شمانیوز
شما نیوز

شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نمونه بارز شهر لجستیکی در ایران است

نشست شورای هماهنگی حمل و نقل استان تهران با حضور غفاری، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، علی رستمی، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و مدیران شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نمونه بارز شهر لجستیکی در ایران است

به گزارشخبرنگار شمانیوز و به نقل از فرینا: مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ضمن تشریح محور های توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: ترمینال گالری سلام با حضور رییس جمهور افتتاح و پرواز های حج را از این ترمینال آغاز کردیم.

علی رستمی افزود: برگ زرین این پروژه شروع پروازهای حج بود که این آغاز از ترمینال سلام انجام گرفت و بیش از ۱۸ هزار نفر از حجاج از این ترمینال تردد کردند. سال گذشته رضایتمندی بسیار بالایی در شهر فرودگاهی شاهد بودیم که امسال با بهره‌برداری از این ترمینال رضایتمندی بالاتر رفته و هیچ‌گونه نارضایتی را شاهد نبودیم.

رستمی گفت: در همین خصوص طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تصمیم داریم که روزانه ۱۰ پرواز رفت و ۱۰ پرواز برگشت در مسیرهای بین‌المللی از ترمینال سلام انجام بگیرد. این مسئله یک فرصت خوب را ایجاد می‌کند که بحث تعمیرات و اصلاحات ترمینال یک را که سال‌ها به خاطر تک ترمینال بودن اجازه کار را نمی‌داد، صورت بگیرد.

او افزود:‌ این مسئله همچنین فرصت خوبی را برای برقراری پروازهای داخلی ایجاد کرده است چراکه شبکه پروازی در یک فرودگاه بین‌المللی باید تکمیل شود و نمی‌توانستیم پرواز خارجی را داشته باشیم اما پرواز داخلی وجود نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تصریح کرد: همچنین یکسری درخواست‌ها از کشورهای مختلف داشتیم که اخیراً سفیر محترم هندوستان در ایران طی مکاتبه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتند خواستار برقراری پروازهای داخلی از فرودگاه امام (ره) به مشهد بودند. چون شیعیان این کشور برای سفر به مشهد با توجه به نبودن پرواز مستقیم به این شهر به دوبی سفر می‌کردند و ازآنجا با یک پرواز دیگر به مشهد می‌رفتند.

رستمی با اشاره به تصویب طرح جامع توسعه ٣٠ ساله شرکت شهر فرودگاهی گفت: پس از تصویب این طرح به منظور ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در منطقه آزاد،  ایجاد هسته پیشران را آغاز کردیم و به زودی با استقرار گمرک و اخذ کد ترانزیت کالا، منطقه آزاد شهر فرودگاهی مبدا صادرات و واردات کالا خواهد شد.

او افزود: برای راه افتادن این منطقه ویژه و اینکه بتواند نقش تعریف شده را بازی کند نیاز به اتصال کمربند جنوبی شهر فرودگاهی به منطقه ویژه است و در این خصوص یک نشست را با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای انجام گرفت. در این خصوص لازم است تأمین منابع مالی را به شکل‌های مختلف برای شهر فرودگاهی به‌صورت بخشی از منابع داخلی و بخشی سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: بحث دیگر اتصال راه‌آهن است که در این خصوص نشستی با مدیرعامل شرکت راه‌آهن داشتیم. همان‌طور که می‌دانید هدف ویژه وزارت راه و شهرسازی شکل دادن منطقه آزاد و ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در کنار هم به‌عنوان شهر لجستیک است.  

او افزود: همان‌طور که می‌دانید تنها جایی که می‌شود برای شهر لجستیک اقدام کرد این منطقه است چون در آن حمل‌ونقل ترکیبی اعم از اتوبان، ریل و قطار سریع‌السیر که در حال احداث است، وجود داشته و در ادامه خود فرودگاه که بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی کشور است. این در حقیقت یک بندر خشک بوده و مد حمل‌ونقلی را تکمیل می‌کند. این مسئله نیاز به اتصال راه‌آهن دارد و اینکه این بندر خشک  به راه‌آهن موجود تهران ـ قم متصل شود. تفاهم‌نامه آن در حال تنظیم است و منابع آن باید مجدداً تأمین شود.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)‌ در پایان گفت: برای عبور از همه مشکلات نیاز به یک هم‌افزایی و هم‌راستا کردن انرژی‌ها و امکانات داریم که خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد. به این طریق و در این شورا می‌توانیم از مسیر سختی که در پیش داریم عبور کرده و به شرایط بهتری برسیم. قطعاً در شهر فرودگاهی هر سرمایه‌گذاری که صورت بگیرد در آینده انتظار چند برابر برداشت را می‌توانیم داشته باشیم و منطقه ویژه و منطقه آزاد به‌عنوان تنها منطقه آزاد کنار پایتخت یک ظرفیت بی‌نظیر و متفاوت برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

در ادامه نشست؛ غفاری، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: شهر فرودگاهی نماد توسعه کشور است و باید به آن توجه ویژه ای صورت گیرد و ما آماده هرگونه همکاری برای توسعه این نماد ملی هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied