شمانیوز
شما نیوز

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد:

حرکت به سمت یک نظام مالیاتی هوشمند، مقتدر و محبوب

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در اجلاس سراسری مدیران این سازمان تاکید کرد: مدرن سازی و هوشمند سازی نظام مالیاتی، این دستگاه را به سمت یک دستگاه مقتدر و محبوب سوق می دهد.

حرکت به سمت یک نظام مالیاتی هوشمند، مقتدر و محبوب

به گزارش شمانیوز به نقل از رسانه مالیاتی ایران، دکتر امید علی پارسا، روز سه شنبه 12 شهریور ماه، در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی که در اصفهان برگزار شد، عنوان داشت: هدف اصلی نظام مالیاتی اصلاح نظام درآمدی و اقتصادی کشور و حرکت به سمت توسعه و عدالت اجتماعی است و وصول مالیات هدف بعدی ما به شمار می رود.

 

وی با اشاره به اجماع و همگرایی سه قوه برای تحقق سیاست تامین حداکثری بودجه از محل درآمدهای مالیاتی و مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی در کشور خاطرنشان کرد: امروز نگاه هر سه قوه و کلیه ارکان نظام به مالیات معطوف است و در حقیقت مهمترین سیاست کشور برای عبور از شرایط تحریم و پیروزی در جنگ تمام عیار اقتصادی، اتکای بودجه کشور به درآمدهای مالیاتی است.

 

دکتر پارسا افزود: برای تحقق عدالت مالیاتی، مالیات باید متناسب با ثروت، درآمد و دارایی افراد اخذ شود و در حقیقت، با یک نظام مالیاتی کارا، منصف، عادل و شجاع می توان انتظار تحقق عدالت در جامعه را داشت.

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: نظام مالیاتی در حال ریل گذاری مسیر توسعه و عدالت در کشور است و از نگاه ما، شرایط و بستر ایده آل برای تحقق این امر هم اکنون در کشور ایجاد شده است.

 

وی از فرار مالیاتی به عنوان پاشنه آشیل نظام مالیاتی و نظام برنامه ریزی و بودجه کشور یاد کرد و گفت: امروز با حمایت همه دستگاه ها از جمله نهادهای امنیتی، قضایی، انتظامی، نظارتی و بازرسی، گام های بزرگی در زمینه مبارزه با فرار مالیاتی و پیشگیری از جرایم مالیاتی برداشته شده و برنامه های جدی نیز در دست اجرا است.

 

دکتر پارسا عنوان داشت: در کنار مقوله مبارزه جدی با فرار مالیاتی، سیاست حمایت از تولید، البته به صورت محدود، مشروط، کاهنده و تضمین دار، در دستور کار نظام مالیاتی قرار دارد و ظرفیت های قانونی برای تحقق این سیاست نیز ایجاد شده است.

 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مقام معظم رهبری، سیاست های کلی و جهت گیری نظام در حوزه اقتصادی را مشخص فرموده، عنوان داشت: سیاست اقتصاد مقاومتی مهمترین دستور کار نظام اقتصادی است و برای تحقق این سیاست، همکاری و همگرایی همه دستگاه های ذیربط اجتناب ناپذیر است.

 

وی با بیان اینکه، مدرن سازی نظام مالیاتی کشور، نیازمند برداشتن دو گام اساسی است، گفت: گام نخست تحت عنوان اجرای طرح جامع مالیاتی برداشته شد و گام دوم تحت عنوان هوشمند سازی نظام مالیاتی در دست طراحی است.

 

دکتر پارسا ادامه داد: مدرن سازی و هوشمند سازی نظام مالیاتی به این معنا است که تمامی ریزداده های مربوط به فعالیت اقتصادی مودیان طبق ماده 169 و 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، از دستگاه های ذیربط اخذ و در بانک اطلاعاتی سازمان ذخیره شود. همچنین عملیاتی‎سازی سامانه پایانه های فروشگاهی کشور نیز بخش مهم دیگر مدرن سازی نظام مالیاتی است و در این رابطه نیز نیازمند حمایت ارکان مختلف نظام هستیم.

 

وی اضافه کرد: هوشمند سازی نظام مالیاتی هم درآمدهای مالیاتی کشور را افزایش می دهد و هم اقتصاد کشور را به سمت شفافیت و عدالت مالیاتی سوق می دهد و این جریان، رو به تکامل و پیشرفت است.

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: نظام مالیاتی باید آنقدر توانمند، دانش محور، بهره مند از فناوری های نوین اطلاعاتی و دارای سواد و انگیزه باشد تا در نهایت بتواند همچون کشورهای توسعه یافته، اظهارنامه پیش فرض هر مودی را براساس داده ها و اطلاعات واقعی ثبت شده خود مودیان، تهیه و به وی ارایه و با احترام و عزت نهایی شده و بدین ترتیب تمکین داوطلبانه مودیان به منصه ظهور می رسد.

 

وی بیان داشت: در صورت رسیدن به این مرحله، اظهارنامه پیش فرض و بدون خدشه ای به مودی ارایه می شود که به دلیل واقعی بودن اطلاعات، دلیل و مبنایی برای اعتراض مودی به جا نمی گذارد و هزینه های نظام مالیاتی نیز از بعد دادرسی مالیاتی کاهش می یابد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied