شمانیوز
شما نیوز

مناسب سازی قدرت خرید مسکن از مسیر کاهش قیمت تمام شده

مدیر عامل بانک مسکن، طرح راه اندازی بازار تعهدی مصالح ساختمانی را یک راه حل جبرانی برای احیای قدرت خرید مسکن خانه اولی ها در شرایط کنونی توصیف کرد.

 مناسب سازی قدرت خرید مسکن از مسیر کاهش قیمت تمام شده

به گزارش شمانیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، ابوالقاسم رحیمی انارکی با بیان اینکه مجموع عملکرد بانک در طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حوزه پرداخت تسهیلات مثبت است، اظهار داشت: بر اساس آمار سه ماهه نخست امسال مجموع تسهیلات پرداختی حدود 8 درصد نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته از رشد مواجه بوده به طوری که بخش قابل توجهی از این تسهیلات در بخش مسکن بوده است.

 

مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به برنامه‌های این بانک برای احیای قدرت خرید متقاضیان و خانه اولی ها در حوزه تسهیلات مسکن گفت: بر اساس آماری که مربوط به سه ماهه نخست امسال می شود در حوزه دریافت تسهیلات خرید مسکن از صندوق پس انداز مسکن یکم تغییرات محسوسی مشاهده نمی شود و این نشان می دهد که تسهیلات این صندوق همچنان مورد استقبال قرار می گیرد و جذابیت دارد.

 

وی ادامه داد: البته یک تغییری که در تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم مشاهده می کنیم آن است که در سه ماهه نخست امسال دریافت این تسهیلات در تهران اندکی کاهش یافته اما در مقابل در مراکز استان‌ها، شهرهای بالای 200 هزار نفر و شهرهای زیر 200 هزار نفر میزان استقبال خانه اولی ها از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم با افزایش مواجه بوده است.

 

رحیمی انارکی افزود: با توجه به اینکه بر اساس گزارش تیرماه بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تعداد معاملات مسکن در تهران حدود 65 درصد کاهش پیدا کرده است بنابراین کاهش جزیی استفاده از تسهیلات خرید مسکن در تهران نیز طبیعی به نظر می رسد. اما با این حال نشان می دهد که صندوق پس انداز مسکن یکم همچنان ابزاری موثر در بازار مسکن برای پاسخگویی به نیاز مالی خانه اولی ها و زوج های جوان است.

 

مدیرعامل بانک مسکن با تاکید بر اینکه متوسط قیمت مسکن در تهران به استناد گزارش بانک مرکزی در تیرماه در چند منطقه از تهران کاهش پیدا کرده است، گفت: این یک سیگنال مثبت به بازار مسکن است.

 

وی با اشاره به برنامه های بانک مسکن برای حمایت از متقاضیان و خانه اولی ها گفت: یکی از راه ها و روش های مدنظر مردم و متقاضیان خرید مسکن برای افزایش قدرت خرید این است که سقف تسهیلات خرید مسکن را افزایش دهیم اما در بین کارشناسان اقتصادی این حوزه یک نگرانی وجود دارد مبنی بر اینکه افزایش سقف ریالی تسهیلات آثار روانی منفی به همراه داشته باشد و منجر به افزایش قیمت شود و عملا روند کاهشی قیمت را متوقف کند. بنابراین برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن در این مقطع نمی توان افزایش سقف تسهیلات را به عنوان روش مناسبی برای تحول آفرینی مثبت در نظر گرفت چرا که ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

 

رحیمی انارکی افزود: علاوه بر این همزمان با افزایش سقف تسهیلات مسکن، میزان اقساط نیز افزایش می یابد در حالی که رشد میزان اقساط پرداختی برای اقشار میان درآمدی جامعه با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی، سخت و مشکل است.

 

مدیر عامل بانک مسکن در ادامه تاکید کرد: بانک مسکن در حوزه کاهش قیمت تمام شده مسکن طرح بازار تعهدی مصالح ساختمانی را در دستور کار دارد تا بخشی از قیمت تمام شده ساخت را کاهش دهد. در این میان باید بیشتر از ابزارهای کاهنده قیمت تمام شده مسکن استفاده کنیم تا از این طریق اثر جهش یکسال گذشته قیمت مسکن را برای تقاضای مصرفی بخصوص خانه اولی ها جبران کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied