شمانیوز
شما نیوز

قیمت دلار امروز

قیمت دلار امروز 3 شهریور | جدول قیمت دلار

قیمت دلار و یورو و پوند را در تاریخ چهارشنبه 3 شهریورماه را در ادامه مشاهده می کنید.

قیمت دلار امروز 3 شهریور | جدول قیمت دلار

به گزارش شمانیوز، قیمت دلار در چند روز گذشته ثبات قیمت داشته است. قیمت دلار همیشه برای مردم به خصوص کسانی که با دلار معاملات کاری خود را انجام می دهند. قیمت دلار امروز به مبلغ 27 هزار و 961 تومان رسید. قیمت دلار و یورو و پوند را در تاریخ چهارشنبه 3 شهریورماه را در ادامه مشاهده می کنید.

در صرافی های مجاز ارز آزاد امروز هر دلار آمریکا به مبلغ ۲۷ هزار و ۶۹۱ تومان، هر اسکناس یورو به قیمت ۳۲ هزار و ۱۴ تومان و هر پوند انگلیس به مبلغ ۳۸ هزار و ۲۰۹ تومان خرید و فروش شد.(چهارشنبه سوم شهریور هزار و چهارصد)

همچنین در صرافی های ارز آزاد امروز هر لیر ترکیه به مبلغ ۳ هزار و ۲۸۰ تومان، هر درهم امارات به مبلغ ۷ هزار و ۵۳۸ تومان، هر یوان چین به مبلغ ۴ هزار و ۲۸۵ تومان، هر دلار کانادا به قیمت ۲۲ هزار و ۲۰ تومان، هر ریال قطر به مبلغ ۷ هزار و ۷۳۰ تومان، هر دینار عراق به مبلغ ۲۰ تومان و هر دلار استرالیا به قیمت ۲۰ هزار و ۲۱۰ تومان خرید و فروش شد.(چهارشنبه سه شهریور هزارو چهارصد)

قیمت دلار

آیا دلار بازهم گران می‌شود؟

در این گزارش آمده است: در چهارمین روز هفته، دلار توانست برای دقایقی خود را به بالای مرز حساس ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان برساند، ولی در اواخر روز میزان فروش‌های ارزی زیاد شد و اسکناس آمریکایی در محدوده ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان آرام گرفت. این قیمت ۵۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود و انتظار برخی از معامله‌گران را برای ادامه روند افزایشی بالا برد.

با این حال، برخی از معامله‌گران فنی تصور می‌کنند که دلار به قله قیمتی کوتاه مدت خود رسیده است و در روزهای بعد، سطح فروش‌ها در بازار بیشتر خواهد شد. این گروه عدم توان حفظ دلار بالای مقاومت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان را عاملی دانستند که خبر از احتمال افت قیمت‌ها و خروج خریداران بزرگ از بازار می‌دهد.

در این میان برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که ۴ عامل و تکانه زمینه‌ساز رشد قیمت دلار در روزهای قبل شدند و برخی از آنها همچنان بر بازار اثر دارند. به عنوان مثال، مشخص نبودن آینده برجام و لغو مذاکرات هسته‌ای یکی از مهم‌ترین عواملی بود که در روزهای قبل زمینه‌ساز افزایش خریدهای احتیاطی در بازار شد. همچنان درباره آینده مذاکرات خبر مشخصی به بازار نرسیده است و این عامل می‌تواند به عنوان متغیر افزایشی جهت‌دهنده به قیمت دلار باشد.

 در مقابل، ‌تاثیر یکی از تکانه‌های مهم بر بازار ارز در روز گذشته کاهش یافته بود. در حالی که از هفته گذشته نا‌امنی‌های افغانستان بسیار مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته بود، دیروز این متغیر چندان مورد توجه بازیگران ارزی نبود. به نظر می‌رسد آغاز دوباره تجارت ایران و افغانستان عاملی بود که تا حدی انتظارات صعودی معامله‌گران داخلی را کاهش داد.

یک متغیر دیگر نیز در هفته‌های اخیر بر افزایش قیمت دلار و سایر بازارها اثر گذاشته است و آن، وضعیت متغیرهای پولی و افزایش آنهاست. به نظر می‌رسد تا زمانی که سیر رشد تند نقدینگی وجود دارد، ایجاد مدیریت باثبات در بازار ارز دشوار باشد. بازار هنوز از دولت جدید سیگنال خاصی را دریافت نکرده است که چگونه قصد دارد کسری بودجه خود را بدون قرض گرفتن از بانک مرکزی مرتفع کند. تکانه چهارمی ‌که در روزهای اخیر زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار شد، خروج از تعطیلات کرونایی بود. بسیاری از افراد که در دوران تعطیلات نیاز به ارز داشتند، پس از پایان این تعطیلات، از روز یکشنبه وارد بازار شدند و افزایش حجم تقاضای آنها نیز موجب شد قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار بگیرد.

  تقابل متغیرها در بازار ارز

در مجموع می‌توان گفت که دو متغیر افزایشی از بازار خارج شده‌اند و دو متغیر افزایشی همچنان می‌توانند روند قیمت را تغییر بدهند. بازار ارز به نظر نمی‌رسد که دیگر از سوی متغیر نا‌امنی افغانستان تحت فشار باشد و افرادی که پس از تعطیلات کرونا به ارز نیاز داشتند، دیگر ارز مورد نیاز خود را تهیه کردند. با این حال، بازار همچنان نسبت به آینده برجام دیدگاه روشنی ندارد و برای کاهش سرعت رشد متغیرهای پولی نیز سیاستی توسط دولت جدید اعلام نشده است. رشد نقطه‌به‌نقطه پایه پولی در تیرماه سال جاری به بیشترین میزان در ۱۰ سال اخیر رسید. براساس آمار بانک مرکزی، رشد نقطه به نقطه پایه پولی در تیرماه از ۴۰ درصد گذشت و به رقم بی‌سابقه ۶/ ‌۴۲ درصد رسید. این در حالی است که این شاخص در خردادماه ۷/ ‌۳۰ درصد بود و در تیرماه بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت. این نرخ رشد پایه پولی در دهه ۹۰ شمسی بی‌سابقه است. رشد سنگین پایه پولی نگرانی معامله‌گران از بالا رفتن تورم را افزایش می‌دهد و حرکت به سوی بازارهای سوداگری را تسریع می‌کند.

  منطقه برگشت در بازار ارز؟

با وجود نکات افزایشی یاد شده، برخی معامله‌گران باور دارند که قیمت دلار با افزایش پرشمار خریداران به یکباره بالای هزار تومان رشد را تجربه کرده است و به همین دلیل نیاز دارد که یک افت قیمتی را تجربه کند. آنها اعتقاد دارند که نقطه ۲۸ هزار تومانی قله قیمتی دلار در شرایط کنونی خواهد بود و بازار از امروز یا ابتدای هفته آتی به سوی ابتدای کانال ۲۷ هزار تومانی حرکت خواهد کرد. در این میان، سطح عرضه بازارساز نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر بازارساز عرضه زیاد خود را از قیمت‌های بالا کلید بزند، دلار  راحت‌تر در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. بخشی از معامله‌گران باور داشتند، عرضه ارز توسط صرافی‌های بانکی بالای مرز ۲۷ هزار تومانی یکی از عواملی بود که در روز سه‌شنبه مانع از رشد قابل توجه دلار بازار آزاد شد.

  شرط برگشت صعودی‌ها به بازار ارز

با اینکه بخش زیادی از معامله‌گران در انتظار اصلاح قیمت دلار هستند، برخی تحلیل‌گران فنی باور دارند در صورتی که اسکناس آمریکایی امروز بتواند بالای محدوده ۲۷ هزار و ۷۰۰ تثبیت شود، شانس صعود دلار تا محدوده ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان نیز گسترده خواهد شد. برخی تحلیل‌گران نیز باور دارند که دلار در یک سال گذشته به اندازه تورم تعدیل نشده است و معامله‌گران انتظار دارند که در ماه‌های آتی، اسکناس آمریکایی رشدی بیشتر از تورم داشته باشد. به همین دلیل، تقاضای حفظ دارایی وارد بازار شده است و همین مساله پیشروی قیمت دلار را در یک ماه اخیر تسریع کرده است.

به نظر می‌رسد تغییر شرایط انتظاری تا حدی از ورود تقاضای احتیاطی بیشتر به بازار بکاهد و بخشی از خریداران قبلی را در موقعیت فروش قرار دهد. باید دید دولت جدید برای تغییر جو انتظاری حاکم بر معاملات چه تدابیری را خواهد اندیشید. بازار در روزهای آتی به صحبت‌های دولت‌مردان بیشتر از گذشته دقت خواهد کرد، چرا که قصد دارند موقعیت تازه خرید یا فروش را برای خود بر اساس صحبت‌های دولت‌مردان ایجاد کنند.

  ناکامی ‌سکه برای عبور از یک مرز

دیروز سکه امامی ‌نتوانست بالای مرز ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی تثبیت شود. در چهارمین روز هفته، فلز گران‌بهای داخلی ۲۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۲ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان رسید. به گفته فعالان تغییر مسیر دلار موجب شد خریداران از بازار سکه عقب‌نشینی کنند. این عقب‌نشینی در شرایطی رخ داد که بهای اونس طلا در بازارهای جهانی توانسته بود وارد کانال هزار و ۸۰۰ دلاری شود. رفتار سکه در روز سه‌شنبه بار دیگر نشان داد که سکه‌بازان بیشتر از روند اونس طلا به رفتار قیمت دلار دقت می‌کنند. اگر دلار به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومانی برگردد، به احتمال زیاد سکه نیز قادر خواهد بود از مقاومت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومانی عبور کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied