شمانیوز
شما نیوز

مقام نخست سومین دوره مسابقات سراسری تولید و بازیافت فلزات

تیم تحقیق و توسعه (R&D)‌ فولاد خوزستان مقام نخست سومین دوره مسابقات سراسری تولید و بازیافت فلزات با موضوع «حلالیت پیرولوسیت (تخلیص سنگ معدن منگنز)» را در زنجان بدست آورد.

مقام نخست سومین دوره مسابقات سراسری تولید و بازیافت فلزات

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی فولاد خوزستان: تیم یاد شده متشکل از خلیل سعدیان و جادر مالحی‌زاده از معاونت بهره‌برداری و سجاد حاجی‌پور از معاونت خرید، این طرح را با هدف ورود فولاد خوزستان به توسعه رویکرد خلاقیت، نوآوری و آماده‌سازی زیرساخت‌های آن انجام دادند.

‎ابراهیم دادرس مدیر تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی فولاد خوزستان در بیان چگونگی جداسازی فلز از سنگ معدن اظهار داشت: استخراج فلزات، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین دستاورد بشر در راستای پیشرفت بوده‌است؛ با توسعه روزافزون علوم و نیاز به شناخت کامل از مجموعه فرآیندهای پیرامون انسان و طبیعت و همچنین با کاهش چشم‌گیر منابع اولیه، نیاز به شناخت بهتر و مطالعه روی نحوه استخراج یک یا چند فلز از معدن به وضوح احساس می‌شود و لذا علم تولید و فرآوری مواد فلزی به عنوان یک علم مادر جایگاه ویژه‌ای نزد علوم و صنایع جهان دارد.

‎وی گفت: کشور عزیزمان ایران با واقع شدن در یکی از مناطق استراتژیک زمین و در اختیار داشتن منابع مختلف، به دلیل جمعیت و قدمت زیاد، به عنوان بازیگر مهم در صنایع منطقه محسوب می‌شود؛ بنابراین پرداختن بیش از پیش به این حوزه از علم با روش‌هایی مانند برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های تخصصی، ضروری است. ‎دادرس افزود: چالش‌های صنعتی مرتبط با استخراج فلزات و نیاز روزافزون جامعه صنعتی به بهره‌مندی از روش‌هایی که ضمن حفظ و ارتقای کیفیت، ارزش افزوده بیشتری را به همراه داشته باشد، ضرورت توجه به این تخصص از متالورژی را بیش از پیش آشکار می‌سازد؛ بی‌شک یکی از اهداف والای این سلسله مسابقات، ایجاد انگیزه توسعه، نشاط، پویایی و رقابت سازنده و سالم در بین دانشمندان مستعد و علاقه‌مند به حوزه مهندسی مواد به خصوص در زمینه متالورژی استخراجی است. ‎

وی تاکید داشت: مسابقات سراسری تولید و بازیافت فلزات با هدف ترویج این علم در میان صنایع مادر و متقابلاً کمک به ارتقای سطح علمی پژوهشی دانشجویان مطرح شده است و هدف آن ارائه هر ساله روش‌ها و فرآیندهای برتر مسابقات به واحدهای تولیدی و حل مسائل بخش صنعت است؛ در این راستا تیم‌های متفاوتی از سراسر کشور، سالانه در مسابقات به رقابت می‌پردازند.

خوشبختانه با در نظر داشتن پتانسیل دانش، تجربه و بستر تحقیقات و تکنولوژی در فولاد خوزستان، تیمی متشکل از سه تَن با حمایت مجموعه تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی و واحدهای مرتبط، در این مسابقات شرکت نموده و موفق به کسب رتبه اول شدند و برگی زرین دیگری بر دفتر افتخارات فولاد خوزستان افزودند. ‎

مدیر تحقیقات، تکنولوژی و بهینه سازی فولاد خوزستان، این موفقیت را به مدیر عامل فرهیخته، توانمند و حامی و تمامی همکاران عزیز تبریک گفته و از همه همکاران درخواست نمود، در راستای تحقق دستورات مقام معظم رهبری برای خودکفایی، حمایت از تولید داخل و توسعه دانش و تکنولوژی، نسبت به فعالیت در این حوزه‌ها گام‌های استوار برداشته و موجبات پیشرفت فولاد خوزستان را فراهم آورند. ‎وی خاطر نشان کرد: فولاد خوزستان تمامی تلاش خود را برای شکوفایی و حمایت از تولید ایده‌های علمی و توسعه تکنولوژی بکار خواهد گرفت.

‎در ادامه خلیل سعدیان در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی اظهار داشت: پس از استخراج سنگ معدن (پیرولوسیت)، استحصال فلز منگنز از سنگ معدن مذکور با عیار پایین، دشوار و غیر اقتصادی بود و معمولا کنار گذاشته می‌شد؛ اما به دلیل اهمیت فلز منگنز در صنایع متالورژیکی مثل فولادسازی و غیرمتالورژیکی مثل کشاورزی و غیره، طرح حلالیت پیرلوسیت با استفاده از خاک اره و کمترین استفاده از مواد شیمیایی، بالاترین درصد استخراج منگنز از سنگ معدن با عیار پایین (۲۰ درصد) حاصل طرح عملی این تیم شد.

‎وی درباره چگونگی برگزاری سومین دوره مسابقات سراسری تولید و بازیافت فلزات اذعان نمود: این دوره از مسابقات زیر نظر انجمن علمی دانشجویی مواد و متالوژی کشور به میزبانی دانشگاه زنجان برگزار شد؛ در این مسابقات بالغ بر ۳۵ طرح (پروپوزال) از استان‌های مختلف ارسال شد که پس از داوری طرح‌های پیشنهادی، حضور ۸ تیم نهایی شده و در مدت دو روز از ۲۶ تا ۲۷ مردادماه ۹۸ به صورت آزمایشگاهی و کارگاه تجاری‌سازی به رقابت پرداختند. ‎سعدیان افزود: در روز پایانی مسابقات تیم تحقیق و توسعه فولاد خوزستان با ارائه حضوری و دفاع از طرح خود، بر اساس نظر داوران، موفق به کسب مقام نخست این دوره از مسابقات شد.

‎وی درپایان سخنان خود به نمایندگی از گروه تحقیق و توسعه (R&D) فولاد خوزستان، از مدیر تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی، کادر آزمایشگاه احیا ۳ به‌ خاطر کمک در آنالیز ICP و دیگر واحد هایی که در انجام طرح یادشده کمک بسزایی نمودند، تشکر نمود. ‎بنا بر این گزارش، با توجه به مقام بدست آمده از سوی گروه تحقیق و توسعه (R&D) فولاد خوزستان، جلسه ای به میزبانی ابراهیم دادرس مدیر تحقیقات، تکنولوژی و بهینه سازی با حضور اعضای تیم یادشده، محمود اکابر مدیر تضمین کیفیت و سیامک سنگری رییس تحقیق و توسعه ۱۰ شهریور ۹۸ در دفتر مدیریت تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی برگزار و از زحمات تیم تقدیر شد.

‎گفتنی است، گروه یادشده در شهریورماه سال ۹۷ با شرکت در دومین دوره مسابقات سراسری تولید و بازیافت فلزات، موفق به کسب مقام سوم کشوری در دانشگاه امیرکبیر تهران (پلی تکنیک) با موضوع «استخراج عناصر نیکل و کادمیوم از باتری های فرسوده Ni-Cd» شد.

پث1

پث

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied