران شرکت ها به صورت دستی با هزینه و زمان بسیار زیاد انجام می شد، علاوه بر این، اشتباهات انسانی هم مزید بر علت شد تا شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، برنامه مکانیزه توزیع سود را در دستور کار خود قراردهد.

 

وی افزود: منطق سامانه جدید بر این اساس استوار است که هیچ سهامداری برای دریافت سود خود لازم نیست به هیچ شرکتی مراجعه کند یا اینکه شماره حساب ویژه ای برای شرکت خاصی داشته باشد. یعنی در واقع، سهامدار بودن به تنهایی برای دریافت سود کافی است.

 

فهیمی توضیح داد: بر این اساس، هرکس به هر میزان در بازار سرمایه اوراق بهاداری را اعم از سهام شرکت ها، یا هر نوع اوراقی با درآمد ثابت در اختیار دارد، صرف مالکیت او برای دریافت سود کفایت می کند. بنابراین شرکت سپرده گذاری به نیابت از سهامداران دریافت سود را پی گیری و به صورت متمرکز به حساب اعلامی آنها واریز می کند.

 

وی اظهار داشت: به طور کلی می توان از طریق سامانه جامع توزیع سود، عایدی سهامداران شامل سود سهام شرکت ها، سود در مقاطع و سررسیدهای مختلف، وجوه حاصل از سررسید اسناد خزانه و حتی وجوه حاصل از معاملات را به صورت متمرکز به حساب آنها واریز کرد.

 

مدیرعامل سمات ادامه داد:  علاوه بر این، اطلاعاتی از این قبیل که آیا این شرکت سود پرداخت می کند یا خیر، هر سهامدار چه میزان سهم دارد و چه مبلغی به او تعلق می گیرد، یا در چه بانکی شماره حساب دارد که سود به آن حساب واریز شود، همه به صورت مکانیزه و بدون دخالت دست انجام می شود.

 

به گفته فهیمی، این سامانه اطلاعات را به صورت مکانیزه از سامانه های مختلف از جمله کدال، سجام و ... دریافت می کند و همین که ناشر – اعم از شرکت سهامی عام یا منتشر کننده اوراق – پول را به حساب واریز کند، بدون فوت وقت به حساب صاحبان سهام و دارندگان آن اوراق کارسازی می شود. سهامداران هم  این تکلیف را ندارند که برای دریافت سود یک اوراق بهادار یا سود یک شرکت، الزاما در همان بانک مورد نظر شرکت، افتتاح حساب کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied