شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

انواع بلبرینگ و بارهای وارد بر آن

شما خیلی راحت می­توانید بلبرینگ مورد نظر حود را از طریق بیرینگ مارت خریداری نمایید. بیرینگ مارت واسطه ها را حذف کرده است تا با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان، قطعات را به دست مشتریان برساند.

انواع بلبرینگ و بارهای وارد بر آن

اصطکاک همان طور که دارای مزایایی است، دارای معایبی نیز می­باشد. این معایب شامل خوردگی، خراشیدگی و ساییدگی است. برای اینکه برای این مشکلات راه حلی پیدا کنند، قطعه ای به نام بلبرینگ به وجود آمد. بلبرینگ ها زیر مجموعه ای از یاتاقان ها می‌باشند.

بلبرینگ ها برای اطمینان از عملکرد روان و کارآمد در بسیاری از ماشین ها با حرکت دوار از چرخ ماشین و موتور استفاده می­شود. بلبرینگ نوعی یاتاقان است که سه عملکرد اصلی را انجام می­دهد در حالی که حرکت را تسهیل می­کند، بارها را حمل می­کند، اصطکاک را کاهش می­دهد و قطعات متحرک ماشین را در موقعیت قرار می­دهد.

انواع مختلفی از طرح ها و برنامه ها برای بلبرینگ وجود دارد و طراحی آن ها مختص کاربرد صنعتی و نوع بار آن ها است. برخی از طرح های رایج بلبرینگ عبارتند از:

  • بلبرینگ تماس زاویه ای: این بلبرینگ برای کارهای تحت بارهای شعاعی و محوری ترکیبی طراحی شده است. این بدان معنا است که نیروها از یک مسیر به زاویه دیگر به مسیر دیگر منتقل می­شوند . آن ها علاوه بر  نیروهای شعاعی، نیروهای محوری را در هر دو جهت جذب می­کنند. گشتاور پایین آن ها را برای سرعت های بالا مناسب می­کند.
  • بلبرینگ محوری: این مدل یاتاقان توپ رانشی نیز نامیده می­شود، این ها طوری طراحی شدند که تحت نیروی موازی با محور یاتاقان یا بارهای محرک اعمال می­شوند.
  • بلبرینگ های شیار عمیق: برای حمل بارهای محوری و شعاعی طراحی شدند. پرکاربردترین بلبرینگ ها، بلبرینگ های شیار عمیق هستند. به لطف طراحی ساده آن ها، نگهداری آسانی دارند و به شرایط کار حساس نیستند، بنابراین در طیف گسترده ای از کاربردهای مختلف استفاده می­شود. اندازه بلبرینگ با توجه به کاربرد آنها متفاوت است و عرض بلبرینگ نیز بستگی به کاربرد دارد. به عنوان مثال، بلبرینگ های مقطع نازک در شرایطی استفاده می­شوند که فضا در درجه اول قرار دارد. آن ها علاوه بر نیروهای شعاعی، نیروهای محوری را  در هر دو جهت جذب می­کنند که برای سرعت های بالا مناسب می­شوند.
  • بلبرینگ خطی: طوری طراحی شده است که امکان حرکت در یک جهت در امتداد یک محور خطی را فراهم می­کند.
  • بلبرینگ خود تراز: بلبرینگ با دو مجموعه توپ که خود را تراز می­کند و بارهای محوری شعاعی و سبک را حمل می­کند. بلبرینگ های خود تراز شامل یک ردیف دوتایی از توپ ها هستند که هدایت می­شوند و دو ردیف حلقه داخلی رینگ دارند اما دارای ویژگی خاصی از یک رینگ حلقه بیرونی کروی پیوسته نیز هستند که باعث می­شود حلقه داخلی توپ، درون حلقه بیرونی بچرخد. این چیزی است که درجه ای از هم ترازی را در برنامه امکان پذیر می­کند.
  • بلبرینگ کروی: یاتاقان های غلتکی کروی بسیار محکم هستند و بر اساس همان یاتاقان های خود تراز کار می­کنند، با این تفاوت که از غلتک های کروی به جای غلتک های توپی استفاده می­کنند که اجازه می­دهد بارهای بیشتری متحمل شوند. این می­تواند ناهماهنگی بین محور و محفظه را جبران کند. غلتک های کروی برای جذب بارهای شعاعی زیاد و بارهای محوری متوسط مناسب هستند.
  • بلبرینگ استوانه ای: یاطاقان غلتکی استوانه ای از خط تماس بین عناصر نورد و مسیرهای مسابقه استفاده می کند که توزیع عوامل تنش را در محل تماس بهینه می کند. این ترتیب به این معنی است که رولبرینگ های استوانه ای دارای بار شعاعی بسیار بالایی هستند. بسته به طراحی، ممکن است بتوانند مقادیر محدودی بارهای محوری را منتقل کنند.
  • بلبرینگ های رانشی: رانش توپ بلبرینگ دو شامل دیسک های بلبرینگ است. بلبرینگ های رانشی صرفا برای جذب نیروهای محوری در یک جهت توسعه یافتند، به این معنی که می­توانند محور را در یک جهت قرار دهند.
  • بلبرینگ کف گرد: این مدل بار محوری را در یک یا دو جهت کنترل می­کند و نباید تحت بار شعاعی قرار بگیرد.

مواد مورد استفاده در بلبرینگ بستگی به کاربرد آن ها دارد. اکثریت قریب به اتفاق بلبرینگ از فولاد ساخته شده است. انواع دیگر مواد شامل یاتاقان های فولادی ضد زنگ برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی و یاتاقان توپ هیبریدی است که برای آن ها توپ های سرامیکی قسمت های متحرک بلبرینگ بین قسمت های داخلی و خارجی برای رسیدن به سرعت چرخشی بالا هستند.

بارهای وارد شده بر بلبرینگ

شعاعی: این مدل با قرار دادن محور در زمان تغییر بار و دور در مرکز، بار شعاعی را کنترل می­کند.  در این مدل در برابر چرخش، مقاومتی صورت نمی­گیرد، چرا که از راندمان کاسته می­شود. نمونه های آن شامل بلبرینگ شیار عمیق یا خود تنظیم می­باشند.

محوری: این مدل، بار محوری را تحمل می­کند و نام دیگر آن رولبرینگ کف گرد است.

شعاعی محوری: در این مدل بارهای محوری و شعاعی توسط بلبرینگ تحمل می­شود. نمونه های آن شامل بلبرینگ های تماس زاویه ای و مخروطی می­باشد.

خرید بلبرینگ

شما خیلی راحت می­توانید بلبرینگ مورد نظر حود را از طریق بیرینگ مارت خریداری نمایید. بیرینگ مارت واسطه ها را حذف کرده است تا با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان، قطعات را به دست مشتریان برساند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied