شمانیوز
شما نیوز

صدور ویزای عراق

ماجرای تنش و درگیری در فرودگاه امام خمینی(ره) | آیا صدور ویزا به عراق منتفی شد؟

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: صدور ویزا به کشور عراق فعلا منتفی است.

ماجرای تنش و درگیری در فرودگاه امام خمینی(ره) | آیا صدور ویزا به عراق منتفی شد؟

به گزارش شمانیوز، درحالی که بسیاری از مسافران ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین آماده سفر به کشور عراق هستند، اما مسئولان کشورمان از توقف صدور ویزای عراق سخن می‌گویند.به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور به دلیل بروز مشکلاتی، مسئولان عراقی صدور ویزای عراق را متوقف کرده‌اند. بی‌اطلاعی مسافران از توقف صدور ویزای عراق در فرودگاه امام خمینی(ره) موجب تنش و درگیری مسافران شد. 

محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: با توجه به اینکه در آستانه اربعین حسینی قرار داریم و استقبال مردم ایران نسبت به سایر کشورها برای سفر به عتبات عالیات زیاد است، بعضا مشاهده شده که بعضی از موسسات گردشگری و آژانس‌ها تبلیغاتی مواردی را در فضای مجازی منعکس می‌کنند مبنی بر اینکه مسافر به شهرهای بغداد و نجف اعزام بکنند و در فرودگاه‌های این شهرها نسبت به ارائه ویزا اقدام  می‌کنند، چنین چیزی صحت ندارد و بعضا مشاهده شده که هموطنان ما با همین رویه به عراق سفر کردند و با مشکل مواجه شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشور عراق هیچگونه ویزایی صادر نمی‌کند، هم در مقصد کشور عراق یعنی در فرودگاه شهر نجف و هم به صورت انفرادی در داخل کشور عراق ویزایی صادر نمی‌شود. همکاران ما در وزارت امور خارجه در حال مذاکره برای شرایط سفر در ایام اربعین حسینی به کشور عراق هستند و در چند روز آینده نتیجه این مذاکرات به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

ذیبخش گفت: در هفته گذشته شرکت عراق اعلام کرد تنها شرکت هواپیمایی که همزمان با تایید بلیت به مسافر ویزا می‌دهد، شرکت هواپیمایی وطنی العراقیه این موضوع هم کشور عراق اعلام کرد که شرکت العراقیه هم مجوز روادید ندارد. پس در حال حاضر هیچ کدام از شرکت‌های ایرانی و خارجی ویزایی به مقصد عراق صادر نخواهند کرد.

 

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: بنده هفته گذشته اعلام کردم که کلیه شرکت‌ها و ایرلاین‌های ایرانی چنین ظرفیتی ندارند و کشور عراق، ویزا در فرودگاه نجف و بغداد صادر نخواهد کرد و به شرکت‌هایی هم که دست به چنین اقدامی زده بودند، اطلاع‌رسانی و تذکر لازم داده شد، اما روز گذشته که اعلام شد شرکت العراقیه نسبت به صدور روادید در فرودگاه‌های نجف و بغداد اقدام نخواهد کرد، امروز رسما اعلام می‌کنیم که این شرکت هم امکان صدور روادید ندارد و شهروندان محترم تحمل داشته باشند تا وزارت امور خارجه موضوع روادید اربعین را به نتیجه برسند.

روند نظارتی برای برخورد با تخلفات احتمالی 

وی افزود: قطعا دفتر نظارت بر ایرلاین‌ها و آژانس‌های مسافرتی مانند قبل به صورت مستمر این نظارت را خواهند داشت و از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری و سامانه نظارت و سامانه شکایات موضوع را بررسی می‌کنیم، اما در حال حاضر چنین گزارشاتی داده نشده و بعد از تذکری که سازمان به ایرلاین‌ها و آژانس‌های مسافرتی داد چنین گزارشاتی اعلام نشده و امیدوار هستیم تا اربعین حسینی شرایط به همین روال پیش برود و خبر‌های خوبی داده شود که همه هموطنان بتوانند از ظرفیت زیارت به عتبات عالیات به نحو احسن استفاده کنند.

علت تنش در فرودگاه امام خمینی(ره) چه بود؟

مجید صالحی سخنگوی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی هم با بیان اینکه روز گذشته به صورت ناگهانی کشور عراق اعلام کرد که صدور ویزا به صورت انفرادی در فرودگاه کشور عراق حذف شده است، گفت: پیش از این مسافران کشور عراق می توانستند ویزای خود را به دو صورت یکی از طریق سفارتخانه‌ها و دیگری از سوی فرودگاه عراق  دریافت کنند.

او ادامه داد: با توجه به ازدحام بسیار زیاد مسافران در چند روز گذشته به یکباره کشور عراق تصمیم گرفت که صدور ویزا به صورت انفرادی را در فرودگاه‌ها لغو کند که همین امر باعث سرگردانی مسافران شد.

صالحی با بیان اینکه باید این تصمیم را شرکت هواپیمایی العراقیه به مسافران اعلام می‌کرد که متاسفانه به دلیل کوتاهی، مسافران در فرودگاه امام خمینی در هنگام ورود به کانتر متوجه موضوع شدند که نمی‌توانند ویزا بگیرند و این مساله باعث ناراحتی و درگیری تعدادی از مسافران با همکاران ما در کانتر پروازی شد.

سخنگوی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی بیان کرد: اطلاع‌رسانی نامطلوب این شرکت موجب شد حدود ۱۰۰ نفر از مسافران بدون ویزا برای سفر به عراق به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بیایند و تازه آنجا از تغییر قوانین مطلع شوند.

صالحی بیان کرد: به دنبال این حضور، یکی از مسافران خانم این پرواز به شدت به این امر معترض شد و اقدام به تخریب بخشی از گیت صدور کارت پرواز فرودگاه کرد و جو فرودگاه را متشنج کرد.

سخنگوی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی همچنین از بازداشت این مسافر در هتل فرودگاه امام تا طی مراحل قانونی خبر داد و گفت: شرکت هواپیمایی العراقیه در این زمینه و تغییر یک شبه قوانین ویزای عراق، باید به مسافران اطلاع‌رسانی می‌کرد که متاسفانه اقدامی در این خصوص انجام نشده و تخلف این شرکت در معطلی مسافران محرز است.

صالحی در خصوص نحوه بازپرداخت خسارت و بهای بلیت به مسافران هم گفت: در این خصوص طبق قوانین باید شرکت هواپیمایی فروشنده بلیت پاسخگو باشد.

او با تاکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشور و همچنین مراکز مختلف در حال پیگیری برای صدور ویزا و حل مشکل مسافران این پرواز است، اما تاکنون کشور عراق همکاری لازم را انجام نداده و ما منتظر هستیم تا این موضوع از طریق سازمان هواپیمایی کشور حل شود.

سخنگوی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه اتباع عراقی در حال حاضر برای رفتن به کشور عراق نیازی به تهیه ویزا ندارند،افزود: مسافران سایر کشور‌ها از جمله ایرانیان باید برای سفر به این کشور اقدام به تهیه ویزا کنند که پیش از این در فرودگاه عراق امکان تهیه آن وجود داشت، اما متاسفانه این مورد با مشکل مواجه شده است. در حال حاضر به هیچ عنوان امکان صدور ویزا به صورت انفرادی برای افراد وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied