شمانیوز
شما نیوز

لاستیک

لاستیک‌ رانندگان روی محور گرانی

افزایش ۱۵ درصدی قیمت لاستیک برای بقای صنعت تایر ایران کافی است و کارخانه‌ها را به سوددهی نخواهد رساند.

لاستیک‌ رانندگان روی محور گرانی

به گزارش شمانیوزحدود یکماه پیش بود که بحث بر سر درخواست تولیدکنندگان لاستیک برای افزایش حداقل ۱۵ درصدی قیمت لاستیک خودروها به دنبال افزایش قیمت مواداولیه  و اعمال این افزایش قیمت از ابتدای شهریور ماه جاری مطرح شد و و در نهایت با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقرر شد این افزایش قیمت برای تولید کنندگان لاستیک اعمال شود.

مهدی فکری، رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران با تاکید بر اینکه افزایش ۱۵ درصدی قیمت انواع تایر پس از بررسی مستندات ارائه شده توسط شرکت‌های تولیدکننده تایر به سازمان حمایت و موافقت قطعی سازمان مزبور و سایر نهاد‌های ذیربط اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: واقعی شدن قیمت‌ ها به این میزان، تنها برای بقای صنعت تایر ایران کافی است و کارخانه‌ها را به سوددهی نخواهد رساند.

وی با تاکید بر اینکه کارخانه‌های بزرگ تایرسازی مانند گروه صنعتی بارز به دلیل حجم بالای تولید، بیش از ۸ ماه است که مواد اولیه خود را با ارز نیمایی ۲۳۵۰۰ تومانی خریداری می‌کند و در حال حاضر به دلیل توقف قیمت‌ها در ایستگاه آبان ۹۹ به سمت زیان‌ده شدن می‌روند، افزود: برخی شرکت‌های کوچکتر، به دلیل حجم کمتر تولید و واردات انبوه مواد اولیه با نرخ دولتی در سال قبل، هنوز به مرحله زیان نرسیده‌اند که البته آن‌ها هم به زودی با اتمام مواد اولیه مواجه می‌شوند. با این حال هم‌اکنون تولید تایر‌های بایاس در کشور زیان‌ده است و گروه صنعتی بارز به دلیل تولید سبد کامل محصول، شامل رادیال سواری، باری اتوبوسی و بایاس مشکلات بیشتری در این زمینه دارد.

رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره به اینکه از آبان ماه سال گذشته قیمت مواد اولیه تولید تایر ۲.۵ تا ۳ برابر افزایش یافته اما متأسفانه تایرسازان مجبور به ادامه تولید با قیمت‌های قبلی هستند، خاطرنشان کرد: پرداخت ارز دولتی و اهرم‌های حمایتی از سوی دولتها، بیش از آنکه برای مصرف کننده نهایی منفعت داشته باشد مفسده‌آمیز بوده و واقعی‌سازی نرخ تایر بر اساس قیمت تمام شده بهترین روش برای کنترل بازار خواهد بود.

فکری با تاکید بر اینکه بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار، وظیفه نرخ‌گذاری تایر به شرکت‌های تولید کننده تایر سپرده شده بیان کرد: بر همین اساس، تمامی اعضای هیئت مدیره انجمن در ۲۷ تیرماه با افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها از ابتدای شهریور ماه موافقت کردند و برای دومین بار نیز این موضوع در ۲۴ مرداد ماه به تأیید اعضا رسید.

وی ادامه داد: بر همین اساس انجمن از همان ابتدای مرداد ماه تصمیم خود برای تعدیل قیمت‌ها بر اساس قیمت تمام شده را به اطلاع سازمان حمایت رساند، اما متاسفانه سازمان حمایت در اقدامی دیرهنگام در شهریور ماه ۱۴۰۰ از شرکتها، درخواست مستندات برای تعدیل قیمت‌ها را کرد. این درحالی است که این فرایند می‌توانست در مرداد ماه طی شود و مشکلات فعلی برای صنعت تایر کشور به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین صنایع کشور به وجود نیاید.

فکری اظهار امیدواری کرد: با استقرار کامل دولت جدید و جاری شدن رویکرد‌ها و تصمیم‌های تخصصی و فسادستیز در بدنه وزارت صمت، صنعت تایر کشور نیز وضعیت بهتری را تجربه کند.

شرایط و نحوه دریافت و سامانه ثبت نام لاستیک دولتی ۱۴۰۰

اگر به دنبال خرید و دریافت لاستیک دولتی هستید با شروع زمان ثبت نام با مراجعه و ورود به سامانه خرید اینترنتی لاستیک برای این کار اقدام نمایند.

داریوش باقرجوان مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری در رابطه با تامین شانزده قلم کالای ناوگان حمل و نقل عمومی اعلام کرد : در سال گذشته چندین جلسه با حضور وزیر راه و شهرسازی و تشکل‌های حمل و نقلی و نمایندگان وزارت صمت برگزار شد و در این جلسات مشکلات ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را بررسی کردیم .

باقرجوان با بیان اینکه وزارت صمت متولی تامین لوازم مورد نیاز از جمله روغن ، لاستیک و قطعات یدکی ناوگان حمل ونقل عمومی و جاده‌ای است افزود : تامین این کالاها به صورت مداوم توسط سازمان راهداری صورت می گیرد و از طریق وزارت صمت در حال رصد و پالایش است و طبق آخرین صحبت‌های وزیر صمت مقرر شد لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی در سامانه کالا که تحت نظارت وزارت صنعت است تامین شود .

وی با بیان اینکه تامین این لاستیک‌ها از طریق ارز نیمایی انجام شده و در سامانه کالا به رانندگان عرضه می‌شود گفت : این لاستیک‌ها بر اساس پیمایش به رانندگان ارائه می‌شود و راننندگان این بخش می توانند با مراجعه به نمایندگی ها لاستیک های خود را دریافت کنند . سازمان راهداری تمامی آمار پیمایش رانندگان را به وزارت صمت ارائه می کند .

نحوه ثبت نام اینترنتی لاستیک دولتی ۱۴۰۰

برای ثبت نام اینترنتی لاستیک دولتی ابتدا باید مارک و برند لاستیک مورد دلخواه خود را انتخاب کنید و سپس می توانید از سامانه های تولیدکنندگان داخلی مانند کویر تایر و بارز کمک بگیرید و اقدام کنید.

مراحل ثبت نام شامل وارد کردن اطلاعات هویتی و بارگزاری مدارک می شود. که مدارک مورد نیاز کارت ملی و کارت خودرو هستند. برای ورود به سامانه خرید اینترنتی لاستیک ، کافی است آدرس ورود به سامانه خرید اینترنتی لاستیک را جستجو کرده و وارد سامانه خرید اینترنتی لاستیک شوید. پس از جستجو با صفحه ای رو به رو خواهید شد که لازم است ، اطلاعات خود را وارد نمایید و پس از بارگزاری مدارک ، منتظر باشید تا لاستیک ها به آدرس شما ارسال گردد.

سامانه ثبت نام اینترنتی لاستیک دولتی

برای دریافت و خرید لاستیک خدرو اعم از سواری و نیمه سنگین و سنگین باید در سامانه خرید اینترنتی لاستیک کویر تایر و بارز و سامانه جامع تجارت ثبت نام کنید. با ورود به سامانه و بارگزاری مدارک ، سایز تایر را انتخاب کنید و مراحل بعدی را طی کنید.

نکات مهم در ثبت نام تایر دولتی خودرو

دقت کنید که مشخصات خودرو با مشخصات کارت خودرو یکسان باشد.

ساعت و زمان ثبت نام اینترنتی لاستیک دولتی از ۱۰ صبح شروع شده و تا صبح روز بعد ساعت و هشت و نیم ادامه خواهد داشت، اما فعلا تاریخ ثبت نام در سال ۱۴۰۰ اعلام نشده است

نکته: هر کد ملی و هر پلاک خودرو و هر شماره موبایل تنها یک بار حق ثبت نام خواهند داشت و از تاریخ هر خرید تا خرید بعدی باید یک سال گذشته باشد.

زمان تحویل لاستیک از تاریخ ثبت نام و تحویل سفارش ها ظرف ۴ الی ۸ روز تحویل پست خواهد شد.

لاستیک‌ها تا ۱۰ دقیقه در سبد خرید شما باقی می‌ماند تا برای بارگذاری مدارک مهلت داشته باشید، اگر از خرید انصراف دهید، لاستیک انتخاب شده دوباره به ظرفیت فروش برگردانده می‌شود.

بر اساس اعلام شرکت کویر تایر مشتریانی که برای تایرهای رینگ ۱۶، ۱۷، ۱۸ ثبت نام می کنند، امکان ویرایش خودرو (انتخاب خودروهای مربوط به تایرهای رینگ ۱۳، ۱۴، ۱۵) را نخواهند داشت.

فقط درصورت دریافت برگ چاپ رسید در مرحله آخر نوبت دهی، نوبت شما با موفقیت ثبت شده است. بدین معنی که دریافت پیامک به تنهایی به منزله ثبت نوبت شما نیست. در صورت عدم دریافت برگ چاپ رسید، نسبت به دریافت مجدد نوبت اقدام فرمایید.

برای خرید حضوری، حتما شخص صاحب خودرو باید برای خرید لاستیک مراجعه کند. در ثبت نام آنلاین، هنگام دریافت حواله لاستیک دولتی خود از مامور پست باید کارت ملی خود را ارائه کنید.

در روش حضوری سهیمه سالانه دو حلقه در نظر گرفته شده و اگر موفق شوید در فروشگاه‌های آنلاین دو شرکت تایر سازی بارز و کویر ثبت نام کنید، می‌توان چهار حلقه لاستیک بخرید.

دو شرکت تایر سازی کویر و بارز، امکان خرید آنلاین لاستیک دولتی را فراهم کرده‌اند. به این صورت که شما با مراجعه به سامانه فروش این دو شرکت و بارگذاری تصویر مدارک خودرو و کارت ملی‌تان، امکان خرید سالانه چهار حلقه لاستیک را دارید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied