شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی:

استفاده از بانکداری خرد در بستر قرض الحسنه ابزار مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی است

دکتر حسین شیرزاد رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در مراسم امضای تفاهمنامه میان سازمان مرکزی تعاون روستایی و بانک قرض الحسنه مهرایران بیان داشت: استفاده از بانکداری خرد در بستر قرض الحسنه ابزار مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی است.

استفاده از بانکداری خرد در بستر قرض الحسنه ابزار مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی است

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهرایران، دکتر حسین شیرزاد اظهارداشت: اتحادیه های متنوعی خانواده بزرگ ۵ میلیون نفری بخش کشاورزی کشور را تشکیل می دهند و تفاهمنامه امروز به خوبی و شایستگی حق مطلب را در خصوص تامین مالی بخش کشاورزی ادا می کند.

 

وی افزود: عدم سازگاری نظام بانکی متعارف و سنتی کشور با تامین مالی خرد یکی از مشکلات اساسی اتحادیه های ملی ما در بخش کشاورزی به شمار می آید.

 

شیرزاد با اشاره به راهکارهای تامین مالی هزینه های بخش کشاورزی گفت: برای اینکه بتوانیم بخشی از نیازهای تامین مالی شبکه بزرگ تعاونی های روستایی، کشاورزی و تولید کشور را برآورده کنیم، راهکارهای بدیع و متنوعی را در پیش گرفتیم که یکی از آن ها، استفاده از مکانیزم های تامین مالی اسلامی است. آنچه که در مالیه به آن Islamic finance گفته می شود و تامین مالی قرض الحسنه در رأس آنها قرار می گیرد.

 

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: با مطالعاتی که سازمان مرکزی تعاون روستایی انجام داده است، بانک قرض الحسنه مهرایران مجموعه ی خوش نام، توانمند و اولین بانکی است که با پذیرش پرتفوی متنوع ریسکی که در حوزه کشاورزی و روستایی کشور وجود دارد توانسته است بخشی از نیازهای تامین مالی شبکه تعاونی روستایی کشور را بدون کمترین تعارض از نظر سازوکارهای بانکداری خرد تامین کند.

 

وی افزود: این تفاهمنامه یک تعامل برد – برد است که هم بانک قرض الحسنه مهرایران به عنوان یکی از موفق ترین بانک های حوزه قرض الحسنه و تامین مالی خرد و هم شبکه تعاون روستایی کشور، به عنوان مصارف حوزه بخش کشاورزی در تامین نهاده ها مثل کود، سم، بذر و... می تواند سهم استانی موثری در آن داشته باشد.

 

دکتر شیرزاد خاطرنشان کرد: خدمات و طرح های تسهیلاتی بانک قرض الحسنه مهرایران می تواند نقش بسزایی در سپهر ملی تولیدات محصولات کشاورزی و مصارف این بخش ایفا کند و امید است تا شبکه ما بتواند از امتیازاتی که از این تفاهمنامه انتظار می رود به طور شایسته استفاده کند.

 

وی ادامه داد: اتحادیه های سراسری ما بعد از یک هم فکری و مشورتی که معمولا به طور متعارف برای کسب تجارب مختلف که در یک خانواده بزرگ ۵ میلیونی از آن انتظار می رود، انجام شد؛ به این نتیجه رسیدیم که این تفاهمنامه می تواند بخشی از نیاز های تامین مالی حوزه کشاورزی را به ویژه در خصوص تامین نهاده هایی مثل: بذر و کود و حتی در بخش سموم ایفا نماید.

 

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهارداشت: وظایف جدیدی به سازمان مرکزی تعاون روستایی در خریدهای توافقی محول شده که این ها هم در حوزه اعتبارات خرد قرار می گیرند. در حال حاضر نظام صنفی ما نیازهایی دارد که آن هم می تواند از خدمات بانک قرض الحسنه مهرایران با کارمزد بسیار پایین استفاده کند.

 

وی افزود: این فرصت بسیار مناسبی است که هم نظام صنفی بخش کشاورزی و هم اتحادیه های تعاون روستایی ما بتوانند از این خدمات گران بهاء استفاده نمایند.

 

حسین شیرزاد ادامه داد: این قرارداد می تواند چشم انداز شایسته ای برای تامین مالی به هنگام ایجاد کند تا بخشی از ریسک هایی که ما در حوزه و بخش نهاده های تولید داریم، پوشش دهد و امیدوارم تا این همکاری به بالندگی قابل توجهی در سال های آتی برسد و ما بتوانیم از خدمات بانک قرض الحسنه مهرایران در حوزه های جدید حتی در حوزه استارتاپ های بخش کشاورزی که می تواند در حوزه مارکت های خرد نقش آفرینی کنند هم استفاده کنیم.

 

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی خاطرنشان ساخت: تسهیلات قرض الحسنه در زنجیره های بخش کشاورزی تاکنون نقش آفرینی نکرده و سابقه ای از آن در ادبیات زنجیره تولید وجود ندارد و این تفاهمنامه می تواند مدخلی باشد برای بهره برداری از بانکداری اسلامی با عقد قرض الحسنه در راستای پوشش مالی زنجیره تولید بخش کشاورزی، تا هم در تامین مالی خرد برای زنجیره تولید بخش کشاورزی و هم در تامین مالی بازار بخش کشاورزی که عمدتا بازارهای خرد ما را تشکیل می دهند، بتوانیم از این ظرفیت بهنگام استفاده کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied