شمانیوز
شما نیوز

دکتر صالح آبادی خبر داد:

تسهیلات ۲۶۳ میلیارد تومانی بانک توسعه صادرات برای دانش‌بنیان‌ها

دکتر صالح آبادی اعلام کرد: بانک توسعه صادرات ایران 263 میلیارد تومان تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان پرداخت کرده که از این میان 100میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و 163میلیارد تومان از منابع بانک توسعه صادرات بوده است.

تسهیلات ۲۶۳ میلیارد تومانی بانک توسعه صادرات برای دانش‌بنیان‌ها

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه همکاری‌ها با شرکت‌های دانش بنیان بیش از گذشته افزایش خواهد یافت گفت: بانک توسعه صادرات حمایت های مالی و غیر مالی را از صادرات محصولات دانش بنیان به عمل می آورد و از اولین بانکهای کشور است که از صادرات این محصولات پشتیبانی می کند.

 

دکتر علی صالح آبادی در سمینار "تامین مالی شرکت های دانش بنیان صادراتی" که به همت بانک توسعه صادرات ایران برگزار شده بود، گفت: روند رو به رشد صادرات محصولات دانش بنیان در سالهای اخیر و قرار گرفتن ایران در زمره چهار کشور برتر دنیا به لحاظ فنی ما را بر آن داشت تا به عنوان نهاد تخصصی تامین مالی صادرات، در این حوزه وارد عمل شویم.

 

    تسهیلات ویژه بانک توسعه صادرات برای شرکتهای دانش بنیان

 

رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران، به بیان تسهیلات ویژه وخدمات متنوع این بانک به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: برای شرکت های دانش بنیان 30درصد تخفیف در کارمزدهای بانکی درنظر گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه برای سهولت در ارایه وثایق بانکی پنج راهکار در بانک توسعه صادرات پیش بینی شده است گفت: ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات، ضمانت صندوق سرمایه گذاری صنایع کوچک، ضمانت صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی و خرید دین چک های مشتریان معتبر شرکت های دانش بنیان مورد پذیرش بانک توسعه صادرات خواهد بود. وی افزود: همچنین اخذ وثایق نوع یک حداکثر تا 70درصد تسهیلات و مابقی دریافت چک و سفته به عنوان وثیقه در بانک توسعه صادرات قابل پذیرش است.

 

وی از تسهیل در نقل و انتقالات مانند حواله، خرید و فروش ارز و نیز ارائه خدمات ریالی به عنوان خدمات غیر اعتباری بانک برای شرکت های دانش بنیان یاد کرد و گفت: در بخش غیرمالی نیز بانک توسعه صادرات آماده آموزش و انتقال دانش و نیز ارائه مشاوره در زمینه های مختلف به مشتریان دانش بنیان است.

 

دکتر صالح آبادی به منابع متنوع در اختیار بانک توسعه صادرات برای اعطای تسهیلات به صادرکنندگان دانش بنیان اشاره کرد و گفت: به منظور حمایت ویژه از این بخش، از محل منابع سپرده گذاری شده خاص شرکت های دانش بنیان، از محل صندوق توسعه ملی با نرخ 12 درصد در سالهای 97 و 98، از محل سپرده گذاری این صندوق ویژه مناطق محروم و شرکت های دانش بنیان با نرخ سود 12 درصد، اعطای خط اعتباری از محل منابع بانک توسعه صادرات تا نرخ حداکثر 14 درصد و تسهیل در فرایندهای رسیدگی تسهیلات پرداخت شده است.

 

وی تولید انبوه و تجاری سازی را مهمترین رکن توسعه صادرات محصولات دانش بنیان خواند و گفت: سرمایه گذاری در زمینه تجاری سازی محصولات دانش بنیان برای رسیدن به سودآوری، صادرات و بازگشت ارز آن به کشور ضروری است؛ بانک توسعه صادرات در کنار نهادهای اصلی متولی دانش بنیان به دنبال یافتن بهترین راهکار و ارائه آن به صادرکنندگان این محصولات است تا نقش تاریخی خود را ایفا کند.

 

صالح آبادی در ادامه به تشریح نقش و اهمیت شرکت های دانش بنیان پرداخت و گفت: استفاده از نیروی خلاق، تحصیلکرده و متخصص جهت رفع مشکلات و تقویت بنیه علمی کشور و جلوگیری از خروج سرمایه انسانی از کشور و نیز ارزش افزوده بالای محصولات دانش بنیان و نقش آنها در حفظ استقلال کشور از مهمترین ظرفیت های شرکت های دانش بنیان محسوب می شود.

 

    فرایند تامین مالی شرکت های دانش بنیان

 

وی با اشاره به نام نهادها و سازمان های مرتبط با حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: در این میان بانک توسعه صادرات اولین بانکی است که برای حمایت از شرکت های دانش بنیان صادراتی پیش قدم شده و اعلام آمادگی کرده است.

 

به گفته دکتر صالح آبادی فرایند تامین مالی شرکت های دانش بنیان از محل منبع صندوق از مرحله مراجعه مشتری به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معرفی خود برای استفاده از تسهیلات آغاز می شود؛ در مرحله بعد معاونت علمی و فناوری مشتری را به بانک معرفی می کند و بانک پس از مبادله اطلاعات با صندوق به منظور تکمیل پرونده و بررسی درخواست متقاضی و انجام بررسی های کارشناسی گزارش اعتباری با رعایت اصول اعتبار سنجی در خصوص اعطای تسهیلات به مشتری دانش بنیان صادراتی تسهیلات ارائه می کند.

 

صالح آبادی در این نشست اظهار امیدواری کرد: تا خروجی این جلسه، هم افزایی برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان و ظهور ظرفیت های بالقوه این شرکت ها در بخش صادرات کشور باشد.

 

صالح آبادی ضرورت نگاه ویژه به دو موضوع اعتبارسنجی و وثیقه را از جمله مقوله های قابل توجه در حوزه شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و گفت : شرکت های دانش بنیان توان مالی شرکتهای بزرگ و ملی را ندارند و باید نوع ادبیات بانک ها با این شرکت ها متفاوت باشد.

 

همایش تامین مالی شرکت های دانش بنیان صادراتی با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان ها و نهادهای مرتبط با حوزه دانش بنیان به همت بانک توسعه صادرات ایران در سالن همایش های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied