شمانیوز
شما نیوز

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران:

"سامانه ثبت نیازهای فناورانه" در مرکز تحقیقات مواد معدنی راه اندازی می شود

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به اقدامات این مرکز در توسعه ساخت داخل اشاره کرد، گفت: گفت: سامانه و ثبت نیازمندی های فناورانه و توانمندی های موجود در حوزه معدن و صنایع معدنی، راه اندازی می شود که هدف آن برطرف کردن مشکلات زنجیره تامین است.

"سامانه ثبت نیازهای فناورانه" در مرکز تحقیقات مواد معدنی راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو): مجید وفایی فرد با بیان اینکه این مرکز به عنوان بازوی تحقیقاتی ایمیدرو، می تواند نقش موثری در توانمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی داشته باشد، تصریح کرد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران طی 15 سال فعالیت، اقدامات مختلفی در بخش بومی سازی تکنولوژی مورد نیاز معادن و صنایع معدنی انجام داده است.

وی ادامه داد: از جمله این اقدامات، طراحی، ساخت و اجرای تیکنر خمیری (برای بازیافت آب در معادن) با همکاری دانشگاه تهران (طی سال گذشته) در این مرکز بود. رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تاکید کرد: این محصول نمونه مشابه خارجی ندارد و جایزه ویژه وزارت علوم در سال 97 به این دستاورد اختصاص یافت.

وفایی فرد با اشاره به اقدامات دیگر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در زمینه بومی سازی، گفت: طراحی و ساخت روش فرآوری به روش ثقلی، از دیگر دستاوردهای این مرکز در راستای بومی سازی است که برای معادن کوچک بسیار کاربردی است.

وی افزود: طراحی و ساخت سیستم فرآوری آنتیموان، اقدام دیگر مرکز مذکور در این زمینه است. افزون بر این ها، در زمینه مواد شیمیایی و آزمایشگاهی دستاوردهای مطلوبی داشته ایم.

بستر مناسب ساخت قطعات

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اذعان کرد: این مرکز با توجه به تجمیع بخش های آزمایشگاهی، پایلوت، محیط زیست و کارگاه ساخت، می تواند بستر مناسبی برای ساخت قطعات و تجهیزات و مواد مصرفی در بخش معدن باشد.

وفایی فرد خاطرنشان کرد: با توجه به وظیفه ای که ایمیدرو به این مرکز محول کرده، نیازمند تقویت داده های پایه ای در زنجیره معدن و صنایع معدنی هستیم. وی خبر داد: در نظرم داریم با راه اندازی سامانه و ثبت نیازمندی های فناورانه و توانمندی های موجود در این حوزه، اطلاعات را از کل کشور گردآوری کنیم تا مشکلات زنجیره تامین به صورت قابل توجهی برطرف شود.

وی افزود: بخش نخست نیازهای فناورانه، تجهیزات، قطعات و مواد مصرفی است که می توان نیازهای معدن از کل زنجیره را مشخص کرد. وفایی فرد ادامه داد: بخش دوم مراکز دانش بنیان، موسسه ها و دانشگاه های دارای مراکز تحقیقاتی هستند که می توانند نیازهای فناورانه را شناسایی و احصا کنند.

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران یادآور شد: اقدامات مناسبی در زمینه بومی سازی در بخش های مختلف معدن و صنایع معدنی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در صنایع فولاد، مس و آلومینیوم اقداماتی شده اما در کل زنجیره معدن و صنایع معدنی، تجمیع جامعی صورت نگرفته و نیازمند تکمیل شدن اطلاعات است.

وفایی فرد اظهار داشت: در حوزه مدیریت زنجیره تامین، اتکا به ساخت داخل و بومی سازی در شرایط تحریمی، اثر قابل توجهی در سیستم تولید کشور دارد. وی ادامه داد: با توسعه ساخت داخل،‌ از یک سو قادر به تکمیل زنجیره صنعت مورد نظر هستیم و در عین حال می توانیم مزیت های رقابتی را حفظ کنیم.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه ساخت داخل با توجه به تحریم ها و تهدیدهای بین المللی، اقدام ارزشمندی است و فرصت ایجاد شده برای بومی سازی، در این شرایط جزو ضرورت های تولید و تداوم آن به شمار می رود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied