شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

کوچک‌ترین شهرهای جهان کدام‌ها هستند؟

برای نخستین بار، بیشتر جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنن؛ شهرهایی که خیلی‌هاشون سروته ندارن و درباره کلان‌شهرها، گاهی سفر از یک طرف به طرف دیگه شهر، یک روز زمان می‌بره! شهرهای بزرگ به‌طور معمول امکانات جذابی هم در خودشون جا داده‌ان، اما شهرهای کوچک آرامش بیشتری دارنند.

کوچک‌ترین شهرهای جهان کدام‌ها هستند؟

برای نخستین بار، بیشتر جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنن؛ شهرهایی که خیلی‌هاشون سروته ندارن و درباره کلان‌شهرها، گاهی سفر از یک طرف به طرف دیگه شهر، یک روز زمان می‌بره! شهرهای بزرگ به‌طور معمول امکانات جذابی هم در خودشون جا داده‌ان، اما شهرهای کوچک آرامش بیشتری دارن.

در این نوشته، می‌خواهیم سراغ پنج شهر در سرتاسر دنیا بریم که ویژگی اصلی‌شون، کوچک بودنِ، کوچک بودنی که معمولا از دل یک اتفاق بزرگ میاد؛ مثل سنت اسف که ملکه انگلستان به‌مناسبت یک جشن ۶۰ساله، وضعیتش رو به شهر تغییر داد یا شهری که فقط ۵ نفر جمعیت داشت و البته منحل شد!

 

۵. سنت اسف، انگلستان

سنت اسف (St Asaph)، شهری کوچک و معمولی در شمال کشور ولز بود که مردمش زندگی عادی‌ای داشتن، ولی هم‌زمان با جشن جوبیلی الماسی الیزابت دوم (Diamond Jubilee of Elizabeth II) در سال ۲۰۱۲، همه‌چیز برای این شهر و ساکنانش رنگ و روی دیگه‌ای گرفت.

در این جشن که به‌مناسبت شصتمین سالگرد جلوس ملکه بر تخت هفت کشور پس از مرگ پدرش برگزار شد، او تصمیم گرفت وضعیت این شهر رو به‌اصطلاح به «سه شهر بریتانیا» (three UK towns) تغییر بده. حالا سنت اسف با حدود ۳۵۰۰ نفر جمعیت، جزو کوچک‌ترین شهرهای جهان به حساب میاد.

 

۴. شهر واتیکان، ایتالیا

در واقع دولت‌شهر واتیکان (Vatican City) در دل شهر بزرگ و تاریخی رم واقع شده و فقط ۸۰۰ نفر جمعیت داره. این منطقه خودمختار با مساحتی حدود ۰٫۴۴ کیلومترمربع، محل اقامت پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و مرکز کلیسای کاتولیک محسوب می‌شه.

جالبِ بدونید واتیکان هیچ فرودگاهی نداره و فقط یک محل برای فرود هلیکوپتر داره. البته خطوط راه‌آهن ایتالیا به ایستگاه سینت پیترز (St Peter's) در واتیکان هم متصل می‌شن تا مسافران این شهر کوچک، بتونن از حمل‌ونقل عمومی برای رفت‌وآمد به شهرشون استفاده کنن.

واتیکان سیستم مخابرات و پست انحصاری و مستقلی داره و خطوط اینترنتی اون هم در دسترس همه مردم قرار دارن؛ بنابراین واتیکانی‌ها برای خرید شارژ یا خرید شارژ برای دیگران یا بسته اینترنت و چنین خدماتی، می‌تونن از امکانات داخلی خودشون استفاده کنن.

 

۳. مزا، ایالات متحده

مزا (Maza) منطقه‌ای مسکونی در ایالات متحده آمریکا بود که ۲۳٫۴ کیلومترمربع مساحت و طبق آخرین سرشماری که در سال ۲۰۰۰ میلادی انجام شد، فقط ۵ نفر جمعیت داشت! بنابر سرشماری مذکور، دو خانواده در سه خانه موجود در این شهر زندگی می‌کردن.

همه‌چیز برای مزا از وقتی شروع شد که راه‌آهن به اون‌جا رسید. بعد هم دفتر پست مزا در سال ۱۸۹۳ راه افتاد. اون دفتر پست تا سال ۱۹۶۴ هم خدمات می‌داد. اما تأمین امکانات شهری برای مزا توجیهی برای دولت آمریکا نداشت، بنابراین این شهر فوق‌کوچک در سال 2002 منحل شد!

 

۲. سیتی لندن، انگلستان

سیتی لندن (City of London) شهر مستقلی درون شهر لندن به شمار میره! سیتی لندن در واقع هسته تاریخی و اصلی شهر امروزی لندن بوده که این روزها توسط شرکت سیتی لندن اداره می‌شه؛ شرکتی که نسبت به دولت‌های محلی، قدرت بسیار زیادی داره و مثل تشکیلات پلیس مستقل عمل می‌کنه.

سیتی لندن قلب فعالیت‌های اقتصادی بریتانیاست و در قرن ۱۹ مرکز فعالیت‌های اقتصادی همه دنیا محسوب می‌شده. سیتی جمعیتی در حدود ۱۰هزار نفر داره، اما نزدیک به ۳۳۰هزار نفر در طی روز در این منطقه کار می‌کنن که بیشترشون هم در بخش خدمات مالی مشغول هستن.

در دوران قرون وسطی، سیتی لندن تقریبا همه لندن بود، اما با رشد این کلان‌شهر، مرزهای سیتی به همون شکل باقی موند و تا امروز هم وضعیت شهر تاریخی تغییری نکرده. احتمالا خیلی از داستان‌هایی که از چارلز دیکنز معروف خونده‌یم، همه در همین سیتی لندن اتفاق افتادن.

 

۱. آدامستاون

آدامستاون (Adamstaun) منطقه مسکونی در بریتانیاست. این شهر تنها منطقه مسکونی جزایر پیت‌کرن در جنوب اقیانوس آرام به حساب میاد و فقط 48 نفر جمعیت داره! تقریبا همه این ساکنان آدامستاون، از نوادگان خدمه کشتی‌ای هستن که سال 1790 در این منطقه پهلو گرفت.

آدامستاون حدود ۴٫۶ کیلومترمربع مساحت و ۴۸ نفر جمعیت داره. جالب بدونید در این شهر کوچک، فقط یک فروشگاه وجود داره که اون هم فقط سه روز در هفته بازِ و به آدامستاونی‌ها خدمات می‌ده. گویا مردم این شهر خیلی دوست دارن افراد بیشتری اون‌جا زندگی کنن، اما افراد زیادی تمایل نشون نداده‌ن!

شما کدوم‌یک از این شهرهای کوچک رو بیشتر دوست دارید؟ یا در کدوم‌یک از این شهرها حاضرید اقامت کنید؟

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied