شمانیوز
شما نیوز

حقوق و عیدی کارمندان دولت

جزییات افزایش حقوق کارکنان دولتی | عیدی کارمندان چقدر است؟

سازمان برنامه و بودجه کشور میزان ضریب افزایش حقوق و عیدی کارکنان دولتی را به طور علی‌الحساب اعلام کرد.

جزییات افزایش حقوق کارکنان دولتی | عیدی کارمندان چقدر است؟

به گزارش شمانیوز، آخرین خبرها از افزایش حقوق و عیدی کارکنان دولتی در سال آینده حکایت دارد. براساس آنچه از سوی مسئولان اعلام شده قرار است حقوق و عیدی کارکنان دولتی به صورت علی‌الحساب محاسبه شود. حقوق و عیدی کارکنان دولتی معادل یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود. 

سازمان برنامه و بودجه کشور امروز شنبه سیزدهم شهریورماه بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسه‌های انتفاعی وابسته به دولت را ابلاغ کرد که بر اساس این بخشنامه، میزان ضریب افزایش حقوق و عیدی کارکنان دولت به طور علی‌الحساب اعلام شده است.

بر این اساس، تمامی شرکت‌های دولتی از جمله شرکت‌هایی که دارای قوانین و مقررات خاص پرداخت حقوق و مزایا هستند، باید افزایش ضریب ریالی حقوق را به طور علی الحساب، ۱۰ درصد لحاظ کنند. رقم قطعی این ضریب، در آینده به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

افزایش حقوق  و دستمزد مشمولان قانون کار نیز به طور علی الحساب، ۱۰ درصد لحاظ می‌شود که رقم قطعی آن در آینده به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید.

مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) هم در بودجه پیشنهادی معادل یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به طور علی الحساب پیش بینی می‌شود که رقم قطعی آن نیز در آینده به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

گفتنی است؛ شرکت‌های دولتی مجاز هستند در طول سال مالی برای کارکنان خود حداکثر به میزان یک ماه، حقوق و مزایای مندرج در احکام کارگزینی را از محل صرفه جویی پیش‌بینی کنند.

بخشنامه بودجه شرکت‌های دولتی ابلاغ شد

سازمان برنامه و بودجه بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را ابلاغ کرد.

بر این اساس شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت موظفند طی زمان بندی تعیین شده در بخشنامه،  بودجه ۱۴۰۱ خود را پس از تصویب مجامع عمومی و شوراهای عالی به سازمان برنامه و بودجه ارائه کنند.

در بخشنامه بودجه ابلاغی سرفصل هایی همچون تکالیف مجامع عمومی، شوراهای عالی، هیات مدیره وهیات عامل، بودجه جاری و بودجه سرمایه ای قرار گرفته است.

در بخشی از این بخشنامه تاکید شده که تمامی شرکت های دولتی مکلفند حداکثر تا ۱۵ شهریور ماه نسبت به تایید نهایی آمار کارکنان خود توسط بالاترین مقام شرکت در سامانه پاکنا اقدام کنند و اطلاعات تایید شده تا این تاریخ مبنای محاسبه هزینه کارکنان خواهد بود.

همچنین کسب موافقت اولیه سازمان اداری و استخدامی کشور برای افزایش احتمالی تعداد کارکنان حداکثر تا ۱۵ شهریور ماه برای طرح در مجامع عمومی و ارائه آن به سازمان برنامه و بودجه باید انجام شود.

طبق تاکید سازمان برنامه و بودجه، ارسال بودجه پیشنهادی به همراه مستندات تعیین شده به سازمان برنامه و بودجه حداکثر تا ۲۰ مهر ماه باید انجام شود.

اما این بخشنامه از بخشنامه بودجه کل ۱۴۰۰ متفاوت است و فقط به بودجه شرکت ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت اختصاص دارد، این‌که چرا دستگاه‌های دولتی مکلف شدند زودتر از زمان مورد نظر بودجه‌ پیشنهادی را به سازمان ارائه کنند موضوعی است که از سال ۱۳۹۸ در دستور کار بوده است؛ به طوری که در این سال برای اولین‌بار قرار شد بودجه این بخش، قبل از ارائه‌ لایحه بودجه به مجلس( ۱۵ آذرماه) ارائه گردد.

در توضیح این روند اینگونه گفته شده بود که همواره در سال‌های گذشته شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی و نهادهایی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند مورد بحث و انتقاداتی قرار داشت ولی با توجه به اینکه از زمان ارائه‌ لایحه بودجه تا تصویب آن فرصت چندانی برای بررسی دقیق بودجه شرکت‌های دولتی در اختیار نمایندگان نبود؛ از این‌رو  در مجلس  طرحی تصویب شد که مقرر می‌کرد دولت باید بودجه شرکت‌های دولتی را قبل از ارائه لایحه بودجه به مجلس ارائه کند تا مورد بررسی قرار گیرد.

بر این اساس سازمان برنامه و بودجه نیز در این سال‌ها بودجه شرکت ها را زودتر از لایحه بودجه به مجلس می‌فرستد ولی جالب اینجاست که مصوبات نهایی در قانون تفاوتی با لایحه پیشنهادی دولت ندارد.

عید کارکنان دولتی سال گذشته چقدر بود؟

بهمن ماه سال گذشته برآوردهای اولیه دولت برای عیدی کارکنان در سال 1400، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

بر اساس ماده(۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری امتیاز میزان عیدی پایان سال کارمندان و بازنشستگان معادل ۵۰۰۰ است. این امتیاز در ضریب سالانه حقوق در نهایت تعیین کننده میزان عیدی کارکنان است.

این در حالی است که طبق پیش بینی دولت در بودجه سال گذشته، عیدی کارکنان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده بود.

 پایان بهمن ماه معمولا زمانی است که دولت همراه پرداخت حقوق این ماه، عیدی کارکنان را نیز پرداخت می‌کند، بنابراین رقم نهایی عیدی در هیات دولت مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین مالی و پرداخت می‌شود.

اینکه عیدی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بیشتر باشد موضوع بعیدی نیست، در سال گذشته نیز رقم عیدی در بودجه یک میلیون و ۸۰ هزار تومان پیش‌بینی شده بود ولی در نهایت هیات دولت رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را مصوب کرد و پرداخت شد که البته دلیل این رشد ۱۲۰ هزار تومانی این بود که با توجه به افزایشی که در حقوق رخ داده بود میزان عیدی هم رشد کرد.

همچنین میزان عیدی برای سال آینده یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

مروری بر پرداخت عیدی در سال های اخیر نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۳۵۰ هزار تومان، ۱۳۹۱ ، ۴۰۲ هزار تومان، ۱۳۹۲ ، ۵۰۳ هزار تومان، ۱۳۹۳ ، ۶۰۳ هزار تومان، ۱۳۹۴ ، ۶۸۸ هزار تومان، ۱۳۹۵ ، ۷۷۰ هزار تومان، ۱۳۹۶، ۸۵۰ هزار تومان و ۱۳۹۷ مبلغ ۹۳۲ هزار و ۲۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

منبع: ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied