شمانیوز
شما نیوز

رییس اداره کل مبارزه با پولشویی:

بانک قرض الحسنه مهر ایران از شفاف‌ترین بانک‌های کشور است

محمد تقی رحیمی رییس اداره کل مبارزه با پولشویی بانک قرض الحسنه مهر ایران، مدیرجوانیست که چند سالی می شود، بر این جایگاه نشسته است، انتصابی که نشان از جوان‌گرایی بانک در عمل است. نخبه دانشگاهی که پر انرژی کار را دنبال می کند و نمی‌گذارد تا پول کثیف به بانک راه پیداکند. در تمام مدت گفتگو با غرور از شفاف بودن بانک قرض الحسنه مهر ایران سخن می‌گفت. آنچه می خوانید مشروح گفتگو با این مدیر جوان است.

بانک قرض الحسنه مهر ایران از شفاف‌ترین بانک‌های کشور است

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، محمد تقی رحیمی رییس اداره کل مبارزه با پولشویی بانک قرض الحسنه مهر ایران، مدیرجوانیست که چند سالی می شود، بر این جایگاه نشسته است، انتصابی که نشان از جوان‌گرایی بانک در عمل است. نخبه دانشگاهی که پر انرژی کار را دنبال می کند و نمی‌گذارد تا پول کثیف به بانک راه پیداکند. در تمام مدت گفتگو با غرور از شفاف بودن بانک قرض الحسنه مهر ایران سخن می‌گفت. آنچه می خوانید مشروح گفتگو با این مدیر جوان است.

به عنوان رئیس بخش مبارزه با پولشویی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا چه اندازه این بانک را شفاف می بینید ؟

به جرات به شما اعلام می‌کنم، که بانک‌قرض‌الحسنه‌مهر‌ایران شفاف ترین بانک کشوراست. این بانک هیچ نقطه پنهانی ندارد و اولین بانکی است که صورت های مالی مجمع عمومی آن آماده شده است. در بحث مبارزه با پولشویی نه تنها در دوره ریاست جناب آقای دکتر اکبری بلکه در دوره های پیشین نیز تاکید مستقیم مدیرعامل این بوده است، که در امر رسیدگی به امور و اجرای قوانین هیچ گونه استثناء و اغماضی صورت نگیرد.

اگر بهترین مشتری به ما مراجعه کند که در منشاء پاکی پول او جای تردید وجود داشته باشد، سرمایه آن را دریافت نخواهیم کرد. چراکه نه تنها در امر مبارزه با پولشویی بلکه در بخش بازاریابی و تنظیم نسبت مصارف و منابع هم این نوع مشتریان مناسب هیچ سازمانی نیستند. مشتری که با پس‌انداز پول خود در بانک به دنبال تطهیر پول خود است، هدف خیر رساندن به بانک را ندارد و صرفا شرایط شخصی خود را در نظر می گیرد و بعد از مدتی نیزسرمایه خود را خارج خواهد کرد. اگر چنین پول‌هایی به شبکه بانکی وارد شود و بانک با پول این نوع از مشتریان تعهداتی برای خود به واسطه تخصیص وام ایجاد کند و بعد از اندک زمانی، این نوع از مشتریان سرمایه خود را از بانک خارج کنند، منابع بانک کاهش و در مقابل مصارف افزایش می یابد و بانک می‌ماند وتعهداتی که انجام آن برایش ممکن نیست. به همین خاطر تاکید بخش مبارزه با پولشویی بانک قرض الحسنه مهر ایران همواره بر این بوده است که بدون در نظر گرفتن کوچکترین استثناء در تمام دوره‌های مدیریت بانک، این بخش شفافیت خود را حفظ کند.

این شفافیت تا چه اندازه برعملکرد بانک تاثیر گذاشته است؟

نقطه قوت ما این است که بانکداری خرد می‌کنیم و در بحث کلان نیز به صورت خرد ورود پیدا کرده‌ایم. بانک هایی که پرداخت تسهیلات خرد ویژگی خاص آنها است، ریسک مشتری واحد ندارند، یعنی یک مشتری نمی تواند به تنهایی یک شعبه بانک را از بین ببرد. به عنوان مثال می بیند در بعضی از بانک ها گاهی ۳۰ الی ۴۰ درصد منابع بانک فقط در دست چند مشتری است. به عبارتی رئیس آن شعبه، این تعداد مشتری محدود هستند و آن چند مشتری با یک تهدید کوچک مبنی بر خروج پول های خود شرایط را برای بانک کاملا بحرانی می‌کنند. دراین شرایط بانک زیر پرچم مشتری می‌رود. خوشبختانه بانک‌مهر ایران هیچگاه به تهدیدهای این چنینی دچار نشده است.

به عنوان بخشی که برحسن اجرای عملیات بانکی نظارت دارد؛ عملکرد بانک در طرح های تسهیلاتی تا به امروز چگونه بوده است؟

هدفی که بانک قرض الحسنه مهر ایران، پیش روی خود قرار داده این است که روزی به جایی برسد تا درخواست هر مشتری مبنی بر دریافت تسهیلات قرض الحسنه را برآورده سازد.

ما بودجه ای از جایی دریافت نمی‌کنیم و فقط به واسطه اعتماد و کمک مردم به درخواست‌کنندگان تسهیلات ارائه می‌دهیم. از این رو بانک تا کنون از دولت بودجه ای دریافت نکرده است و البته هیچگاه پول مردم را نیز در جای دیگری غیر از ارائه تسهیلات به آنها مصروف نکرده ایم.به همین خاطر نسبت مصارف و منابع بانک حدود ۹۰ درصد بوده است و ۱۰ درصد از منابع بانک نیز باید به عنوان ذخیره قانونی در دست بانک مرکزی باشد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بنگاهداری نمی‌کند و همواره پول مردم را به خود مردم در قالب تسهیلات باز می‌گرداند.

پس می‌توان گفت با بانکی کاملا شفاف و مردمی روبرو هستیم؟

بله کاملا درست است. تاکید می کنم در سال های گذشته همیشه نسبت مصارف به منابع بانک حدود ۹۰ درصد بوده است، البته در مواقعی که احساس کرده ایم، مردم به تسهیلات بیشتری احتیاج دارند، از سرمایه خود بانک تسهیلات پرداخت کرده‌ایم. با احتساب ۱۰ درصد ذخیره قانونی که باید نزد بانک مرکزی بماند و ۳ الی ۴ درصد پول نقدی که باید در شعبه برای راه اندازی امورات مردم باشد، باقی منابع به مردم تسهیلات داده شده است. اگر این موضوع را با دیگر بانک‌ها مقایسه کنیم نسبت مصارف و منابع آن ها حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد خواهد بود، که بخش عمده آن در تولید نیز استفاده نمی شود و از چرخه مولد خارج می شود. در حالی که ما وقتی سپرده ای را از مردم دریافت می کنیم می بایست به همان چرخه برگردانیم در غیر این صورت ظلم بزرگی به جامعه تحمیل کرده‌ایم.

طبق بررسی و مطالعات به عمل آمده آیا در بحث پرداخت تسهیلات طبق برنامه و سیاست‌های از پیش تعیین شده پیش رفته اید؟

از زمان تاسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تقریباً ۱۲ سال می گذرد. روند این بانک در سال های گذشته متعالی و صعودی بوده است. درطول حیات این بانک درهیچ سالی کمتر از ۳۰ درصد رشد منابع را نداشته‌ایم، یعنی مردم به ما اعتماد کرده‌اند و این بانک با گذشت زمان، بیشتر در بین مردم مورد اقبال قرار گرفته است. مردم روز به روز با مقایسه های فردی بین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و دیگر بانک‌ها بیشتر به سمت این بانک تمایل پیدا می کنند.

اما هر سیستمی بعد از یک دوره احتیاج به اصلاحاتی دارد، در هر سال سعی می کنیم با کمیته های داخلی و خارجی طرح‌ها، سیاست های کاری و مواردی که در آن ورود نکرده ایم را در بانک بررسی کنیم. با توجه به سیاستی که نسبت به اصلاح خود در دراز مدت و کوتاه مدت داریم احساس می کنم که بانک راه خوبی را پیش گرفته است.

بانک قرض الحسنه مهر ایران به سهم خود چه اولویت ها و سیاست‌های مشخصی را برای تحقق شعار سال و رونق اقتصادی کشور دارد ؟

بانک قرض الحسنه مهر ایران یکی از طرح‌هایی که در سال گذشته تصویب و اجرا کرد، طرح حمایت از کالا و خدمات ایرانی بود. سال گذشته در سمینار مدیران بانک، سوالی از سوی مدیرعامل مطرح شد، مبنی بر اینکه بانک نسبت به حمایت از تولید و خدمات ایرانی چه اقداماتی می تواند، انجام دهد؟ بعد از آن جلسه، طرح حمایت از کالا و خدمات ایرانی را ارائه دادیم که تصویب شد و به واسطه این طرح توانستیم هزینه تولید و خدمات را کاهش داده و تعداد مشتریان واحدهای تولیدی و خدماتی را افزایش دهیم. این اقدام به نوعی خدمت برد برد، هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف کننده بود. مردم با ورود به این طرح کالا و خدمات مورد نیاز خود را که در گذشته توانایی خرید آن را به دلیل تورم و ... نداشتند، تهیه می‌کردند و از آن طرف هم تولید کننده امکان این را پیدا می کرد که با قراردادی که با بانک به امضا می‌رساند و حمایتی که از این سمت می‌شود هم از لحاظ ضمانت بازگشت پول ها و هم از لحاظ تامین سرمایه در گردش مشکل بنگاه خود را حل کند. بدین ترتیب بزرگترین خدمت‌رسانی که بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال ۹۷ برای حمایت از خرید کالا و خدمات ایرانی انجام داد، این طرح بود. درهمین راستا برنامه اصلاحی و گسترده‌تری هم با رفع ایرادات طرح برای سال ۹۸ خواهیم داشت، تا سهم بیشتری در رونق تولید داشته باشیم.

در این طرح قرار است چه تغییرات و اصلاحاتی صورت بگیرد؟

گاهی اوقات طرح‌هایی در بانک تصویب می‌شود که توسط بعضی از شعب در سراسر کشور اجرایی نمیشود. در برخی موارد طرح دارای ایراد است و یا شعبه شرایط اجرای آن را ندارد به هر حال یکی از اقدامات اصلاحی ما بر همین اساس بود که با شناسایی دلایل عدم رغبت شعب، نسبت به اجرای بی کم و کاست طرح اقدام کنیم.

در سایه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بانکی به بنگاه های تولیدی در بحث اشتغالزایی چه گام هایی برداشته‌اید؟

برای مثال باید بگوییم که فقط دریکی از طرح‌ها که با بیمه دانا اجرا کردیم آنقدر استقبال بالا بود که این شرکت احتیاج به نیروی مازاد پیدا کرد. ضمن اینکه با تعمیم این طرح در بخش های مختلف آثار مثبتی در بحث اشتغالزایی خواهیم دید.

پرداخت تسهیلات ارزان و قرض الحسنه به واحد های تولیدی چقدر می تواند در مسیرتحقق رونق تولید مفید باشد؟

قیمت تمام شده کالا به شاخص های زیادی مرتبط است و فاکتورهای فراوانی بر آن تاثیر دارد. یکی از مهمترین آنها بحث منابع مالی برای تولید است، اینکه برای سرمایه در گردش چه اندازه هزینه باید صورت گیرد. اگر یک تولیدکننده تسهیلات را فقط با کارمزد چهار درصد دریافت کنید تا اینکه تسهیلاتی با ۲۶ درصد سود دریافت کنید، بی شک در هزینه تمام شده کالا تاثیرگذارخواهد بود و شرایط ایده‌آل زمانی است که روزی تسهیلات همه بانک های کشور تبدیل به قرض الحسنه شود یعنی همه نرخ ها تنزل پیدا کند؛ در نتیجه خروجی تولید در چنین شرایطی ارزان تر خواهد بود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied