شمانیوز
شما نیوز

سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران:

معادن کوچک، به صورت کنسرسیوم فعالیت کنند

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: پیشنهاد می شود تعدادی معادن کوچک، با تشکیل کنسرسیوم تجمع شوند و در کنار آن ها کارخانه فرآوری راه اندازی شود.

معادن کوچک، به صورت کنسرسیوم فعالیت کنند

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو): اردشیر سعد محمدی که پنل نخست همایش رونق تولید با احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس سخن می گفت، تصریح کرد: شرکت مس آماده خرید محصول مورد نیاز خود از معادن کوچک است.

وی با بیان اینکه در مجتمع سونگون برنامه تولید ١٠٠ هزارتنی کلید خورده است، اظهار داشت: در حال حاضر نیاز به افزایش میزان تولید کنسانتره داریم در حالی که معادن کوچک می توانند بخشی از این نیاز را تامین کنند.

سعد محمدی گفت: در مس سرچشمه قادر به تولید ٢٨٠ هزار تن ذوب جهت تولید کاتد مس هستیم و در خاتون آباد نیز طی 4 ماه آتی،‌ 124 هزار تن ظرفیت تولید ایجاد می شود.

وی به آمارهای جهانی اشاره کرد و اظهار داشت: در دنیا ١٧ میلیارد تن ماده معدنی استخراج می شود. این میزان ٢٢٠٠ میلیارد دلار گردش مالی دنیا را به خود اختصاص داده است. به گفته وی، ٧ عنصر به عنوان عناصر اصلی در این گردش مالی دخیل هستند.

سعد محمدی تاکید کرد: طی سال ٢٠١٨ بیش از ٩٥ درصد بنگاه های مس دنیا سودده بوده اند. وی در عین حال گفت: حداقل سود بنگاه داری مس در کف ١١٠٠ دلار قرار گرفته است.

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران نیز که در این همایش سخن می گفت اظهار کرد: ما مسولان بخش دولتی و خصوصی می توانیم در کنار همدیگر نهضت بزرگی در بخش معدن ایجاد کنیم.

وی افزود: به دنبال احیای معادن غیرفعال هستیم که این همایش شروع خوبی برای این کار است.

بهرامن در ادامه گفت: این مجموعه اراده کرده تا بتواند از ظرفیت های خدادادی که در اختیار این کشور قرار دارد استفاده کند و با احیای معادن، نهضت فراوری و حتی ماشین سازی آغاز شود.

به گفته وی، نهضت احیا معادن زنجیره ای از حوزه اکتشاف تا بازار است. روند بازار موجب شده است تا در بسیاری از معادن نتوانند از ظرفیت واقعی خود استفاده کنند بنابراین باید علت آنها مشخص و مشکل برطرف شود.

در این پنل علی یزدانی مشاور مدیرعامل میدکو در امور معدنی، گفت: میدکو با بیش از ٣٠ معدن کوچک قرارداد دارد.

وی ادامه داد: در ٧ استان همچون کرمانشاه، همدان، خراسان جنوبی، اردبیل، قزوین و ... فعالیت های توسعه ای داریم.

یزدانی یادآور شد: میدکو با حضور در ٣٥ پروژه با سرمایه گذاری ٥ میلیارد دلار نقش بارزی در بخش معدن و صنایع معدنی دارد. وی در پایان سخنانش تاکید کرد: میدکو آمادگی سرمایه گذاری در معادن غیرفلزی را دارد.

تکیه اروپا به شرکت های کوچک و متوسط

از سوی دیگر بهرام شکوری رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بنا بر تحلیل بانک جهانی پیشرفت، اتحادیه اروپا در سایه شرکت های کوچک و متوسط است این در حالی است که بیش از ۹۹ درصد شرکت های اروپا کوچک و متوسط هستند و خوشه ای کار می کنند.

وی افزود: در گذشته بسیاری از سرمایه گزاران تصور می کردند که ایجاد کارخانه فراوری به سرمایه بالا نیاز دارد اما اینطور نیست و می توان با سرمایه کمتر نیز این مواد معدنی را به محصول با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کرد.

شکوری سهم اشتغال شرکت های کوچک و متوسط مقیاس را ۸۵ درصد اعلام کرد.

وی افزود: نبود نقدینگی، بازاریابی، زیرساخت ها و بروکراسی های زائد اداری از جمله مشکلات بهره برداری از معادن کوچک مقیاس است. شکوری تاکید کرد: عارضه یابی این مشکلات نیازمند عزم ملی است تا بتوان این نهضت را به گونه ای آغاز کرد که به احیای معادن منتهی شود.

به عارضه یابی استانی نیاز داریم

شکوری به تشکیل اتاق فکر بخش معدن و صنایع معدنی در وزارت صنعت معدن و تجارت اشاره کرد و اظهار کرد: کارگروه های استانی باید در زمینه عارضه یابی مشکلات احیای معادن کوچک و متوسط کار کنند تا مشکلات در اتاق فکر مورد بررسی قرار گیرد.

شکوری گفت: سیاستگذاری ها نیز باید مانع انجام روند کار نشود. برخی از این سیاستگذاری ها همچون قوانین صادرات، قیمت گذاری و تولید است.

مشکلات این حوزه باید از طریق اتاق فکر در اختیار وزیر صنعت معدن و تجارت قرار گیرد تا حل شوند و حداقل در سالی که به فرموده رهبر معظم انقلاب رونق اقتصادی نام گرفته است بتوانیم با تلاش و همت شاهد رونق اقتصادی در بخش معدن و صنایع معدنی باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی