شمانیوز
شما نیوز

قیمت برنج

قیمت هرکیلو برنج در بازار 46 هزار و 500 تومان بفروش می رسد | برنج ایرانی چقدر گران شد؟

قیمت برنج ایرانی در بازار به کیلویی 46 هزار و 500 تومان رسیده است و برنج وارداتی نیز تا کیلویی ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان بفروش می‌رسد.

قیمت هرکیلو برنج در بازار 46 هزار و 500 تومان بفروش می رسد | برنج ایرانی چقدر گران شد؟

به گزارش شمانیوز، آمارها از افزایش بی‌سابقه قیمت برنج در بازار خبر می‌دهد به طوریکه به نظر می‌رسد برنج هم همچون گوشت و مرغ به‌تدریج از سبد موادغذایی خانواده‌ها حذف می‌شود. براساس آخرین آمار قیمت برنج در بازار تا 50 هزارتومان هم به فروش می‌رسد.

بررسی آماری که اخیرا مرکز آمار ایران در رابطه با متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلام کرده بود در رابطه با برنج نشان می‌دهد که هر کیلو برنج ایرانی در مردادماه امسال به طور متوسط ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان فروش رفته اما این کالا تا ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم قیمت خورده است، در حالی که در مرداد ماه پارسال هر کیلو برنج ایرانی به طور متوسط حدود ۲۷ هزار تومان قیمت داشت و در تیرماه امسال به ۳۷ هزار و ۳۳۰۰ تومان رسیده بود.

براین اساس، برنج ایرانی در مقایسه با سال گذشته ۴۲.۹ و نسبت به تیرماه ۳.۴ درصد گران شده است.

فروش برنج خارجی تا بیش از ۳۰ هزار تومان

اما در مورد برنج خارجی که عمده افزایش قیمت آن از زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومان از این کالا شروع و ادامه‌دار شد آمار از این حکایت دارد که هر کیلو در مردادماه سال گذشته به طور متوسط حدود ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان بوده ولی در تیرماه امسال ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان و در مردادماه به ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است،  برنج وارداتی تا کیلویی ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان هم فروش رفته است.

براین اساس، افزایش قیمت برنج خارجی نسبت به تیرماه ۱.۳ و در مقایسه با مرداد ماه پارسال ۳۸.۷ درصد است.

محموله‌های بلاتکلیف برنج وارداتی

در رابطه با واردات برنج گفتنی است که اکنون دوره ممنوعیت فصلی است که از ابتدای مردادماه آغاز شده و تا آبان‌ماه ادامه دارد، با این حال در این مدت با توجه به کاهش ذخائر برنج و افت ۶۹ درصدی واردات در سال جاری  و اهمیت تنظیم بازار مقرر شد که ممنوعیت فصلی اجرا شود ولی برای برنج‌هایی که تا قبل از ۳۱ مردادماه قبض انبار و یا تاریخ ورود آنها به گمرک و بنادر ثبت شده در صورت داشتن ثبت سفارش ترخیص شود.

با این وجود قبل از ممنوعیت، حدود ۱۰ کشتی حاوی برنج از کشورهای مبدأ به سمت بنادر ایران حرکت کرده بودند و با اینکه بخشی از آنها تا ۳۱ تیرماه به ایران رسیدند، اما قبض انبار و تاریخ ورود بعد از این تاریخ صادر شده بود و گرچه صاحبان کالا درخواست داشتند که این محموله‌ها ترخیص شود ولی در هر صورت با وجود مکاتباتی که بین دستگاه‌های ذیربط از جمله گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت هنوز توافقی در مورد تعیین تکلیف برنج‌های وارداتی در بنادر صورت نگرفته است.

چرا برنج گران شد؟

قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: امسال هزینه کارگران در شالیزارها دو برابر شده است. یعنی روزانه دستمزد هر کارگر ۵۰۰ هزار تومان است و ظرف ۱۰ روز آینده برنج ایرانی جدید روانه بازار می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل گرانی برنج بازار راکد و پیش‌بینی می‌شود برنج از ارقام اعلام شده گران‌تر نشود، چرا که مصرف برنج هم نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است.

چگونگی تشخیص برنج خوب از بد

این روزها پیدا کردن برنج مرغوب که یاد برنج‌های اصیل ایرانی را در یادمان زنده کند، کار سختی شده است، چراکه نمونه برنج‌های زیادی در بازار به چشم می‌خورد که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به برنج شمال دارند اما پس از پخت، کیفیتی که شما انتظارش را دارید به‌دست نخواهید آورد. حالا بازار برنج در انحصار محصولاتی است که از کشورهای دور و نزدیک به ایران می‌آیند و قیمت نسبتا مناسبشان طرفداران آنها را هم زیاد کرده است. بیشتر این برنج‌ها خوب قد می‌کشند، بعضی‌هایشان هم عطر خوبی دارند اما اغلب آنها پس از پخت طعم ندارند و مثل دانه‌های پلاستیکی، شق و سفت می‌شوند.

نکته‌ای که همیشه باید توجه داشته باشید این است که برنج کهنه بهتر از برنج نو است برای همین برنج‌های قدیمی گران‌تر از برنج‌های محصول امسال هستند. علت این مساله نیز این است که برنج هم مانند هردانه دیگری در ابتدا مقداری آب دارد که پس از برداشت و خشک کردن آن، آب درونش تبخیر می‌شود.

وقتی دانه برنج خشک، سفت و فشرده باشد هنگام پختن به خود آب جذب می‌کند و حجمش اضافه می‌شود و به اصطلاح ری می‌کند و در زمان دم‌کشیدن قد می‌کشد اما برنجی‌که امسال برداشت شده به‌خاطر اینکه در انبار نمانده و هنوز مقداری رطوبت در دانه‌های برنج وجود دارد، حین پخت به خوبی ری نمی‌‌کند.

هنگام خرید برنج ایرانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برنج خوب و با کیفیت علاوه بر داشتن همه این ویژگی‌ها، طعم نسبتا شیرینی‌ دارد و نشاسته‌اش هم زیاد است. از یک پیمانه برنج ری‌دار خوب حدود ۳ پیمانه چلو درمی‌آید. برای همین است که صرف با خرید برنج کهنه است و طبیعتا نتیجه‌ای نیز که از آن حاصل می‌شود، بهتر است. ولی تشخیص دادن این‌که چه برنجی مرغوب است، خودش تخصص می‌خواهد ولی یک اصل کلی می‌گوید برنج اعلای انباری، خشک، باریک، سخت و نیمه بلوری است و زیردندان به آسانی خرد نمی‌شود. پس هنگام خرید برنج ایرانی چند دانه از آن را زیر دندان له کنید و وقتی این کار با سختی انجام شد، معلوم است که برنج نو نیست.

خوش طعم و عطر خوب داشتن برنج

برنج ایرانی با برندهای متفاوتی به بازارعرضه می‌شود.برنج‌ها به‌واسطه نوع بذرشان به ۲‌دسته پرمحصول و کم‌محصول تقسیم‌بندی می‌شوند.

برای تشخیص عطر و طعم برنج نیز یک مشت کوچک از آن را میان کف دو دست خوب بمالید و روی آن با دهن بدمید  یا به اصطلاح «ها»کنید و سپس بو بکشید اگر برنج عطر داشته باشد خودش را نشان می‌دهد.

این کار را به روش دیگری نیز می‌توانید انجام دهید؛ یعنی چند دانه از برنج را در دهان ریخته بجوید و مزه آن را بچشید. بد نیست بدانید که حین خرید برنج‌ ایرانی پر محصول بایستی کمی دست به عصا و با دقت وارد بازار شوید، چراکه در کنار برنج‌ ایرانی، بازار داغ برنج‌های خارجی و شباهت‌هایی که با محصول برنج اصیل ایرانی دارند باعث می‌شود تا مشتریان حین خرید دچار مشکل شوند؛ برنج‌هایی که به‌خاطر دارا بودن مواد مضر مثل آرسنیک سلامت افراد را در طولانی‌مدت به خطر می‌اندازند.

یکدست بودن برنج

برنج مرغوب باید یکدست باشد نه مخلوطی از دانه های چاق و لاغر، زرد و سفید، کوتاه و بلند یا ریز و درشت.هر چه دانه های شکسته یا در اصطلاح "نیم‌دانه" بیشتر باشد، کیفیت کمتری دارد. بیشتر برنج‌های موجود در بازار دانه‌های شکسته یا به اصطلاح نیم‌دانه دارند که پس از پخت بر کیفیت برنج اثر می‌گذارند.پس اگر می‌خواهید برنجی یک‌دست و بدون نیم‌دانه داشته باشید کمی از آن را در کف دست بریزید و سپس دقت کنید که از میان دانه‌ها چند درصد نیم‌دانه است. با این آزمایش یکدست بودن برنج (یعنی مخلوط نبودن) را هم می‌توانید معلوم کنید.

زودهضم بودن برنج مرغوب

خاصیت مهم و قابل ذکر زودهضم بودن برنج مرغوب ایرانی از ویژگی های مهم دیگر یک برنج مرغوب قابلیت گوارشی و هضم پذیری آسان آن است، بطوریکه برنج خوب و با کیفیت بلافاصله در تماس با بزاق دهان حالت نر و آب شدگی دارد، بواسطه سبک بودن بافت دانه برنج بوده که در ارقام پرمحصول این خاصیت کیفی کمتر مشاهده می گردد و از دیگر آزمون های خصوصیات ارقام برنج کیفی و غیرکیفی، طویل شدن دانه برنج پس از پخت و انبساط حجم با GT متوسط و عامل عطری بودن آن در اثر وجود عامل شیمیایی دو استیل یک پرولین است.

مراقب آفات باشید

نگهداری برنج مرغوب هم به اندازه خرید و طبخ آن بسیار اهمیت دارد. لازم است بدانید که از کیسه برنج باید در جایی خنک و خشک نگهداری کنید. ممکن است پس از مدتی حین استفاده از برنج متوجه جا خوش‌کردن حشرات در کیسه برنج شوید. آفات همیشه تهدید بزرگی برای محصول برنج محسوب می‌شوند، در گذشته از قرصی به نام قرص برنج برای حفظ این محصول از آفات استفاده می‌شد اما بد نیست بدانید که هرگونه تماس چه از راه استنشاق و چه از راه پوستی و خوراکی با این قرص می‌تواند باعث مسمومیت افراد و حتی مرگ آنها شود اما متأسفانه هنوز بعضی از عطاری‌ها اقدام به فروش آن می‌کنند. شاید بهترین راه این باشد که حجم کمتری از برنج را خریداری کنید تا دچار مشکل آفت‌زدگی این محصول نشوید.

برای جلوگیری از حمله این آفت‌ها می‌توان مقداری نمک کوبیده روی برنج ریخت وآن را زیرو رو کرد تا لایه‌ای از نمک روی دانه‌های برنج را بپوشاند. همچنین می‌توان روی ظرف برنج را با پارچه پوشاند تا هم بخار آب از آن خارج شود و هم آفت تازه‌ای داخل آن نشود.

منبع:ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied