شمانیوز
شما نیوز

اعتماد سازی، راهکار افزایش ضریب نفوذ بیمه

"ضریب نفوذ بیمه" چطورافزایش می یابد؟ این سوال، سالها دغدغه همه فعالان صنعت بیمه بوده و امسال نیز محور بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه قرار گرفته است.

اعتماد سازی، راهکار افزایش ضریب نفوذ بیمه

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی بیمه آسماری، متن یادداشت علیرضا یزدان دوست مدیر عامل بیمه آسماری در خصوص اعتماد سازی و راهکار افزایش ضریب نفوذ بیمه به شرح زیر است:

 

"ضریب نفوذ بیمه" چطورافزایش می یابد؟ این سوال، سالها دغدغه همه فعالان صنعت بیمه بوده و امسال نیز محور بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه قرار گرفته است.

 

ضریب نفوذ بیمه، از پارامترهای متعددی تاثیر می پذیرد، اما شرایط اقتصادی یکی از ارکان تعیین کننده آن است. وقتی درآمد خانوار کمتر از حد مشخصی باشد، طبیعی است که بودجه کمتری را به بیمه اختصاص خواهد داد. البته رفاه نسبی خانوار، باعث هزینه بیشتر برای بیمه می شود.

 

از سوی دیگر نحوه خدمات دهی شرکت های بیمه نیز می تواند مردم را به خرید بیمه نامه تشویق یا آنها را از حضور در بازار بیمه دل زده کند. شاید شرکت های بیمه هم تا کنون نتوانسته اند اعتمادسازی لازم را میان مردم داشته باشند.

 

تجربه نشان داده این «اعتماد سازی» نیز فقط به موضوع پرداخت خسارت محدود نمی شود. هستند بیمه گزارانی که خسارت خوب و به موقع هم دریافت کرده اند، اما از مقطعی، روند همکاری با شرکت بیمه را ادامه نداده اند.

 

اکنون شرایط اقتصادی خانوار در کشور به گونه ای است که بودجه برای خرید بیمه نامه بسیار محدود شده است. صنایع بزرگ هم بودجه قابل توجهی برای بیمه اختصاص نمی دهند. شرکت های خصوصی و کوچکتر هم که بیشتر باید طالب بیمه باشند، برای خرید بیمه نامه، بیشتر به دنبال قیمت اند.

 

در واقع می توان گفت که موضوع «قیمت» و «کیفیت» خدمات، یک پارادوکس بزرگ در صنعت بیمه ایجاد کرده است، به طوری که اغلب مشتریان به دنبال پرداخت حق بیمه پایین و دریافت خدمات سطح بالا هستند.

 

در چنین شرایطی، شرکت های بیمه هم برای ادامه حیات خود به ارائه نرخ های غیر فنی مجبور شده اند. آنها نرخ غیر فنی می دهند تا نظر بیمه گزار جلب شود، در حالی که بیمه گزار باید بداند نرخ پایین احتمالا در دراز مدت به معنای خدمات نامطلوب خواهد بود.

 

توقع بیمه گزاران برای کاهش نرخ حق بیمه که به طور طبیعی به ارائه خدمات سطح پایین منتج می شود، نارضایتی وسیعی را در بیمه گزاران پدید می آورد و این روند در نهایت باعث می شود اعتماد آنها به صنعت بیمه کم شود.

 

متاسفانه بخش قابل توجهی از بیمه گزاران، «قیمت» را شاخص اصلی انتخاب شرکت بیمه گر می دانند و این نوع انتخاب هم به بیمه گر، هم به بیمه گزار و هم به صنعت بیمه لطمه زده است.

 

نتیجه بی اعتمادی به صنعت بیمه، نخریدن بیمه نامه است و نتیجه نهایی آن کاهش ضریب نفوذ بیمه خواهد بود. از دیدگاه من، نقطه عطف فروش بیمه نامه، اعتماد سازی است. اعتمادسازی هم یک طرفه نیست و دو طرف باید در این راستا تلاش کنند.

 

اگر همه این عوامل دست به دست هم بدهند، اعتمادسازی رخ می دهد، مردم خدمات بهینه دریافت می کنند، بیمه نامه ها فروخته می شود و در نتیجه ضریب نفوذ بیمه افزایش می یابد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied