شمانیوز
شما نیوز

راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی چادرملو تا پایان سال

طبق اعلام مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، با توجه به اینکه این شرکت چالش و مشکل بزرگی را پیش روی خود نمی‌بیند؛ توانسته نه تنها برنامه‌های خود را انجام دهد بلکه درصدد توسعه مجموعه نیز بر آمده است. علاوه بر این اقدامات لازم برای احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی انجام و تامین اعتبار شده که با ورود تجهیزات خریداری شده تا پایان سال و نصب آن تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی چادرملو تا پایان سال

به گزارش شمانیوز به نقل از ایسنا، صبح امروز (سه‌شنبه) نشست خبری مدیرعامل و مدیران شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اصحاب رسانه در خصوص عملکرد این شرکت در تکمیل زنجیره تولید فولاد، طرح های آتی، برنامه های صادرات و اقدامات انجام شده در راستای نهضت بومی‌سازی قطعات صنعتی برگزار شد.

 

محمود نوریان - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو - در این نشست با بیان اینکه سهامداران عمده صد درصد از ما راضی هستند و امیدوارم که سهامداران جزء نیز از ما راضی باشند، اظهار کرد: طی این سال‌ها به دور از حاشیه‌ها سعی کرده‌ایم تنها به کار اقتصادی خود بپردازیم و در هر مقطعی مشکلات را مدیریت کنیم. گاهی توسط مسئولین نیز برخی تصمیم‌گیری‌هایی گرفته شده که البته اجتناب‌ناپذیر است؛ لذا ما باید با همکاری یکدیگر دست به دست هم داده و مشکلات را پشت سر بگذاریم اما به جرات می‌توان گفت که تاکنون نه با تحریم مشکل داشته‌ایم و نه با برخی تصمیمات مسوولان؛ سعی می‌کنیم مشکلات را دوستان حل کنیم.

 

وی افزود: برنامه‌های ما انجام شده و حتی درصدد توسعه مجموعه که از جمله حضور و مشارکت در یک پروژه کنسانتره‌سازی ۲.۵ میلیون تنی در منطقه سنگان است نام برد. البته این پروژه هنوز به نتیجه نرسیده و در حال مذاکره هستیم. همچنین قرار است که سهم فولاد خراسان را در پروژه سنگان خریداری کرده و آن را فاینانس کنیم. علاوه بر پرداخت هزینه‌های شرکت در پروژه آبرسانی خلیج فارس فعال هستیم و تمامی افزایش سرمایه را محقق کردیم و انشااله در سال آینده شاهد رسیدن آب به اردکان خواهیم بود. در پروژه انتقال آب خلیج فارس فعال هستیم و تقریبا همه افزایش سرمایه‌ها را عملی کردیم و امیدواریم امسال شاهد رسیدن آب به کرمان و مهر یا آبان سال آینده به اردکان باشیم.

 

نوریان با اعلام اینکه بیشتر محصولات خود را در داخل کشور می‌فروشیم و از بابت بخشنامه اخیر معاونت معدنی وزارت صمت مشکلی نداریم؛ گفت: صادرات سنگ‌های دانه‌بندی ما طی چند سال اخیر هم بسیار ناچیز بوده و درآمد همان میزان را هم صرف توسعه کردیم. ضمن اینکه بیشتر از ۱۱ هزار قطعه را در چادرملو بومی‌سازی کرده‌ایم.

 

مدیرعامل چادرملو در رابطه با معدن سنگ آهن خبر داد: روز گذشته درباره رابطه با معدن سنگ آهن استرالیا جلسه داشتیم. در این پروژه شدیدا فعال عمل می‌کنیم و مجوزهای لازم را هم گرفتیم. چند مجوز در حوزه زیست محیطی باقی مانده که در حال اخذ آن هستیم؛ به احتمال زیاد تا یک سال آینده برداشت از این معدن عملیاتی خواهد شد. این پروژه جدی پیش می‌رود. همچنین قرار بود فولاد هرمزگان هم جزو شرکای این پروژه باشد اما هنوز قطعی نشده است.

 

وی افزود: در حال حاضر سهام چادرملو، گل گهر و فکور صنعت در این پروژه مساوی است. ما کل سهام خود را به میزان ۲۵ درصد در این پروژه پرداخت کردیم. حداکثر تا یک سال آینده کارهای اخذ مجوز و طراحی انجام می‌شود. ضمن اینکه مشاوران این پروژه انتخاب شده‌اند.

 

نوریان در رابطه با انتقال کنسانتره سنگ آهن استرالیا به مکران برای فرآوری و تبدیل به فولاد گفت: مذاکرات در این پروژه نیز انجام شده و جدی پیش می‌رود. هم‌اکنون مشاور انتخاب شده و باید طرح خود را بدهد که بر اساس آن کار خود را شروع کنیم. در این پروژه قرار است ۱۰ میلیون تن فولاد تولید کنیم و امیدواریم همزمان با راه‌اندازی معدن استرالیا این پروژه نیز در مکران فعال و راه‌اندازی شود. قرار است سنگ آهن معدن استرالیا در این کشور تبدیل به کنسانتره شود و این کنسانتره به ایران جهت فراوری و تبدیل نهایی به فولاد منتقل شود.

 

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی اظهار کرد: سال‌هاست دنبال اجرای پروژه احداث گندله‌سازی شماره ۲ چادرملو هستیم اما نتوانسته‌ایم این مجوزها را بگیریم. اخیرا برای اجرای این پروژه مجددا فعال شدیم تا مجوزهای آن را بگیریم. همچنین در حوزه D۱۹ قرارداد ژئوفیزیک هوایی را بسته‌ایم و به‌زودی پیمانکار کار خود را شروع می‌کند. تلاش این است که در ادامه به سرعت حفاری‌ها را آغاز کرده و سپس طراحی معدن انجام شود.

 

وی ابراز امیدواری کرد: در مجموع امیدواریم در این پروژه تا یک سال آینده به ماده معدنی برسیم. ذخیره D۱۹ بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تن برآورد می‌شود که امیدواریم در اکتشافات تفصیلی این رقم افزایش یابد. D۱۹ را تمام شده تلقی می‌کنیم. معدن چادرملو هم تا زمان راه‌اندازی D۱۹ سنگ دارد و مشکلی از نظر تولید نداریم. ضمن اینکه از معادن کوچک اطراف هم سنگ خریداری می‌شود.

 

نوریان در ادامه در رابطه با راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی ١٠ مگاواتی چادرملو گفت: اقدامات لازم برای احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در حال انجام است. این پروژه تامین اعتبار شده، همچنین زمین آن نیز تجهیز و پیمانکاران آن مشخص شده‌اند. این پروژه در داخل محوطه نیروگاه فعلی در حال اجرا است. پس از رسیدن تجهیزات خریداری شده و نصب آن‌ها در سال آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد. در این زمینه اگر مشکلات ارزی ایجاد نشده نبود؛ قطعا با سرعت بیشتری کارها انجام می‌شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied