شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اعلام کرد:

سهم ۹۸.۳ درصدی معادن کوچک مقیاس از کل معادن کشور

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اعلام کرد: 98.3 درصد معادن کشور کوچک مقیاس اند که ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید معادن کشور را در اختیار دارند.

سهم ۹۸.۳ درصدی معادن کوچک مقیاس از کل معادن کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، وجیه اله جعفری،در برنامه «تیتر امشب» که پنجم مرداد از شبکه خبر پخش شد، گفت: بیش از 10 هزار معدن دارای پروانه بهره برداری در کشور موجود است که حدود 50 درصد آن فعال، حدود 46 درصد غیر فعال و حدود 2 درصد در حال تجهیز است.

 

وی ادامه داد: بیشتر معادن کشور غیر فلزی و ساختمانی است. به طوری که تعداد معادن فلزی 820 فقره است و به جز این تعداد، حدود 44 درصد غیر فلزی و بقیه مصالح ساختمانی و سنگ لاشه های ساختمانی است.

 

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به اینکه پایش طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک با هدف برطرف کردن نقص ها و اشکالات موجود به صورت مستمر انجام می شود، گفت: در پایش این طرح، مقرر شده تصمیم های درست با اطلاعات به دست آمده، اتخاذ شود.

 

درصدبندی چالش ها

 

وی ادامه داد: طی سال گذشته پایش ۵ استان و در سال جاری ۸ استان پایش انجام شده و تا پایان امسال نیز پایش استان های دیگر انجام خواهد شد. به گفته جعفری، از ۲۲ معدن پایش شده توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، ۳۴ درصد دارای مشکل نقدینگی و ۱۳ درصد دارای ماده معدنی با عیار پایین،۱۱ درصد مشکل واحد فرآوری، ۵ درصد مشکل بازار و حدود ۲ درصد نیز مشکل فنی و تکنولوژی داشتند.

 

جعفری با اشاره به راهکارهای فعال سازی معادن کوچک، تصریح کرد: تجمیع معادن کوچک و راه اندازی واحد فرآوری مشترک و تشکیل بازار برای محصولات تولیدی، از جمله این راهکارهاست.

 

وی افزود: فراهم کردن زیرساخت ها توسط دولت، راهکار دیگر است. به این معنا که ما شرایطی را فراهم می کنیم که معادن به سرمایه گذاران یا واحدهای مصرف کننده متقاضی مواد معدنی عرضه شود. در این بین، تامین مالی دولت، کمک به زیرساخت یا حداقل تضمین خرید و فروش از سوی معدنکار و سرمایه گذار است.

 

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران درباره چگونگی جمع آوری اطلاعات معادن استان ها گفت: با مکاتبات انجام شده از استان ها، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها نمایندگان خود را معرفی کردند. علاوه براین، خانه معدن استان ها را فعال کردیم تا ارتباط لازم را در سطح استان ایجاد کند، آنها هم نمایندگان خود را معرفی کردند.

 

وی ادامه داد: همچنین، با انجمن ها جلسه گذاشتیم و درنتیجه، آمار بیشتر استان ها را گرفته ایم.

 

سه رکن فعال سازی معادن راکد

 

جعفری با اشاره به 3 رکن طرح احیا و فعال سازی معادن گفت: این رکن ها شامل سرمایه گذار، سرمایه پذیر و انجمن های تخصصی است. نقش دولت در این طرح، تسهیل کننده و کمک کننده است به طوری که فضا برای احیا و فعال سازی معادن راکد کوچک فراهم آید.

 

وی افزود: یکی از اقداماتی که در این طرح انجام دادیم، نقش آفرینی متقابل بین معادن کوچک و بزرگ است به طوری که طرفین، حمایت های دوسویه از یکدیگر داشته باشند.

 

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خاطرنشان کرد: متصل کردن معادن بزرگ به معادن کوچک با این هدف انجام شد که معادن کوچک بتوانند بخشی از نیاز معادن بزرگ به ماده معدنی را تامین و در مقابل با حضور صندوق بیمه سرمایه گذاری های معدنی، شرایط اعطای تسهیلات از محل اعتبار معادن بزرگ به معادن کوچک فراهم آید.

 

وی ادامه داد: همایش «رونق تولید با احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک» بنا به خواسته وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد هماهنگی بیشتر بین بخش های مرتبط و تحقق اهداف طرح، روز سه شنبه این هفته برگزار می شود.

 

هدایت بخشی از نقدینگی به سمت توسعه معادن کوچک

 

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران نیز در این برنامه ضمن بیان اینکه نشریه وال استریت ارزش منابع طبیعی ایران را 27.3 تریلیون دلار ارزیابی کرده است، گفت: بر این اساس، رتبه 5 دنیا را در منابع طبیعی داریم. معادن نیز جزو منابع طبیعی به شمار می رود.

 

وی افزود: اگر هدفگذاری 1404 محقق شود و البته آمارها نشان می دهد که دور از دسترس نیست، بخش معدن 60 درصد درآمدهای نفتی را پوشش خواهد داد.

 

شکوری بیان داشت: بخش معدن بسیار پرپتانسیل است و دولت و مقام معظم رهبری نیز بدان اشاره کرده اند.

 

وی افزود: این بخش می تواند نقش آفرینی مناسبی در حوزه تولید و اشتغال ایجاد کند.

 

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به چالش های موجود در بخش معدن گفت: از جمله مشکلات برخی معادن سنگ های ساختمانی، نداشتن بازار فروش است. در شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک تلاش می کنیم فعالان حوزه بازاریابی جهانی را به این معادن متصل و در نتیجه این گونه معادن را فعال کنیم.

 

وی افزود: از دیگر چالش ها، نبود نقدینگی است. یکی از راهکارها، شرکت های بزرگ صنایع معدنی که نیاز به مواد اولیه دارند، محصولات معادن کوچک را پیش خرید کنند و با نقدینگی، این معادن را فعال سازند. همچنین، برخی معادن را با تزریق کم نقدینگی از طریق صندوق توسعه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، می توان فعال کرد.

 

شکوری گفت: در طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک، نیاز به جزئیات دقیقی از محل قرارگیری معادن، نوع ذخیره، مشکلات و چالش ها و غیره داریم.

 

وی ادامه داد: یکی از اهداف این طرح این است که بتوان بخشی از نقدینگی 1800 هزار میلیارد تومانی جامعه به سمت فعالیت های سودآور مولد همچون معادن هدایت شود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied